Mówi: | Artur Jedynak |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | KBJ |
Firmy będą inwestować w rozwiązania do zarządzania dużą ilością danych, analityki biznesowej oraz internetu rzeczy
Analiza dużych ilości danych, wykorzystanie chmury obliczeniowej i internet rzeczy – to rozwiązania, w które firmy będą inwestować najczęściej. Wokół tych obszarów będzie się więc koncentrować rynek IT w segmencie rozwiązań dla biznesu. Dla firm, które je wdrażają, oznaczają one często redukcję kosztów i lepsze wykorzystanie zasobów.
– Na rynku IT najmodniejsze obecnie hasła to big data, analityka biznesowa oraz internet of things, czyli internet rzeczy [komunikacja między urządzeniami – red.] – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Artur Jedynak, prezes zarządu KBJ. – Pojawiają się one w kontekście właściwie każdego nowego systemu, każdej oferty dostawców dużych rozwiązań.
W 2006 roku w światowej pamięci zgromadzone były dane o objętości 0,16 zettabajtów, w 2011 r. wielkość ta wynosiła 1,8 ZB, a na koniec ubiegłego roku – 3,6 ZB. Trzy lata temu na jedno gospodarstwo domowe przechowywało 464 GB, w 2016 r., jak przewidują analitycy, będzie to już 3,3 TB. Zdaniem Artura Jedynaka, patrząc na tempo przyrostu danych, wydaje się, że big data to kierunek, od którego nie ma już odwrotu.
– Przyrost danych jest tak duży, że niebawem będą potrzebne nowe rozwiązania do analizy ogromnych wolumenów informacji – zauważa prezes Jedynak.
Kolejną dziedziną, która jest ważna dla branży informatycznej, jest chmura obliczeniowa. Dzięki niej firmy nie muszą inwestować w oprogramowanie, które dostępne jest w formie usługi na oddalonych nieraz o tysiące kilometrów serwerach. Wartość polskiego rynku cloud computing na razie nie jest duża. Firma PMR jego wartość w 2013 roku oszacowała na 300 mln zł, co stanowiło zaledwie ok. 10 proc. outsourcingu usług IT. Za dwa lata wartość tego rynku wyniesie 0,5 mld zł.
– To prawdopodobnie jeden z największych przełomów, który odbywa się na naszych oczach – ocenia Artur Jedynak. – Ten trend nie powinien przeminąć, bo zmienia sposób nie tylko korzystania z oprogramowania, lecz także sposób, w jaki firma za nie płaci. Z jednej strony mamy więc uproszczenie modelu, z drugiej – brak jednego dużego nakładu, a szereg mniejszych, łatwiejszych do uregulowania płatności. Do tego dochodzi większa elastyczność. Firmy inwestują więc chętnie w takie rozwiązania.
Dla firm interesujący jest również trend związany z internetem rzeczy i na to również przeznaczają duże środki.
– Korzyści wynikających z różnego rodzaju nowoczesnych systemów jest wiele. Najważniejsze to optymalizacja procesów gospodarczych, czyli podnoszenie rentowności, oraz redukcja kosztów. W przypadku analizy danych chodzi również o efektywność, wyższą marżę ORAZ utrzymanie przewagi konkurencyjnej – przekonuje Artur Jedynak.
Wprawdzie na Zachodzie proces wdrażania nowoczesnych rozwiązań IT w firmach jest bardziej zaawansowany, a nowe technologie przyjmują się tam szybciej, ale polskie przedsiębiorstwa nie odstają od nich znacząco. Co więcej firm, również z sektora publicznego, zaczyna więcej inwestować w najnowocześniejsze systemy.
– Jednostki sektora publicznego inwestują w dobre oprogramowanie i zaawansowane systemy, które pokrywają większość procesów gospodarczych firmy. Ten trend rośnie, widzimy coraz większe zapotrzebowanie i coraz więcej przetargów na produkty czy usługi, które dostarczamy. Jest to też bardzo istotna część rynku – twierdzi Artur Jedynak.
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
- 2025-03-11: Nowe prawo ograniczy dostęp dzieci do niebezpiecznych treści w sieci. Obecnie większość nastolatków ma dostęp do pornografii czy hazardu
- 2025-01-14: Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
- 2025-03-25: E-głosowanie jest odległą przyszłością. Wymaga wzmocnienia zaufania społecznego i wysokiego poziomu cyberzabezpieczeń
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-10-18: Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
- 2024-10-17: Sztuczna inteligencja coraz mocniej wchodzi w medycynę. Potrzebna wielka baza danych pacjentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.