Mówi: | Monika Constant |
Funkcja: | dyrektor generalna |
Firma: | Francusko-Polska Izba Gospodarcza (CCIFP) |
Francuskie firmy chcą się zaangażować w zieloną transformację Polski. Oferują obok technologii atomowej także wodór
– Francja jest dziś jednym z najważniejszych partnerów gospodarczych Polski, a dalsze perspektywy rozwoju tej współpracy są bardzo pozytywne – mówi Monika Constant, dyrektor generalna Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej. Duży potencjał dla wspólnych działań i inwestycji stwarza obszar transformacji energetycznej i ekologicznej, w który Francja może się zaangażować. W długoterminowe partnerstwo energetyczne wpisuje się oferta EDF budowy elektrowni atomowej, ale także m.in. francuskie rozwiązania wodorowe. – Każda z 1,1 tys. francuskich firm w Polsce podjęła jakieś kroki na rzecz ochrony środowiska. Chcemy inne podmioty inspirować tymi przykładami – podkreślała Monika Constant podczas prezentacji na Forum Ekonomicznym w Karpaczu raportu CCIFP „Wyzwania dla Polski – odpowiedź biznesu”, dostępnego pod adresem www.wyzwaniadlapolski.pl.
– Francja jest w zależności od roku drugim lub trzecim największym inwestorem zagranicznym w Polsce, obecnym tu od początku lat 90. W polskiej gospodarce nie ma sektora, w którym nie byłyby obecne francuskie firmy. Każda z nich w jakimś stopniu – na mniejszą czy większą skalę – wdrożyła już u siebie rozwiązania, które przyczyniają się do ochrony środowiska, np. poprzez rozwiązania dotyczące przetwarzania i zmniejszania emisji dwutlenku węgla czy chociażby takie drobiazgi jak wymiana żarówek w swojej siedzibie czy w swoich sklepach – podaje w rozmowie z agencją Newseria Biznes dyrektor generalna Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej (CCFIP).
Na polskim rynku działa w tej chwili ponad 1,1 tys. firm z francuskim kapitałem, które stworzyły ok. 200 tys. bezpośrednich miejsc pracy. Drugie tyle stanowisk powstało pośrednio, u ich dostawców, klientów czy partnerów. W samej Izbie stowarzyszonych jest 400 podmiotów.
– Transformacja ekologiczna jest tematem, który dotyka praktycznie każdej branży i firmy. My reprezentując ponad 400 firm obecnych w Polsce od wielu lat, zorientowaliśmy się, że dla większości z nich ten temat jest bardzo ważny. One w bardzo dużym stopniu przyczyniają się do polepszania środowiska, nawet w takich branżach jak przetwórstwo przemysłowe, ale również w firmach usługowych. Chcieliśmy się podzielić tymi przykładami, pokazać, że można robić bardzo wiele w różnej skali, żeby inne firmy mogły się zainspirować tymi przykładami i wdrażać je u siebie – podkreśla Monika Constant. – W naszym raporcie pokazujemy bardzo konkretne przykłady, m.in. Grupy Veolia, która w Warszawie wdrożyła francuskie rozwiązanie umożliwiające lepsze zarządzanie siecią ciepłowniczą.
Innym przykładem proekologicznych rozwiązań, które zostały wymienione w raporcie CCIFP, jest rozwiązanie Veolii zastosowane w Szlachęcinie pod Poznaniem, gdzie firma wdrożyła pierwszy w Polsce i Europie system pomp odzyskujących ciepło ze ścieków połączony z gazową kogeneracją. Jak wskazuje dyrektor generalna Izby, Polska w procesie transformacji może skorzystać z doświadczeń francuskich podmiotów, ale również rozwiązania wymyślone przez polskich inżynierów mogą być transferowane za granicę. Ten obszar współpracy będzie się stawał coraz ważniejszy w dwustronnych relacjach.
– Perspektywa rozwoju stosunków polsko-francuskich w obszarze dotyczącym transformacji energetycznej i ekologicznej z uwzględnieniem ochrony środowiska jest bardzo przyszłościowa. Tego typu inwestycji będzie coraz więcej. Każda z naszych firm ma pewne rozwiązania, które, mamy nadzieję, przyczynią się do zmniejszenia zmian klimatycznych, np. wdrożenie rozwiązań wodorowych. Czekamy cały czas na decyzje dotyczące wyboru partnera w energetyce jądrowej. W tym obszarze Francja ma przecież świetne rozwiązania, bardzo kompleksowe, bo nie dotyczą tylko samej technologii, lecz również finansowania i późniejszego utrzymania tego projektu – zapewnia Monika Constant.
Polski rząd zapowiedział, że wyboru partnera do budowy pierwszej w kraju elektrowni jądrowej dokona do końca tego roku lub na początku przyszłego. Na liście oferentów są m.in. francuski EDF i amerykański Westinghouse.
– Jesteśmy do dyspozycji polskich ekspertów, rządu, żeby opowiadać o tej technologii i razem wypracować najlepszy model wyboru technologii, finansowania, a następnie realizacji tego projektu – podkreśla dyrektor generalna CCFiP. – Francja jest jedynym z partnerów proponujących technologię jądrową, który ma doświadczenie w Europie i który świetnie zna tę złożoną kwestię, również prawną, dotyczącą możliwości rozwoju tej technologii jądrowej w Polsce.
Wdrożenie energetyki jądrowej jest jednym z ośmiu priorytetów zakładanych w rządowej strategii „Polityka energetyczna Polski do 2040 roku”. Pierwszy blok elektrowni o mocy ok. 1–1,6 GW zgodnie z założeniami ma zostać uruchomiony w 2033 roku, a kolejne będą oddawane co dwa–trzy lata. Cały program jądrowy zakłada budowę sześciu bloków o mocy od 6 do 9 GW. Atom – obok OZE – ma stanowić gwarancję bezpieczeństwa energetycznego w procesie odchodzenia od węgla. To z kolei niezbędny warunek, by spełnić wymogi unijnej polityki klimatycznej, która zakłada redukcję emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 roku i pełną dekarbonizację dwie dekady później.
Ekologia i transformacja energetyczna to dziś kluczowe wyzwania w wymiarze finansowym i technicznym, ale zarazem szansa na zbudowanie nowoczesnej, silnej gospodarki. Ogromną rolę do odegrania w tym procesie mają przedsiębiorstwa, które mogą się stać akceleratorem zielonej transformacji. Jak wynika z raportu CCFIP, w tej chwili 62 proc. firm w Polsce prowadzi działania w zakresie ochrony klimatu.
– Przyszłość wielu firm zależy dziś od tego, czy są w stanie faktycznie dostosować się do tych wyzwań, które stawia przed nami kwestia ochrony środowiska i klimatu. Firmy, które się nie dostosują i nie będą odpowiedzialne, wytwarzając swoje produkty czy usługi, tak naprawdę nie mają szans na rynku – mówi Monika Constant.
Czytaj także
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-04: Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-03-05: KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
- 2025-02-25: Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.