Newsy

PARP chce pomóc najmniejszym firmom w dostępie do zamówień publicznych

2012-04-10  |  06:40
Mówi:Bożena Lublińska-Kasprzak
Funkcja:Prezes
Firma:Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
  • MP4

    Szkolenia i porady dla przedsiębiorców oraz zamawiających - to propozycja Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, by zwiększyć udział małych i średnich firm w rynku zamówień publicznych. - Tylko 25 proc. firm z sektora MŚP jest aktywnych na rynku zamówień - mówi prezes PARP, Bożena Lublińska-Kasprzak.

    W Polsce rynek zamówień publicznych wart jest ok. 150 mld zł, co stanowi 12 proc. produktu krajowego brutto.

     - W Unii Europejskiej jest to 2 bln euro i 17 proc. PKB. To jest więc ogromna część rynku, dlatego ważne jest, również z punktu widzenia PARP, by stwarzać dobre warunki do udziału w tym rynku dla firm z sektora małych i średnich przedsiębiorców - podkreśla Bożena Lublińska-Kasprzak.

    Według badania przeprowadzonego przez PARP zaledwie 1/4 z najmniejszych firm jest aktywna rynku zamówień publicznych. Największym wyzwaniem dla przedsiębiorców są kwestie formalne, związane np. z zebraniem odpowiedniej dokumentacji.

     - To jest szczególnie widoczne w przypadku mikro, małych i średnich firm, które mają mało pracowników, nie mają specjalnych komórek zajmujących się zamówieniami publicznymi. Przygotowanie dokumentacji, sam udział w zamówieniach jest pracochłonny. Przedsiębiorcy wskazują też, że często najważniejszym kryterium w zamówieniach jest niska cena, co powoduje, że są one mniej atrakcyjne niż na rynku komercyjnym, gdzie można uzyskać lepszą cenę za towary czy usługi - podkreśla prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

    Z badania wynika również, że przedsiębiorcy zbyt mało wiedzą o zamówieniach publicznych: nie znają ustawy, obowiązujących przepisów lub mają wątpliwości, co do ich interpretacji. Działania edukacyjno-informacyjne oraz próba odbiurokratyzowania procesu zamówień mogłyby zmienić sytuację na rynku.

     -  Z jednej strony przedsiębiorcy mogą się dokształcić, douczyć, również w ramach projektu PARP, z drugiej strony duża rola zamawiających, którzy mogą stosować pewne reguły, które mieszczą się w ramach obowiązujących przepisów, a mogą spowodować, że MŚP będą chętniej brali udział w zamówieniach - uważa prezes PARP.

    Temu ma służyć realizowany przez Agencję projekt "Nowe podejście do zamówień publicznych". Badawcza część projektu ma wskazać, jaka jest sytuacja na rynku, jakie są bariery i ograniczenia dla MŚP.

     - Z drugiej strony w ramach projektu realizujemy działania o charakterze szkoleniowo-doradczym i informacyjnym. Zostanie stworzony specjalny portal, na którym będą zamieszczane informacje o instytucjach, które pomagają przedsiębiorcom w przygotowaniu w dostępie do zamówień publicznych - wymienia Bożena Lublińska-Kasprzak.

    We współpracy z Urzędem Zamówień Publicznych PARP przygotowuje również serię poradników dla przedsiębiorców. Ponadto bezpłatne szkolenia organizowane są również dla zamawiających. Liczba takich podmiotów rośnie. W 2010 roku było ich ok. 14 tysięcy, z czego najliczniejszą grupą są jednostki samorządu terytorialnego.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.