Newsy

PARP: Firmy rodzinne filarem polskiej gospodarki

2012-04-03  |  06:50
Mówi:Bożena Lublińska-Kasprzak
Funkcja:Prezes
Firma:Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
  • MP4

    Ponad jedna trzecia małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce to firmy rodzinne. Mimo to wciąż jest to sektor często niedoceniany w gospodarce - przyznaje Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP. Ponad 300 osób z całej Polski uczestniczyło w programie szkoleniowym dla firm rodzinnych, organizowanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i Inicjatywę Firm Rodzinnych.

    Z badań przeprowadzonych w latach 2008-2009 przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że co trzecia firma z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw to firma rodzinna. Gdyby doliczyć do tego jednoosobowe działalności gospodarcze, które w niektórych krajach traktowane są jako przedsiębiorstwa familijne, odsetek tych firm wzrósłby do 78 proc.

    Znaczenie takich firm dla gospodarki jest bardzo duże. Pokazują to przykłady Japonii, Stanów Zjednoczonych i niektórych państw Europy Zachodniej, gdzie firmy rodzinne tworzą znaczący procent dochodu narodowego.

     - Firmy te często są filarem gospodarki polskiej i światowej. Te firmy istnieją dłużej, funkcjonują znacznie dłużej niż przeciętna firma, lepiej się rozwijają, są bardziej stabilne finansowo i często lepiej zarządzane - mówi Bożena Lublińska-Kasprzak.

    Zdaniem prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości firmy rodzinne są dziś w Polsce niedoceniane. Ich duży potencjał, odpowiednio wykorzystany, może stać się źródłem ich przewagi konkurencyjnej na rynku. Z tego względu PARP ponad 2 lata temu podjął się realizacji projektu szkoleniowo-doradczego dla takich przedsiębiorców.

     - W ramach realizowanego projektu firmy rodzinne uzyskały od nas specjalne wsparcie w postaci szkoleń, możliwości uczestniczenia w warsztatach, konferencjach czy też wsparcia mentoringowego, co jest również bardzo ważne. Przygotowaliśmy też specjalną publikację dotyczącą metodologii wsparć firm rodzinnych, która, mam nadzieję, będzie wykorzystywana przez instytucje otoczenia biznesu i firmy szkoleniowe, które takie wsparcie dla firm rodzinnych realizują - wymienia prezes PARP.

    Zainteresowanie programem było duże. W szkoleniach, które trwały od maja 2010 do września 2011 roku, wzięło udział ok. 300 osób ze 100 firm z całej Polski - głównie właścicieli, menedżerów i pracowników firm rodzinnych. Drugiej edycji PARP nie planuje.

     - Na razie nie przewidujemy kontynuacji tego projektu. Będziemy jednak chcieli współpracować z instytucjami, które wspierają i są związane z firmami rodzinnymi, m.in. z Inicjatywą Firm Rodzinnych, stowarzyszeniem, które było naszym partnerem w projekcie. Na pewno będziemy starali się w naszych różnych programach promować i pokazywać przykłady takich doskonałych firm - zapewnia Bożena Lublińska-Kasprzak.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Bankowość

    Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom

    Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.

    Transport

    37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

    Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

    Prawo

    Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

    Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.