Mówi: | Wiesław Gorzelak, wiceprezes ds. operacyjnych w regionie EMEA, Dell Technologies Kamila Pruk-Piotrowska, dyrektor ds. capital deployment, Prologis Adam Pustelnik, pierwszy wiceprezydent Łodzi Alina Dudek, country director contract logistics, DP World |
Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
Prologis, światowy lider rynku nieruchomości logistycznych, rozpoczął budowę nowego centrum logistycznego dla łódzkiej fabryki Dell Technologies o powierzchni 41,5 tys. mkw. Jego operatorem logistycznym będzie firma DP World. Magazyn ma być gotowy w II połowie 2025 roku. Zapewni obsługę logistyczną 25 krajów. To kolejna duża inwestycja w sektor logistyczny w Łodzi, która dzięki centralnemu położeniu i dobrej infrastrukturze zyskuje na znaczeniu w całym regionie Europy Środkowej.
– Nowe centrum logistyczne będzie obsługiwać 25 krajów i wspierać naszych klientów, partnerów, abyśmy mogli zwiększać elastyczność naszego łańcucha dostaw i dostarczać możliwie jak najsprawniej do wszystkich destynacji w Europie – zapowiada w rozmowie z agencją Newseria Wiesław Gorzelak, wiceprezes ds. operacyjnych w regionie EMEA, Dell Technologies. – Dell Technologies z lokalizacją fabryki w Łodzi będzie obsługiwać rynek EMEA, czyli Europę, Bliski Wschód, Afrykę.
Nowe centrum logistyczne dla DP World i Dell Technologies to obiekt typu BTS (build-to-suit), czyli „szyty na miarę”, odpowiadający indywidualnym potrzebom klienta. Magazyn ma być wybudowany zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Zostanie wyposażony w świetliki, system zdalnego odczytu mediów, który umożliwi łatwe monitorowanie i zarządzanie zużyciem energii, a także destratyfikatory powietrza ograniczające straty ciepła. Magazyn zostanie poddany certyfikacji BREEAM. Celem Prologis jest uzyskanie co najmniej poziomu Excellent, czyli minimum 70 proc. punktów w każdej z 10 podkategorii, w których bierze się pod uwagę m.in. efektywność energetyczną, jakość środowiska wewnętrznego czy dostępność środków transportu miejskiego.
– W naszym najnowszym obiekcie planujemy zastosować energooszczędne oświetlenie LED, system odzysku wody szarej, dach będzie przygotowany pod panele fotowoltaiczne, będziemy mieli też ładowarki dla samochodów elektrycznych. Obiekt będzie ogrzewany ciepłem miejskim pochodzącym z biomasy – wymienia Kamila Pruk-Piotrowska, dyrektor ds. capital deployment w Prologis.
Poza ekologicznymi rozwiązaniami wewnątrz budynku na terenie centrum logistycznego znajdą się także szybkie ładowarki samochodowe, dwie wiaty rowerowe z punktem napraw, a także wielofunkcyjne boisko sportowe i zielone tereny rekreacyjne.
– Dzisiaj oczekiwania klientów zdecydowanie idą w stronę ekorozwiązań, żeby magazyn był przestrzenią jak najbardziej przyjazną środowisku, czyli tam, gdzie możemy, zwracamy uwagę, aby te rozwiązania generowały jak najmniejszą emisyjność CO2. Klienci oczekują też, aby obiekty, zwłaszcza obiekty magazynowe i przestrzeń wokół nich, stawały się przestrzenią przyjazną dla ich pracowników – dodaje Kamila Pruk-Piotrowska.
Nowoczesne centrum dystrybucyjne w Prologis Park Łódź to kolejna inwestycja Dell Technologies. Firma rozwinęła już w Polsce centrum sprzedaży, marketingu i rozwoju technologicznego. Fabryka działająca w Łodzi w ciągu 17 lat wyprodukowała 57 mln sztuk sprzętu. Wkład Dell Technologies do polskiego PKB wyniósł w 2023 roku 1,5 mld zł.
– Nasze zaangażowanie w Łodzi jest kluczowe, dlatego że znajdujemy się w centrum Polski, centrum Europy. Produkujemy systemy desktopowe, serwerowe, storage dla całego rynku Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, jest to niezwykle ważne dla klientów indywidualnych i przede wszystkim dla infrastruktury krytycznej – mówi Wiesław Gorzelak.
Łódź stała się jedną z najczęściej wybieranych lokalizacji logistycznych w regionie Europy Środkowej. Zyskuje na popularności przede wszystkim dzięki bliskiemu położeniu lotniska cargo i bezpośredniemu kolejowemu połączeniu towarowemu z Chinami.
– Bardzo łatwo można tutaj realizować wszelkie usługi logistyczne, transportowe. Mamy bliskość autostrady A1 i węzła Stryków, można więc bardzo fajnie realizować transporty na trasie wschód–zachód – podkreśla Alina Dudek, country director, contract logistics w DP World, koncernie logistycznym, który specjalizuje się obsłudze branży motoryzacyjnej i technologicznej.
Prologis Park Łódź, gdzie powstaje nowe centrum logistyczne, położone jest 7 km od centrum Łodzi, 3 kilometry od autostrady A1 i 10 kilometrów od węzła Stryków, czyli skrzyżowania autostrad A1 i A2.
– Łódź i centralna Polska są bardzo istotne z perspektywy branży logistycznej i przemysłowej. Potencjał i przestrzeń do rozwoju są jednak większe, mam na myśli szczególnie nowe przestrzenie, jakie otwiera przed nami pakiet inwestycji infrastrukturalnych, który jest częścią projektu CPK. Szczególnie z perspektywy branży produkcyjnej, przemysłowej, logistycznej otwiera ona zupełnie niespotykane wcześniej możliwości, łącząc nas z wieloma regionami i robiąc z Polski centralnej najbardziej dostępny obszar w Europie – przekonuje Adam Pustelnik, pierwszy wiceprezydent Łodzi.
Polska centralna z zasobami ponad 4,8 mln mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej i przemysłowej zajmuje trzecie miejsce, dając się wyprzedzić tylko Górnemu Śląskowi i Warszawie.
– Korzyści z nowej inwestycji Della, Prologisa i DP World dla Łodzi i regionu są oczywiste. To nie tylko ponad 100 miejsc pracy, z czego duża część to stanowiska bardzo dobrej jakości w ciekawych procesach przy łańcuchu dostaw, ale też jest bardzo ważna symbolicznie. Rzeczywistość geopolityczna jest niełatwa i każdy sygnał, oznaka zaufania globalnych gigantów dla danego miasta czy regionu jest na wagę złota i pokazuje, że pomimo niełatwych czasów wciąż trzymamy się mocno – wskazuje Adam Pustelnik.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-06-06: Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-05-19: Robotyzacja i automatyzacja stają się codziennością w produkcji i logistyce. To odpowiedź na wyzwania demograficzne
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.