Newsy

Polski eksport rośnie w siłę, zwłaszcza w kierunku wschodnim

2012-03-23  |  06:10
Mówi:Zygmunt Kostkiewicz
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych
  • MP4

    Przez ostatnie 2 lata głównym odbiorcą naszych towarów była Białoruś, ale bardzo dynamicznie rośnie eksport do Rosji. Ok. 40 proc. ubezpieczeń eksportowych dotyczy inwestycji kierowanych na rynek rosyjski.

    Z szacunków Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych wynika, że w tym roku polski eksport będzie o ponad 10 proc. większy niż w 2011 roku i sięgnie blisko 630 mld zł. 

     - Wyraźnie i szybko rośnie polski eksport na rynki wschodnie. Gwiazdą ostatnich 2 lat była Białoruś, ale dynamicznie rośnie także eksport do Rosji, Kazachstanu oraz do innych krajów Azji Środkowej - mówi Zygmunt Kostkiewicz, prezes Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

    Rosja stała się dla KUKE największym rynkiem ubezpieczeniowym. Ok. 40 proc. ubezpieczeń kredytów eksportowych dotyczy inwestycji kierowanych na rynek rosyjski. Jak podkreśla Zygmunt Kostkiewicz, na Wschód sprzedajemy wszystko, na co znajdą się kupujący.

     - Począwszy od żywności poprzez towary konsumpcyjne typu meble, dobra inwestycyjne, maszyny i urządzenia. W zakresie kontaktów długoterminowych gwiazdą naszego eksportu są dostawy kompletnych obiektów przemysłowych, handlowych, hotelarskich. Kilka takich kontaktów, co roku ubezpieczamy - wymienia prezes KUKE.

    W jego opinii coraz bardziej widoczna jest stagnacja wymiany handlowej z Ukrainą.

     - Wydaje się, że stan gospodarki ukraińskiej zniechęca część polskich przedsiębiorców do większej aktywności w tym kraju. Mieliśmy przypadki wycofywania się polskich inwestorów z Ukrainy  - mówi Kostkiewicz.

    Inwestorom zagranicznym nie sprzyja otoczenie biznesowe na Ukrainie. Szczególnie uciążliwe są skomplikowane przepisy.

     - Chodzi głównie o korupcję, o przepisy, o sposób egzekucji prawa, o słynną sprawę VAT-u, którego polscy przedsiębiorcy nie są w stanie odzyskać, pomimo prawomocnych sądów ukraińskich. Generalnie atmosfera nie jest najlepsza, co jednak nie oznacza, że handel spada, on po prostu przestał rosnąć - podkreśla prezes KUKE.

    W zdobywaniu zagranicznych rynków eksporterom pomaga Rządowy Program Wspierania Eksportu, który jest realizowany od 1,5 roku. Dzięki kredytom eksportowym udzielanym przez BGK, czyli głównego operatora programu, polscy przedsiębiorcy mogą zaoferować swoim zagranicznym partnerom tańsze finansowanie, bez ryzyka związanego z jego spłatą. Do końca 2015 roku bank zamierza udzielić kredytów na kwotę 5,7 mld zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.