Mówi: | Krzysztof Kaczmar |
Funkcja: | prezes Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy |
Polskie firmy z sukcesem dokonują ekspansji zagranicznej. Ich przykład jest zachętą dla innych przedsiębiorców
Produkty i usługi polskich firm coraz lepiej sprzedają się na zagranicznych rynkach. Prognozy KUKE mówią o 10-proc. wzroście eksportu – do 173 mld euro. Firmy, których działalność za granicą i najlepsze praktyki w tym zakresie mogą być punktem odniesienia dla innych przedsiębiorców, zostały nagrodzone podczas tegorocznego Europejskiego Forum Nowych Idei przez Fundację Kronenberga działającą przy Citi Handlowy. Zwycięzcami drugiej edycji konkursu zostali Grupa Nowy Styl i Samsung.
Przewagę konkurencyjną polskich produktów coraz częściej jest jakość. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy taką strategię stosuje już 56 proc. firm. 41 proc. stara się zdobywać rynki, konkurując ceną.
82 proc. firm, które prowadzą ekspansję zagraniczną, jest zadowolonych z jej efektów. Większość chce ją kontynuować, a 41 proc. podkreśla, że będzie ją rozwijać na szerszą skalę. Tych, którzy myślą o dalszej ekspansji, jest o 2 punkty procentowe więcej niż rok temu. Prawie połowa firm prowadzi swój biznes w co najmniej trzech krajach.
Ideą konkursu Emerging Market Champions jest promowanie liderów przedsiębiorczości.
– Chcemy w tym konkursie nagradzać, wspierać i pokazywać najlepsze przykłady polskich firm za granicą, a od tej edycji również ekspansję zagranicznych firm w Polsce, czyli inwestowania w przedsięwzięcia w Polsce i budowania rynku pracy, zatrudniania ludzi – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Kaczmar, prezes Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowym.
Nagroda przyznawana jest w dwóch kategoriach – Polskie inwestycje zagraniczne i Zagraniczne inwestycje w Polsce. W pierwszej z nich nagradzane są polskie firmy z powodzeniem rozwijające działalność za granicą, bo – jak podkreślają jej przedstawiciele – ich sukcesy są najlepszą motywacją dla innych przedsiębiorców.
– Szczególne znaczenie dla firm, które nagradzamy, ma to, że w pierwszym etapie wyłaniania zwycięzców grupą, która rekomenduje, jest rada ekspertów złożona z 260 ludzi biznesu, ekonomistów, specjalistów od przedsiębiorczości, czyli de facto w pierwszym etapie zwycięzcy są nominowani często przez swoich konkurentów – podkreśla Krzysztof Kaczmar. – To jest największy rodzaj wyróżnienia dla firm nagrodzonych. Oczywiście później, w drugim etapie, jest specjalna kapituła złożona z ważnych osób, które dokonują ostatecznego wyboru.
W tym roku laureatem nagrody jest Grupa Nowy Styl, producent i eksporter mebli.
– W kategorii polskich firm dokonujących ekspansji zagranicznej zwyciężyła Grupa Nowy Styl, która dokonała bardzo znaczących przejęć zarówno w Szwajcarii, w Niemczech, jak i w innych krajach, w Holandii, w Anglii, i poszerzyła swój biznes na tamtych rynkach – uzasadnia wybór szef Fundacji Kronenberga.
Druga kategoria adresowana jest do przedsiębiorstw zagranicznych pochodzących z rynków wschodzących, które dokonują w Polsce znaczących inwestycji, stwarzając tym samym nowe miejsca pracy oraz wpływając na rozwój gospodarki. Nagrodę w tej kategorii otrzymała firma Samsung.
– W kategorii firm, które są firmami zagranicznymi, a zainwestowały w Polsce, nagrodzony został Samsung ze swoimi inwestycjami w wytwórstwo sprzętu AGD oraz w rozwój centrum badawczo-rozwojowego, które umiejscowiono w Warszawie – mówi Krzysztof Kaczmar.
Z badania Fundacji Kronenberga wynika, że polskie firmy nie mają kompleksów wobec konkurentów z innych rynków. 90 proc. działających za granicą przedsiębiorstw postrzega siebie jako przynajmniej tak samo innowacyjnych jak lokalnie funkcjonujące firmy.
Czytaj także
- 2024-07-29: Załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ćwiczą techniki zabiegowe ratujące życie pacjentów. W centrum szkoleniowym odwzorowywane są najcięższe przypadki
- 2024-07-25: Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
- 2024-07-11: Farmaceuci z coraz większą rolą w opiece zdrowotnej. Apteki zasilają budżet olbrzymią kwotą [DEPESZA]
- 2024-07-15: Rynek znów wierzy w obniżki stóp w USA po wakacjach, w Polsce się na nie nie zanosi. To zwiastuje umocnienie złotego, osłabienie dolara i wzrost cen złota
- 2024-07-19: Investors TFI: Hossa na giełdach nie skończy się przed 2026 rokiem. Wszystko będzie zależeć od trendu na Wall Street
- 2024-07-11: Świadomość społeczna na temat ryzyka publikowania wizerunków dzieci w internecie nadal bardzo niska. UODO apeluje o ostrożność
- 2024-07-25: Polki są przedsiębiorcze. Wciąż mają jednak mniej wiary w swoje kompetencje i pewności siebie niż kobiety biznesu na świecie
- 2024-07-03: Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
- 2024-06-25: Grupa LUX MED szuka medycznych innowatorów. Najlepsi mogą liczyć na potężny zastrzyk finansowania
- 2024-06-21: Szkoły nie przygotowują uczniów na wejście w dorosłość. Oceny wciąż ważniejsze od kompetencji przyszłości i kreatywności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Ochrona środowiska
![](https://www.newseria.pl/files/11111/anna-jimenez-calaf-ploq7ouq0fm-unsplash,w_274,_small.jpg)
Trzynaście państw UE wytwarza już więcej energii z OZE niż z paliw kopalnych. Polska jeszcze nie, ale też bije rekordy w zielonej energii
30 do 27 proc. – tak wyglądał w UE w I połowie br. udział energii z odnawialnych źródeł versus z paliw kopalnych. To oznacza, że po raz pierwszy w historii mieliśmy na Starym Kontynencie więcej zielonej energii. Takim osiągnięciem może się już pochwalić prawie połowa państw członkowskich. W Polsce – po bardzo dynamicznym wzroście produkcji energii słonecznej – udział OZE sięga już ok. 30 proc., a węgla spada poniżej 60 proc. Mimo znaczących postępów w ostatnich dwóch latach wciąż wiele aspektów zielonej transformacji w kraju wymaga poprawy. Motywacją do przyspieszenia zmian są korzyści finansowe – na rachunkach za prąd – oraz środowiskowe.
Sport
Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pge-projekt-warszawa-bb-foto,w_133,r_png,_small.png)
Polska liga siatkówki jest jednym z chętniej oglądanych w Polsce wydarzeń sportowych. W ubiegłym sezonie spotkania w fazie zasadniczej przyciągnęły do hal ponad pół miliona osób, a średnia oglądalność meczów ligowych wzrosła do ponad 84 tys. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów, także w siatkówkę ligową. Stołeczny zespół siatkarzy Projekt Warszawa pozyskał nowego sponsora tytularnego – została nim PGE Polska Grupa Energetyczna.
Infrastruktura
Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja
![](https://www.newseria.pl/files/11111/nexera-dofinansowanie-foto,w_133,r_png,_small.png)
W Polsce światłowód ma już blisko połowa z 9,5 mln użytkowników internetu stacjonarnego, a ta technologia szybko zyskuje na popularności – w ubiegłym roku zwiększyła swój udział w rynku o 10 proc. – Środki unijne przeznaczone na dobudowanie sieci światłowodowych w Polsce to w tej chwili w sumie 6–7 mld zł – zauważa Jacek Wiśniewski, prezes zarządu Nexery. Jak wskazuje, w praktyce zagospodarowanie tych pieniędzy może być jednak problematyczne ze względu na biurokrację, brak koordynacji między różnymi urzędami i resortami oraz krótki czas, jaki pozostał na ich wydatkowanie.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.