Newsy

Pracodawca może dofinansować wakacje pracownika. Niektórzy mają nawet taki obowiązek

2014-08-08  |  06:15

Przed wyjazdem na urlop warto sprawdzić, czy nasz pracodawca dopłaca do wypoczynku pracowników. Wprawdzie obowiązek taki mają jedynie zakłady budżetowe oraz jednostki samorządowe, ale wiele prywatnych spółek także dotuje wyjazdy wakacyjne.

W mniejszych firmach, gdzie liczba pracowników zatrudnionych w przeliczeniu na pełny etat jest mniejsza niż 20, pracodawca może wybrać, czy tworzy Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, z którego dofinansowuje wypoczynek pracowników, czy robi to z budżetu firmy. W większych przedsiębiorstwach wsparcie urlopowe pracownicy mogą otrzymać wyłącznie ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Jak wyjaśnia Marta Kosakowska, aplikant adwokacki TGC Corporate Lawyers, główna różnica polega na tym, że świadczenia urlopowe z budżetu firmy otrzymuje każdy z pracowników po spełnieniu określonych przesłanek. Wsparcie z ZFŚS przysługuje tylko niektórym i w różnej wysokości.

Przy tzw. wczasach pod gruszą pracodawca ma obowiązek brać pod uwagę zarówno sytuację życiową, warunki socjalne, materialne, jak i rodzinne pracownika. Nie wszyscy pracownicy są uprawnieni do tego, żeby uzyskać takie świadczenia. Są sytuacje, że w danym roku niektórzy pracownicy ich nie otrzymują, ponieważ mają np. za wysokie dochody, za dobrą sytuację materialną i życiową. Wysokość dofinansowania zależy również od sytuacji pracownika i zasadniczo w odniesieniu do poszczególnych pracowników powinna się różnić – zaznacza Marta Kosakowska w rozmowie z agencją Newseria Biznes.

W obu przypadkach zasadniczo to pracodawca decyduje o wysokości oraz zasadach wypłaty. Ogólne warunki przyznawania świadczeń urlopowych są zawarte w Ustawie o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych. Zgodnie z ustawą jeśli pracodawca nie rezygnuje w ustawowym terminie z wypłaty świadczeń urlopowych i decyduje się na takie wypłaty, przysługują one bez wyjątku każdemu pracownikowi, który idzie na urlop nie krótszy niż 14 dni kalendarzowych z rzędu, ponadto, co istotne, wypłacając świadczenia urlopowe, pracodawca nie ma obowiązku brać pod uwagę sytuacji socjalnej i rodzinnej pracownika.

Zasady wypłat z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych określone są w zakładowym regulaminie.

W spółce powinien obowiązywać regulamin takiego funduszu – mówi Kosakowska. – Powinny być w nim zawarte zapisy, które stanowią o tym, które osoby są uprawnione do uzyskiwania takiego świadczenia, jakie należy spełnić formalności, jakie przedłożyć dokumenty, jaka jest wysokość tego typu świadczenia i co się dzieje, kiedy na przykład pracownik przerwie urlop bądź wykorzysta dofinansowanie na cele niezwiązane z wypoczynkiem.

By rozliczyć świadczenia, w obu przypadkach pracodawca może zażądać od pracownika przedłożenia rachunków za wakacje.

Jeżeli chodzi o świadczenia urlopowe, to zgodnie z ustawą pracodawca ma obowiązek wypłacić pracownikowi świadczenie urlopowe najpóźniej ostatniego dnia przed rozpoczęciem urlopu. Natomiast w przypadku wczasów pod gruszą nie ma takich ustaleń, ale normalne jest, że środki te są po to, by wykorzystać je na urlop, więc powinny być wypłacone na chwilę przed rozpoczęciem urlopu bądź niedługo po jego zakończeniu – mówi ekspertka z TGC Corporate Lawyers.

Warto też pamiętać, że wakacyjne wsparcie może być opodatkowane.

 – Od świadczeń urlopowych odprowadza się podatek. Natomiast w przypadku wczasów pod gruszą do kwoty 380 zł w roku kalendarzowym nie odprowadza się podatku. Pracodawca może jednak wypłacić więcej niż 380 zł i dopiero powyżej tej kwoty odprowadza się podatek – zaznacza Marta Kosakowska.

Jak podkreśla, gdy świadczenie urlopowe przekroczy 1093,93 zł, należy od niego zapłacić też składkę na ZUS. Natomiast w przypadku wczasów pod gruszą finansowanych ze środków ZFŚS składek na ZUS nie odprowadza się wcale.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Trzynaście państw UE wytwarza już więcej energii z OZE niż z paliw kopalnych. Polska jeszcze nie, ale też bije rekordy w zielonej energii

30 do 27 proc. – tak wyglądał w UE w I połowie br. udział energii z odnawialnych źródeł versus z paliw kopalnych. To oznacza, że po raz pierwszy w historii mieliśmy na Starym Kontynencie więcej zielonej energii. Takim osiągnięciem może się już pochwalić prawie połowa państw członkowskich. W Polsce – po bardzo dynamicznym wzroście produkcji energii słonecznej – udział OZE sięga już ok. 30 proc., a węgla spada poniżej 60 proc. Mimo znaczących postępów w ostatnich dwóch latach wciąż wiele aspektów zielonej transformacji w kraju wymaga poprawy. Motywacją do przyspieszenia zmian są korzyści finansowe – na rachunkach za prąd – oraz środowiskowe.

Sport

Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby

Polska liga siatkówki jest jednym z chętniej oglądanych w Polsce wydarzeń sportowych. W ubiegłym sezonie spotkania w fazie zasadniczej przyciągnęły do hal ponad pół miliona osób, a średnia oglądalność meczów ligowych wzrosła do ponad 84 tys. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów, także w siatkówkę ligową. Stołeczny zespół siatkarzy Projekt Warszawa pozyskał nowego sponsora tytularnego – została nim PGE Polska Grupa Energetyczna.

Infrastruktura

Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja

W Polsce światłowód ma już blisko połowa z 9,5 mln użytkowników internetu stacjonarnego, a ta technologia szybko zyskuje na popularności – w ubiegłym roku zwiększyła swój udział w rynku o 10 proc. – Środki unijne przeznaczone na dobudowanie sieci światłowodowych w Polsce to w tej chwili w sumie 6–7 mld zł – zauważa Jacek Wiśniewski, prezes zarządu Nexery. Jak wskazuje, w praktyce zagospodarowanie tych pieniędzy może być jednak problematyczne ze względu na biurokrację, brak koordynacji między różnymi urzędami i resortami oraz krótki czas, jaki pozostał na ich wydatkowanie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.