Newsy

Rosną wymagania najemców nieruchomości komercyjnych

2015-06-22  |  06:30
Mówi:Michał Muc
Funkcja:dyrektor działu zarządzania nieruchomościami
Firma:Savills Polska
  • MP4
  • Najemcy nieruchomości komercyjnych mają coraz większe oczekiwania. Agencje nie mogą już tylko zarządzać budynkami, lecz muszą angażować się we współpracę z klientami i reagować na ich potrzeby. Z racji tego, że konkurencja jest bardzo duża, a koniunktura w dłuższej perspektywie niepewna, to właśnie dzięki relacjom z klientami mogą się wyróżnić.

    Dawno już skończyły się czasy prostego zarządzania czy bycia administratorem nieruchomości. Nie świadczymy usług typowo zarządczych. Każdy z właścicieli oczekuje od nas bardzo proaktywnego podejścia i budowania wartości nieruchomości poprzez utrzymywanie nie tylko technicznego aspektu budynku, lecz przede wszystkim dobrych relacji z najemcami – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Muc, dyrektor działu zarządzania nieruchomościami w Savills Polska.

    Jak podkreśla Muc, Polska jest dla agencji zarządzających nieruchomościami bardzo atrakcyjnym krajem. To zdecydowanie największy rynek w regionie i o ile nie wpłyną na to decyzje polityczne (jak stało się na Węgrzech), pozostanie takim przez kilka, a nawet kilkanaście najbliższych lat.

    Dlatego w Polsce obecne są wszystkie największe europejskie agencje, a to z kolei powoduje bardzo ostrą konkurencję. Muc zauważa, że wprawdzie rozpoczęły się już procesy konsolidacyjne, ale na razie postępują one na niewielką skalę. Dlatego wciąż na rynku widać dużą rywalizację cenową, a dobre zarządzanie nieruchomościami, oparte nie tylko na korzystnej cenie, lecz także na bliskiej współpracy z najemcami, może być okazją do wyróżnienia.

    To najemcy są największym dobrem zarówno dla właściciela, jak i dla nas – podkreśla Muc.

    Dodaje, że konkurencja jest bardzo ostra również dlatego, że agencje zarządzające nieruchomościami działają na niskich marżach – zwykle wynoszą one poniżej 10 proc. Rynek będzie się jednak rozwijał, chociaż Muc zaznacza, że jest dużo niewiadomych.

    Największe oczekiwania agencje mają wobec nieruchomości magazynowych. Logistyka ma się rozwijać m.in. dzięki coraz większej popularności e-handlu. To jednak równocześnie jest zagrożeniem dla sektora nieruchomości handlowych.

    Jeśli chodzi o retail, to właśnie ze względu na wzrost handlu elektronicznego jest tam jakiś znak zapytania, aczkolwiek w horyzoncie paru lat wydaje się raczej niezagrożony. Również rynek powierzchni biurowych jest ciekawym segmentem. Coraz częściej mówi się o pracy w domu, powierzchniach niepozwalających na posadzenie 100 proc. pracowników, tylko 80-70 proc., w związku z tym możemy powiedzieć, że ciekawe czasy przed nami – ocenia Muc.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    Problemy społeczne

    Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

    Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.

    Motoryzacja

    Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

    Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.