Mówi: | Michał Muc |
Funkcja: | dyrektor działu zarządzania nieruchomościami |
Firma: | Savills Polska |
Rosną wymagania najemców nieruchomości komercyjnych
Najemcy nieruchomości komercyjnych mają coraz większe oczekiwania. Agencje nie mogą już tylko zarządzać budynkami, lecz muszą angażować się we współpracę z klientami i reagować na ich potrzeby. Z racji tego, że konkurencja jest bardzo duża, a koniunktura w dłuższej perspektywie niepewna, to właśnie dzięki relacjom z klientami mogą się wyróżnić.
– Dawno już skończyły się czasy prostego zarządzania czy bycia administratorem nieruchomości. Nie świadczymy usług typowo zarządczych. Każdy z właścicieli oczekuje od nas bardzo proaktywnego podejścia i budowania wartości nieruchomości poprzez utrzymywanie nie tylko technicznego aspektu budynku, lecz przede wszystkim dobrych relacji z najemcami – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Muc, dyrektor działu zarządzania nieruchomościami w Savills Polska.
Jak podkreśla Muc, Polska jest dla agencji zarządzających nieruchomościami bardzo atrakcyjnym krajem. To zdecydowanie największy rynek w regionie i o ile nie wpłyną na to decyzje polityczne (jak stało się na Węgrzech), pozostanie takim przez kilka, a nawet kilkanaście najbliższych lat.
Dlatego w Polsce obecne są wszystkie największe europejskie agencje, a to z kolei powoduje bardzo ostrą konkurencję. Muc zauważa, że wprawdzie rozpoczęły się już procesy konsolidacyjne, ale na razie postępują one na niewielką skalę. Dlatego wciąż na rynku widać dużą rywalizację cenową, a dobre zarządzanie nieruchomościami, oparte nie tylko na korzystnej cenie, lecz także na bliskiej współpracy z najemcami, może być okazją do wyróżnienia.
– To najemcy są największym dobrem zarówno dla właściciela, jak i dla nas – podkreśla Muc.
Dodaje, że konkurencja jest bardzo ostra również dlatego, że agencje zarządzające nieruchomościami działają na niskich marżach – zwykle wynoszą one poniżej 10 proc. Rynek będzie się jednak rozwijał, chociaż Muc zaznacza, że jest dużo niewiadomych.
Największe oczekiwania agencje mają wobec nieruchomości magazynowych. Logistyka ma się rozwijać m.in. dzięki coraz większej popularności e-handlu. To jednak równocześnie jest zagrożeniem dla sektora nieruchomości handlowych.
– Jeśli chodzi o retail, to właśnie ze względu na wzrost handlu elektronicznego jest tam jakiś znak zapytania, aczkolwiek w horyzoncie paru lat wydaje się raczej niezagrożony. Również rynek powierzchni biurowych jest ciekawym segmentem. Coraz częściej mówi się o pracy w domu, powierzchniach niepozwalających na posadzenie 100 proc. pracowników, tylko 80-70 proc., w związku z tym możemy powiedzieć, że ciekawe czasy przed nami – ocenia Muc.
Czytaj także
- 2025-07-24: Rynek domów prefabrykowanych może do 2030 roku być wart 7 mld zł. Inwestorów przekonuje krótszy czas budowy
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-24: Tegoroczne zmiany w podatku od nieruchomości budzą dużo pytań. Przedsiębiorcy apelują o doprecyzowanie przepisów
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-05-12: Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-16: W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku
- 2025-05-05: Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do nadzoru nad pierwszą polską elektrownią jądrową. Kluczową kwestią jest bezpieczeństwo
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.