Mówi: | Grzegorz Błażewicz |
Funkcja: | autor książki „Rewolucja z Marketing Automation” wyd. PWN i prezes zarządu SALESmanago |
Rośnie rola marketingu w firmach. Dzięki postępującej automatyzacji generuje znaczne zyski
Powszechny dostęp do technologii mobilnych i internetu wykreował nowy typ konsumenta, który z jednej strony jest bardziej świadomy swoich decyzji, a z drugiej pozostawia po sobie tysiące śladów w przeglądarkach, aplikacjach i systemach transakcyjnych. To wyzwanie dla marketingu, który aby nadążyć za konsumentami, musi korzystać z nowych narzędzi. Dzięki postępującej od dekady automatyzacji, marketing zaczyna generować spore przychody, a jego rola w firmach i przedsiębiorstwach rośnie.
– Marketing przechodzi rewolucję. To jedyny dział w firmie, który podlega ogromnym zmianom i jest to związane z nieustannie zmieniającymi się modelami zakupowymi klientów. Współczesny konsument ciągle zmienia sposób, w jaki dokonuje wyboru produktów i usług. To powoduje, że praca marketera też musi się zmieniać, a za konsumentem musi podążyć również technologia. To odróżnia marketing od innych obszarów, takich jak księgowość, produkcja czy logistyka, które są bardziej stabilne – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grzegorz Błażewicz, autor książki „Rewolucja z Marketing Automation” wyd. PWN i prezes zarządu SALESmanago.
Rewolucja technologiczna sprawiła, że obecnie większość konsumentów korzysta ze smartfonów i ma dostęp do internetu, za pośrednictwem którego robi zakupy albo szuka informacji o interesujących go produktach i usługach. Z opublikowanego w połowie tego roku raportu Gemius wynika, że już niemal co drugi Polak (47 proc.) dokonuje zakupów w sieci. Konsumenci zostawiają po sobie tysiące śladów w przeglądarkach internetowych, systemach transakcyjnych i aplikacjach mobilnych. To wyzwanie dla marketingu, który musi korzystać z coraz to nowszych narzędzi.
– O ile dziesięć lat temu mówiliśmy o przesunięciu modelu zakupowego z offline do online, to dzisiaj większość użytkowników korzysta już z technologii mobilnych. Technologia ewoluuje i wykorzystuje nowe narzędzia, jak choćby ostatni przykład – booty facebookowe. Technologia musi nadążać za zmianami po to, aby wykorzystać pełny potencjał marketingowy związany z nowymi technikami i narzędziami – uważa Grzegorz Błażewicz.
Jedną z najważniejszych zmian zachodzących w marketingu jest tzw. marketing automation, czyli postępująca automatyzacja. Dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu firmy i przedsiębiorcy mogą gromadzić duże ilości danych o indywidualnych klientach (np. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, aktywność w internecie). Analiza tych danych i wykorzystanie ich w marketingu pozwala zwiększyć jego efektywność i podnieść przychody. W efekcie wzrasta znaczenie marketingu w strukturze organizacji.
– Marketing automation to filozofia marketingu, której zastosowanie z jednej strony zmienia optykę osoby pracującej w tym dziale. Z drugiej strony umożliwia transformację marketingu z działu typowo kosztowego, który przepala budżety, w taki, który faktycznie buduje wartość firmy poprzez wdrażanie różnego rodzaju procesów marketingowych, do których można przypisać strumienie przychodowe. To jest rewolucyjna filozofia, która powoduje, że status marketingu drastycznie rośnie w każdej organizacji – mówi Grzegorz Błażewicz.
Marketing automation to termin stosunkowo nowy na polskim rynku, ale na świecie narzędzie cieszy się coraz większą popularnością. Z raportu „State of B2B Marketing Automation 2015” przeprowadzonego przez firmę Regalix wynika, że z marketing automation korzysta 79 proc. firm. Z kolei z globalnego badania przeprowadzonego w 2015 roku przez Ascend2 i Marketo wynika, że 91 proc. marketerów osiągających najlepsze wyniki uważa automatyzację za kluczowe narzędzie. 63 proc. firm, które efektywnie wdrożyły marketing automation, zamierza podnieść swój budżet na wydatki marketingowe.
Zdaniem autora książki „Rewolucja z Marketing Automation” w klasycznym marketingu pieniądze wydawane przez ten dział są zazwyczaj kosztem. Natomiast w marketing automation to inwestycja, która w określonym czasie ma przynieść zwrot.
– Ten zysk może być mierzalny w różny sposób. Może być związany z ograniczeniem manualnej pracy wykonywanej przez dział handlowy i dział marketingu. Może być również związany z przyspieszeniem procesów obsługi klienta bądź ograniczeniem kosztów obsługi call center. Najczęściej jednak zysk jest wypadkową, która wynika ze wzrostu konwersji komunikacji mailowej, przez media społecznościowe albo stronę internetową na sprzedaż – mówi Grzegorz Błażewicz.
Postępująca rewolucja w technologii wymusiła zmiany zarówno w marketingu, jak i w postawach konsumentów, którzy stają się coraz bardziej świadomi i mniej podatki na standardowe kampanie marketingowe.
– Decyzje konsumenckie są coraz bardziej świadome. Wydaje się, że konsumenci są mniej podatni na masowe kampanie, a z biegiem lat przejmują coraz większą część procesu decyzyjnego i zakupowego. O ile kilka lat temu handlowcy, kampanie i wpływy wywierane na konsumentów miały ogromne znaczenie, o tyle dziś stają się oni coraz bardziej niezależni – mówi autor książki „Rewolucja z Marketing Automation”.
Grzegorz Błażewicz to założyciel i prezes zarządu SALESmanago Marketing Automation, pierwszej w Polsce i jednej z pierwszych w Europie platform automatyzacji marketingu, z której dziś korzysta 5000 firm w 40 krajach świata. Ma ponad 15 lat doświadczenia w polskiej i międzynarodowej branży marketingowej. Pełnił funkcje m.in. dyrektora marketingu Grupy Kapitałowej Comarch i był prezesem zarządu Interia.pl. Od 5 lat jako przedsiębiorca zajmuje się tworzeniem oprogramowania dla działów marketingu.
Czytaj także
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-12-17: Polscy badacze pracują nad kwantowym przetwarzaniem sygnału. To rozwiązanie pomoże zapewnić superbezpieczną łączność
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.