Newsy

Rośnie rynek trójwymiarowych aplikacji. Wśród zamawiających głównie deweloperzy i urzędy

2015-08-28  |  06:40

Przybywa firm oferujących rozwiązania z zakresu wirtualnej rzeczywistości. Trójwymiarowe aplikacje, które obrazują rzeczywistość, zamawiają firmy deweloperskie, przedsiębiorstwa telekomunikacyjne, a nawet urzędy. Polska znajduje się w czołówce krajów tworzących takie rozwiązania.

Trwa rewolucja technologiczna. Na rynku pojawiają się coraz to nowe urządzenia, które przekształcają telefony komórkowe w wyświetlacze wirtualnej rzeczywistości – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Baczyński, prezes zarządu spółki Immersion VR.

Jednym z pierwszych takich produktów był Gear VR (skrót od virtual reality, czyli wirtualna rzeczywistość). To swego rodzaju gogle przystosowane do niektórych modeli smartfonów Samsunga. Dzięki wyższej rozdzielczości i dużej liczbie pikseli aparat ten może wyświetlać obraz w zakresie 360 st. Na polskim rynku urządzenie zadebiutowało pod koniec ubiegłego roku, a dziś pojawia się w ofercie operatorów sieci komórkowych.

Prócz koreańskiego producenta podobne rozwiązania wdraża wiele innych firm. Niektóre są już sprzedawane, inne znajdują się na etapie komercjalizacji. Sporo rozwiązań jest w fazie start-upu i poszukuje finansowania m.in. poprzez crowdfunding lub sprzedaje pierwsze urządzenia na serwisach aukcyjnych.

Zainteresowanie ze strony konsumentów jest bardzo duże – zapewnia Piotr Baczyński. – Takie frazy jak „Oculus Rift” [podobna do Gear VR platforma, należąca obecnie do Facebooka – red.) czy „wirtualna rzeczywistość” są jednymi z najczęściej wpisywanych do wyszukiwarek.

Jego zdaniem krajowe firmy działające w sektorze VR nie ustępują niczym pomiotom z innych krajów.

Nie mamy się czego wstydzić, krajowy rynek, jeżeli chodzi o firmy tworzące rozwiązania VR, jest bardzo rozwinięty – chwali Piotr Baczyński. – Stale porównujemy to, co dzieje się w Polsce. Nie mówię tylko o naszej firmie, lecz także o różnych start-upach funkcjonujących w Warszawie, na terenie aglomeracji śląskiej czy w Trójmieście. To rzeczy wykonywane na najwyższym poziomie.

Odbiorcami takich rozwiązań są na razie raczej duże firmy i korporacje.

Większość naszych klientów to zagraniczne koncerny działające w Polsce – mówi Piotr Baczyński. – Gdy rozmawiamy z ich przedstawicielami, którzy mają odpowiednią suwerenność decyzyjną i zielone światło na to, by wchodzić w nowe technologie, wtedy jest dużo łatwiej. Niestety, firmy często muszą wracać do centrali. Przy tak innowacyjnej technologii przepchnięcie tego rodzaju projektów może być dla nich trudne, niemniej zainteresowanie tymi rozwiązaniami rośnie.

Immersion VR jest spółką oferującą oprogramowanie współpracujące z takimi platformami. Firma zaczynała od produkcji zaawansowanych technologicznie, trójwymiarowych wizualizacji nas zlecenie firm deweloperskich i działających na rynku nieruchomości. Obecnie, jak wskazuje Piotr Baczyński, podobne prezentacje wykonuje także na rzecz przedsiębiorstw telekomunikacyjnych, wytwórni filmowych, spółek medycznych i współpracuje z różnego rodzaju urzędami.

Dla m.st. Warszawy stworzyliśmy film, który promuje stolicę na Expo w Mediolanie. Zainteresowanie naszą działalnością nieustannie rośnie – zapewnia Baczyński.

Firma mocno wchodzi na zagraniczne rynki. Po biurach w Turcji oraz Izraelu przyszedł czas na Stany Zjednoczone oraz Londyn. Szczególnie duże nadzieje zarząd spółki wiąże z amerykańskim przedstawicielstwem w Saint Louis. Zdaniem Piotra Baczyńskiego w dłuższej perspektywie rynek amerykański wydaje się być najbardziej perspektywiczny.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.