Newsy

Rynek IT będzie rósł dzięki dużemu zapotrzebowaniu na centra danych i chmurę. Duży potencjał ma również outsourcing

2015-11-27  |  06:40

Dynamicznie rosnący popyt na rozwiązania w chmurze i centra danych będzie napędzał rynek IT. Firmy z branży spodziewają się także rozwoju usług outsourcingowych – dziś poziom ich wykorzystania sięga 20–25 proc. Polska ma wciąż jest w tyle wysoko rozwiniętymi za krajami, gdzie odsetek ten wynosi 80 proc.

– Potencjał wzrostu rynku, szczególnie w części dotyczącej centrów danych, można rozpatrywać w dwóch płaszczyznach – mówi agencji Newseria Biznes Tadeusz Czichon, prezes zarządu ATM SA, operatora centrów danych. – Pierwszą jest ogólny wzrost zapotrzebowania na centra danych i cloud, drugą – nadrabianie pewnych zaległości, które ma Polska w stosunku do krajów o bardziej rozwiniętym sposobie korzystania z usług IT.

Według raport PMR „Rynek przetwarzania danych w chmurze w Polsce 2015” wynika, że 17 proc. firm w Polsce korzysta z takich usług (o 4 proc. więcej niż rok wcześniej). W regionie środkowoeuropejskim Polska i Czechy zostały wskazane jako kraje o największym potencjale rozwoju tego typu usług.

Cały krajowy rynek cloud computingu wzrósł w 2014 roku o blisko 30 proc. Analitycy i firmy z branży prognozują utrzymywanie się tendencji wzrostowej.

64 proc. ankietowanych przez PMR firm IT oceniło, że najszybciej rozwijającym się segmentem rynku IT będzie chmura. Więcej wskazań (85 proc.) dotyczyło jedynie sektora mobile. Na segment data center wskazało 39 proc. firm, a na usługi outsourcingowe IT – blisko połowa.

Korzystanie z outsourcingu IT jest w Polsce na poziomie 20–25 proc., natomiast w krajach rozwiniętych – 80 proc. – tłumaczy Tadeusz Czichon. – Zatem tutaj dodatkowy potencjał wzrostu jest mniej więcej czterokrotny.

Czichon zaznacza, że do tej pory największymi klientami ATM, zarówno w obszarze data center, jak i segmentu transmisyjnego, były firmy z sektora finansowego i telekomunikacyjnego. W ostatnim czasie przybywa zamówień z branży IT.

Obserwujemy coraz większy wzrost zapotrzebowania na usługi wśród firm reprezentujących integratorów IT, firm świadczących usługi informatyczne czy produkujących software. Jest to związane z trendem przechodzenia technologii IT w kierunku rozwiązań chmurowych, które w tym momencie się świetnie wpisują w naszą ofertę – wyjaśnia prezes ATM, który z końcem listopada odchodzi ze stanowiska.

To nie są jedyne zmiany w strukturze klientów. Jak podkreśla Czichon, obok dużych operatorów telekomunikacyjnych i instytucji finansowych pojawia się coraz więcej firm małych i średnich.

Jest to grupa klientów o nieco innych potrzebach w zakresie naszych usług. Natomiast jednocześnie jest to część naszego biznesu, którą bardzo popieramy i chcemy rozwijać, dlatego że stabilizuje bardzo naszą ofertę i nasz biznes – wyjaśnia Tadeusz Czichon.

Analitycy rynku wskazują także na rosnące zainteresowanie zagranicznych podmiotów Warszawą jako lokalnym hubem telekomunikacyjnym. W najbliższych miesiącach – według PMR – popyt zewnętrzny powinien się stać znaczącym uzupełnieniem wewnętrznego.

Zdecydowana większość badanych firm spodziewa się utrzymania tendencji wzrostowej rynku. Tylko 9 proc. spodziewa się, że tegoroczny rozwój będzie na poziomie z 2014 roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

Przemysł

Koszty instalacji robotów wciąż zbyt wysokie dla firm. Są one jednak świadome konieczności takich inwestycji

Koszty pracy ludzkiej są nadal niskie, a korzyść z instalacji robota na linii produkcyjnej nie jest jeszcze tak duża. To – według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego – jedna z głównych barier w procesie robotyzacji w Polsce. Jednak dynamicznie rosnące średnie i minimalne wynagrodzenie, a także pogłębiający się niedobór pracowników mogą powoli tę tendencję zmieniać na korzyść robotów. Poza kwestią kosztową wadami, które widzą przedstawiciele firm przemysłowych, są m.in. zależność od stabilnych dostaw energii i technologii zagranicznych dostawców. Problemem nie są jednak kwestie obaw co do wpływu robotów na rynek pracy.

Zdrowie

Załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ćwiczą techniki zabiegowe ratujące życie pacjentów. W centrum szkoleniowym odwzorowywane są najcięższe przypadki

Załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, które tylko w ubiegłym roku były wzywane do prawie 12 tys. wypadków i pilnych, trudnych przypadków, muszą się ciągle szkolić, żeby być w stanie jak najlepiej pomagać pacjentom m.in. po ciężkich urazach, poparzeniach czy nagłym zatrzymaniu akcji serca. – Szkolenia to podstawa naszego funkcjonowania – podkreśla prof. dr hab. n. med. Robert Gałązkowski, koordynator Mobilnej grupy zabezpieczenia medycznego i wieloletni dyrektor LPR. Lekarze, ratownicy medyczni i pielęgniarze rozpoczęli szkolenia w warszawskim Centrum Edukacji Medycznej – specjalistycznym ośrodku Grupy LUX MED, gdzie mogą ćwiczyć najtrudniejsze techniki zabiegowe, ratujące życie pacjentów, w warunkach jak najbardziej odwzorowujących realia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.