Mówi: | Agnieszka Pocztowska |
Funkcja: | dyrektor generalna SBO Kraków |
Firma: | Shell Polska |
Shell otwiera nową siedzibę największego centrum usług biznesowych w Europie. Chce przyciągnąć najlepszych ekspertów
Firma Shell właśnie zainaugurowała nowe biuro jednej z największych małopolskich inwestycji – Shell Business Operations. Zatrudnieni w centrum menadżerowie podejmują strategiczne dla firmy decyzje, które mają przełożenie na globalny rynek. Ponad 2,7 tys. specjalistów z dziedziny prawa, zasobów ludzkich, zarządzania projektami, księgowości czy logistyki przeprowadziło się właśnie do najnowocześniejszych w całym regionie biurowców znajdujących się w kompleksie Shell Energy Campus w Krakowie. Jednocześnie koncern zapowiada, że zamierza rozwijać swoją działalność i przyciągać najlepszych ekspertów.
– W krakowskim centrum usług biznesowych Shell zatrudnionych jest przeszło 2700 pracowników. Słychać 20 różnych języków, mamy 36 różnych narodowości, nasza populacja jest zróżnicowana, dynamiczna i multikulturowa. W tym momencie operujemy w dziewięciu niezależnych liniach biznesowych. Nasi pracownicy pracują globalnie, codziennie współpracują z innymi ośrodkami Shell na innych kontynentach, w innych strefach czasowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Agnieszka Pocztowska, Dyrektor Generalna SBO Kraków w Shell Polska.
Polska jest jedną ze światowych potęg w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu. Inwestorów przyciągają między innymi strategiczne położenie, dobra komunikacja z resztą Europy, wsparcie na szczeblu rządowym i lokalnym, konkurencyjne koszty i dobrze wykwalifikowane kadry. Te czynniki składają się na fakt, że coraz więcej – zarówno polskich, jak i zagranicznych firm – lokuje na tutejszym rynku swoje centra biznesowe.
Z danych branżowego stowarzyszenia ABSL (Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych, który zrzesza ponad 170 globalnych inwestorów) wynika, że w 2016 roku działało w Polsce prawie 940 centrów świadczących usługi dla biznesu, które zatrudniały łącznie ponad 212 tys. osób. Do 2020 roku zatrudnienie znajdzie w nich już 300 tys. pracowników, a sektor nowoczesnych usług dla biznesu jest jedną z najszybciej rosnących gałęzi gospodarki. Swoje inwestycje ulokowały w Polsce między innymi 73 globalne firmy z prestiżowej listy amerykańskiego magazynu Fortune Global 500.
11 lat temu dołączył do nich Shell, który uruchomił centrum nowoczesnych operacji biznesowych, Shell Business Operations, w podkrakowskim Zabierzowie. W ubiegłym tygodniu firma oficjalnie zainaugurowała nową siedzibę centrum w Krakowie. Cztery specjalnie zaprojektowane dla firmy biurowce zapewniają 26 tys. mkw. powierzchni biurowej, na której – poza przestrzenią do pracy – znalazły się strefy rozrywki i relaksu oraz wydzielone przestrzenie ciszy. W ramach udogodnień w biurowcach zaprojektowano też szatnie z prysznicami dla rowerzystów, restauracje oraz trzy parkingi. Koncern nawiązał również współpracę z władzami miasta, aby dostosować komunikację miejską do potrzeb 2,7 tys. pracowników, zatrudnionych obecnie w Shell Energy Campus.
– Krakowskie centrum usług biznesowym jest w tym momencie jednym ze strategicznych punktów na mapie Royal Dutch Shell. To właśnie tutaj koncentrują się bardzo szerokie procesy, kompetencje, know-how i wiedza. Poprzez działalność w ramach dziewięciu pionów biznesowych, w jednym miejscu jesteśmy w stanie proponować efektywne sposoby funkcjonowania biznesu w przyszłości – mówi Agnieszka Pocztowska.
Krakowskie centrum zatrudnia nie tylko wykwalifikowanych specjalistów, ale i międzynarodowych menadżerów, w tym 65 osób jest osadzonych na globalnych stanowiskach. Większość pracowników Shell Business Operations pochodzi z Polski, ale w centrum pracują też przedstawiciele 36 innych narodowości. Ponad połowa ma mniej niż 30 lat, a blisko trzy czwarte całej kadry stanowią kobiety (które zajmują też ponad połowę stanowisk kierowniczych).
– W centrum mamy obecnie 9 linii biznesowych, począwszy od zaawansowanych usług finansowych przez obsługę klientów, procesy logistyki i dostaw materiałów, procesy personalne dla pracowników, a skończywszy na procesie tworzenia wewnętrznej komunikacji grupy Shell i usługach dotyczących aspektów prawnych – mówi Agnieszka Pocztowska.
Największy w strukturze Shell Business Operations jest dział finansowy oraz customer service, który współpracuje z europejskimi klientami koncernu. Dział logistyczny świadczy na całym świecie usługi dla floty, liczącej kilka tysięcy ciężarówek. Z kolei dział komunikacji wewnętrznej wspiera strategię komunikacyjną dla całej grupy Shell. Pracownicy krakowskiego centrum podejmują kluczowe decyzje dotyczące biznesu firmy w wymiarze globalnym.
– Centrum dynamicznie się rozwija. W zeszłym roku zatrudniliśmy ponad 1 tys. pracowników. W tym roku do końca maja dołączyło do nas 500 nowych osób. Kontynuujemy nasz wzrost, rośniemy i będziemy w dalszym ciągu rozwijać naszą działalność – zapowiada Dyrektor Generalna SBO Kraków.
Krakowska inwestycja została oficjalnie otwarta między innymi przez Jadwigę Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, która podkreśliła, że SBO przyczyni się do wzmocnienia lokalnego rynku pracy. Wielu z nowo zatrudnionych osób stanowią absolwenci krakowskich uczelni.
Koncern chce zwiększać zatrudnienie, poszukuje między innymi specjalistów z dziedziny finansów, księgowości, zarządzania, logistyki, spraw personalnych oraz komunikacji. Shell spodziewa się, że wykwalifikowane kadry uda się przyciągnąć poziomem wynagrodzeń wyższym od rynkowej średniej oraz możliwością uczestniczenia w międzynarodowych projektach i rozwijania kariery. Kluczowym wymogiem wobec kandydatów jest biegła znajomość języków obcych.
– Oferujemy bardzo szeroki zakres możliwości rozwoju kariery. Dla osób po studiach jest to szansa rozpoczęcia kariery w międzynarodowym koncernie. Natomiast dla doświadczonych ekspertów, specjalistów, osób z doświadczeniem w zarządzaniu – liderów, SBO to miejsce gdzie mogą rozwijać swoje kompetencje. Poszukujemy ekspertów z dziedziny finansów. Interesują nas osoby znające dobrze języki obce – jest to istotny atut. Liczyć się będzie również doświadczenie w zakresie logistycznym, obsługi klienta czy zarządzania procesami personalnymi – wymienia Agnieszka Pocztowska.
Krakowskie centrum Shell Business Operations jest jedną z siedmiu tego typu inwestycji koncernu na świecie. Pozostałe ulokowane są m.in. w indyjskim Bangalore, w Manili, Kuala Lumpur, Cape Town i szkockim Glasgow. Pracownicy SBO wpływają na działalność i rozwój biznesu Shell, który łącznie zatrudnia 93 tys. ludzi w 70 krajach świata.
Czytaj także
- 2025-07-31: Czipowanie pozwala o jedną czwartą zmniejszyć bezdomność psów i kotów. UE chce wprowadzić taki obowiązek
- 2025-07-29: Dobrobyt Polski uzależniony od wiedzy społeczeństwa o ekonomii i finansach. Takiej edukacji wciąż za mało jest w szkołach
- 2025-07-15: Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc
- 2025-07-17: Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji
- 2025-07-22: Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
- 2025-07-24: Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-31: Dostęp do danych kluczowy dla dobrego funkcjonowania rynku kredytowego. Wymianę informacji można jeszcze poprawić
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa
Jak wynika z raportu ONZ, choć w ciągu ostatniej dekady dzięki dążeniu do realizacji przyjętych celów udało się poprawić życie milionów ludzi na całym świecie, to jednak tempo zmian pozostaje zbyt wolne, by dało się je osiągnąć do 2030 roku. Postęp hamują przede wszystkim eskalacja konfliktów, zmiana klimatu, rosnące nierówności i niewystarczające finansowanie. Jak wynika ze sprawozdania Parlamentu Europejskiego, problemem jest także brak ścisłej współpracy międzynarodowej i sceptyczne podejście niektórych państw ONZ.
Przemysł spożywczy
UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna

Ataki Izraela na Strefę Gazy i jej izolacja doprowadziły do całkowitego załamania podstawowych usług i ograniczenia możliwości dostaw i dystrybucji pomocy humanitarnej – wskazuje UNICEF. W efekcie setki tysięcy Palestyńczyków są w sytuacji ciągłego zagrożenia życia i cierpią z powodu niedożywienia i głodu. Ta klęska dotyczy praktycznie wszystkich dzieci poniżej piątego roku życia. Konflikty są jednym z głównych przyczyn braku bezpieczeństwa żywnościowego, głodu i niedożywienia na świecie. Szczególnie dotyczy to Afryki i Azji Zachodniej.
Prawo
Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje

Komisja Europejska zapowiedziała rozpoczęcie w I kwartale 2026 roku prac nad strategią dla ciepłownictwa i chłodnictwa. Nad tym strategicznym dokumentem w zakresie ciepłownictwa pracuje także polski rząd. Branża podkreśla, że obie te strategie będą miały kluczowe znaczenie dla trwającej transformacji w ciepłownictwie, czyli przyszłości ogromnych inwestycji, które czekają sektor do 2050 roku. Jednocześnie apeluje o większe wsparcie tego procesu ze środków publicznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.