Mówi: | Anna Somorowska |
Firma: | Sieć Przedsiębiorczych Kobiet |
Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.
– Polki są bardzo przedsiębiorcze, zaczynając od domu i codziennego radzenia sobie w kwestiach podstawowych, życiowych, poprzez przedsiębiorczość w rozumieniu kreatywności, umiejętności zarabiania na życie, samostanowienia. Przodują w Europie i narastająca w ciągu ostatnich co najmniej kilkunastu lat przedsiębiorczość kobiet w Polsce może być powodem do dumy – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Anna Somorowska z Sieci Przedsiębiorczych Kobiet.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości powołując się na raport ManpowerGroup „Czego pragną pracownicy”, podaje, że dla 81 proc. kobiet rozwój zawodowy ma istotne znaczenie. Odsetek ten jest wyższy niż w przypadku mężczyzn aż o 11 pp. Kobiety wykazują także większą chęć do rozwijania swoich kompetencji zawodowych i trzy razy częściej niż mężczyźni deklarują chęć udziału w szkoleniach i kursach – wynika z opracowania „Kompetencje miękkie i potrzeba ich rozwoju: jak uczą się obecnie pracownicy?”, przygotowanym przez Nowe Motywacje i Mobile Institute.
– W Sieci Przedsiębiorczych Kobiet obserwujemy narastającą grupę przedsiębiorczych kobiet w sieci. To 53 tys. kobiet, więc mogę powiedzieć, że networking, chęć uczenia się jest ogromna – ocenia ekspertka.
Polski Instytut Ekonomiczny w raporcie „Biznes na obcasach” wskazuje, że według danych z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej na koniec 2023 roku w Polsce było blisko 883,4 tys. aktywnych działalności gospodarczych założonych przez kobiety, co stanowiło 34 proc. wszystkich jednoosobowych działalności gospodarczych. Co piąta działalność założona przez kobietę zajmowała się handlem. Niewiele mniej (17 proc.) prowadziło działalność związaną z opieką zdrowotną oraz pomocą społeczną. Na tle pozostałych branż wyróżniają się działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (15 proc.) oraz pozostała działalność usługowa (12 proc.).
– Kobiety, które chcą uruchomić samodzielnie swoją własną firmę lub wejść w partnerstwo, w spółkę, najczęściej chcą nie tylko realizować swoje misje, marzenia, i to różni często kobiety od mężczyzn, ale przede wszystkim chcą tworzyć lepsze jutro. Ta misja, życiowe podejście, samostanowienie o sobie, samodzielność, bycie również panią swojego przedsiębiorstwa są po to, żeby wytwarzać coś, co się może przydać innym, i często chcemy realizować przede wszystkim nasze własne wizje i pomysły – przekonuje Anna Somorowska.
O rosnącej roli kobiet w biznesie przekonanych jest 83 proc. respondentów badania „Rosnąca siła kobiet – kobiety na rynku pracy” Bigram i ThinkTank. Głównym atutem pań są rosnące doświadczenie zawodowe oraz umiejętność adaptacji do zmian, czyli kluczowe dziś kompetencje na rynku pracy i w biznesie. Co więcej, kobiety aktywniej niż panowie inwestują we własny rozwój, zarówno w zakresie wykształcenia formalnego, jak i poprzez dodatkowe szkolenia i kursy.
Jednocześnie jednak, jak wynika z raportu PIE, strach przed utratą stabilizacji, jaką daje praca na etacie, obawa przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem swojej firmy. Kobiety wskazują też na trudności z godzeniem działalności gospodarczej i funkcji opiekuńczych, życia rodzinnego. Prowadzenie własnego biznesu ma zróżnicowany wpływ na życie rodzinne polskich przedsiębiorczyń. Według wyników badań Fundacji Sukces Pisany Szminką 44 proc. z nich twierdzi, że ułatwia życie rodzinne, np. z powodu elastycznych godzin, ale jednocześnie 31 proc. deklaruje, że jest to utrudnienie.
– Kobiety przed własnym biznesem najczęściej powstrzymuje strach, brak wiary we własne siły, często bardzo niskie poczucie własnej wartości. Dlatego w sieci uczymy wzmacniania poczucia własnej wartości, pomagamy, żeby nas było więcej i można było pracować jeden na jeden, mentor biznesowy, mentorka biznesowa z daną osobą, aby się nie bać, bo popełnienie błędu nie jest porażką, ale tym, na czym się uczymy. Strach można ograniczyć – wskazuje ekspertka z Sieci Przedsiębiorczych Kobiet.
Sieć Przedsiębiorczych Kobiet wskazuje, że blokady i lęki spowodowane przekonaniami ograniczają nasze działania. Uświadomić to może proces mentoringowy, warto poszukać też takiego środowiska, które będzie budujące i wspierające, np. przez networking. W ramach sieci można wziąć udział w programach, które pomagają rozwijać przedsiębiorczość. Klub Mentorek to społeczność kobiet dzielących się swoją wiedzą, doświadczeniem, praktykami i wsparciem. Klub Black Swan Prestige to z kolei społeczność dojrzałych i doświadczonych kobiet sukcesu, które nie osiadają na laurach i wciąż są ciekawe nowej wiedzy, doznań i wartościowych relacji. Klub jest miejscem rozmów, spotkań ze sztuką, rozbudowy sieci kontaktów oraz edukacji finansowej. Można również wziąć udział w programach, które pomagają w stawianiu pierwszych kroków we własnym biznesie czy rozwoju firmy na zagranicznych rynkach.
– Programów, które dotyczą przedsiębiorczych kobiet, mamy sporo, wśród nich program Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, mamy programy w boosterach, wszystkich filiach, które uruchamiane są na terenie całej Polski. Obecnie to ponad 16 boosterów w każdym regionie – mówi Anna Somorowska.
Czytaj także
- 2025-01-24: M. Kobosko: Obowiązkiem Europy jest wspieranie białoruskiej opozycji i wolnych mediów. Najgorszym scenariuszem dla Polski jest wchłonięcie Białorusi przez Rosję
- 2025-01-14: Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2025-01-02: Hazard coraz poważniejszym problemem dla zdrowia publicznego. Najbardziej zagrożone są dzieci
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-23: Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-28: Jedna na trzy kobiety w UE doznała w życiu przemocy. Apele o bardziej zdecydowaną walkę z tym zjawiskiem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.
Prawo
Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym
Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.
Firma
Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie
Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.