Mówi: | Andreas Maierhofer |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | T-Mobile Polska |
T-Mobile buduje w Polsce sieć umożliwiającą rozwój Internetu Rzeczy. W 2018 roku ma ruszyć na terenie całego kraju
Deutsche Telekom – do którego należy sieć T-Mobile – chce, żeby Polska była jednym z wiodących krajów we wdrażaniu technologii Narrow Band, która stanowi fundament dla rozwoju Internetu Rzeczy. W Gorzowie Wielkopolskim uruchomiono właśnie pierwsze stacje obsługujące tę sieć. T-Mobile przygotowuje się do budowy kolejnych i masowego uruchomienia sieci NB IoT w całej Polsce w 2018 roku. To będzie przełom w rozwoju Internetu Rzeczy.
– Nie chcemy tylko mówić o tym, czym jest NB IoT i do czego może służyć technologia 5G, ale chcemy wprowadzać je na rynek. Dziś w każdym gospodarstwie domowym jest kilka urządzeń na stałe podłączonych do Internetu, wkrótce może być ich nawet 500. Do tego potrzebna jest całkowicie nowa sieć, która spełniałaby oczekiwania klientów i zupełnie inna konfiguracja, która umożliwi komunikację pomiędzy wieloma urządzeniami. Dlatego bardzo mocno inwestujemy w NB IoT – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andreas Maierhofer, prezes T-Mobile Polska.
Internet Rzeczy (IoT) jest obecnie jednym z najgorętszych trendów technologicznych. To ekosystem, w którym przedmioty i maszyny mogą komunikować się pomiędzy sobą bez udziału człowieka. Według ekspertów Cisco, w 2020 roku do inteligentnej sieci będzie podłączonych już ponad 50 mld urządzeń. Z kolei globalna firma badawcza IDC szacuje, że w 2020 roku rynek Internetu Rzeczy będzie wart w sumie 1,5 bln dol.
Rozwój IoT wymaga odpowiedniej technologii, która umożliwi komunikację miliardów urządzeń. Jedną z kluczowych jest NB (Narrow Band) IoT – czyli technologia radiowa z zakresu LPWAN (Low-Power Wide-Area Network). Eksperci zgodnie wskazują na jej gigantyczny potencjał. Firma badawcza Analysys Mason oszacowała, że w 2023 roku liczba połączeń LPWA wzrośnie z obecnych 50 mln do ponad 3 mld. Dwa lata później wykorzystanie łączności LPWA będzie odpowiadać już za 70 proc. podłączonych do sieci urządzeń.
Technologia NB IoT stwarza ogromne możliwości. Każda sieć ma swoją pojemność i ograniczoną liczbę urządzeń, które mogą być do niej podpięte. Sieć Narrow Band pozwala na połączenie w jeden, wspólny system nawet kilkudziesięciu tysięcy urządzeń. Jej zalety to również duża efektywność przesyłu danych, wysoka penetracja wewnątrz budynków i wysoki poziom bezpieczeństwa, a dzięki niskiemu zużyciu energii jej moduły mają żywotność baterii do 10 lat. Co istotne, w przyszłości będzie można ją zaimplementować do sieci 5G.
– Korzyści z tej sieci będzie czerpać całe społeczeństwo. Pierwszą grupą beneficjentów są indywidualni konsumenci. Ich domy będą w coraz większym stopniu podłączane do sieci. Drugą grupą są firmy – wszelkiego typu pomiary, zużycie wody, gazu czy prądu, a także cała komunikacja między urządzeniami będą odbywać się właśnie poprzez sieć NB IoT – powiedział Andreas Maierhofer podczas panelu na konferencji Innowacyjna Europa 2017 „Fly Me To Mars”, gdzie T-Mobile ogłosił uruchomienie sieci NB IoT.
Internet Rzeczy – a tym samym technologia Narrow Band – w pierwszej kolejności znajdą zastosowanie w rozwiązaniach typu smart home. Dzięki temu inteligentne lodówki informujące o konieczności uzupełnienia zapasów, zdalnie sterowane oświetlenie, które samo reaguje na zmianę pór dnia, czy inteligentne pralki oszczędzające energię przestaną być technologiczną ciekawostką i trafią pod strzechy większej liczby gospodarstw domowych.
Biznes i przedsiębiorcy będą zainteresowani inteligentnymi rozwiązaniami, takimi jak zdalne odczytywanie liczników wody, energii i gazu u klientów, monitorowanie obiektów (np. bagaży lub pojazdów na drogach) czy monitoring maszyn. Tak naprawdę ilość możliwych zastosowań technologii NB IoT w biznesie będzie ograniczać tylko kreatywności i zapotrzebowania firm.
– Administracja publiczna będzie kolejnym beneficjentem Narrow Band. Wspomniałbym tu choćby o inteligentnej gospodarce odpadami czy inteligentnym oświetleniu miejskim. Możliwości są ogromne, a jedynym ograniczeniem jest ludzka wyobraźnia. Wszyscy mówią dziś o budowie inteligentnych miast, ale za tym stoi właśnie komunikacja między maszynami oraz sieć NB IoT, całkowicie odmienna od dzisiejszej – podkreśla Andreas Maierhofer.
Grupa Deutsche Telekom, do której należy T-Mobile, już na początku roku ogłosiła, że Polska będzie jednym z wiodących krajów we wdrożeniu tej technologii. Telekom uruchomił właśnie w Gorzowie Wielkopolskim pierwsze stacje obsługujące sieć Narrow Band IoT.
Stacje działają już w trybie komercyjnego dostępu i właśnie przechodzą wewnętrzne testy, które mają finalnie potwierdzić stabilność i jakość funkcjonowania nowej sieci. T-Mobile przygotowuje się już do budowy kolejnych stacji w innych lokalizacjach i masowego uruchamia sieci NB IoT na terenie całego kraju w 2018 roku.
– Tak jak cała grupa Deutsche Telekom w Europie, T-Mobile chce być technologicznym liderem w Polsce. Skupiamy się na przyszłości. Stąd decyzja o uruchomieniu – jako pierwsi na rynku – sieci NB IoT. Należy podkreślić, że nie chodzi tu o modernizację już istniejącej sieci, ale o całkowicie nową technologię – zaznacza prezes T-Mobile Polska.
Już w ubiegłym roku hub:raum, czyli należące do grupy Deutsche Telekom centrum innowacji w Krakowie, zapoczątkowało programy dedykowane popularyzacji NB IoT. Zaczęło też szukać partnerów, którzy pracują nad rozwiązaniami bazującymi na tej technologii.
Dotychczas hub:raum zaprosił do współpracy 25 start-upów, które mają w swoim portfolio pomysły lub produkty oparte o NB IoT w różnych fazach rozwoju. Najbardziej zaawansowane projekty to m.in. odczytywanie pomiarów wody i ciepła realizowane przez firmę ABRO, inteligentne śmietniki Ecobins czy projekt monitoringu uli autorstwa BeeAndMe. Krakowskie centrum innowacji pracuje nad udoskonaleniem produktów i przygotowaniem ich do sprzedaży w sieci T-Mobile w poszczególnych krajach.
– Bardzo ważne, żebyśmy jako branża nie tylko mówili o technologii, ale też pokazywali, jakie korzyści może z niej mieć społeczeństwo. Temu służy nasz inkubator przedsiębiorczości hub:raum, założony w Krakowie właśnie z myślą o przedsiębiorcach świadczących innowacyjne usługi. Dobrym przykładem wykorzystania NB IoT jest opieka zdrowotna, ale jest wiele innych branż opierających się na usługach, które mogą skorzystać na wdrożeniu NB IoT i 5G. Zapraszamy wszystkich, którzy chcą uczestniczyć w pracach nad tą technologią, żeby kontaktowali się z naszym centrum innowacji w Krakowie – podkreśla Andreas Maierhofer.
Czytaj także
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-06: 4 mld zł z KPO na e-zdrowie. Trafią m.in. na ucyfrowienie dokumentacji medycznej oraz narzędzia przyspieszające diagnostykę
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.