Mówi: | Andreas Maierhofer |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | T-Mobile Polska |
T-Mobile buduje w Polsce sieć umożliwiającą rozwój Internetu Rzeczy. W 2018 roku ma ruszyć na terenie całego kraju
Deutsche Telekom – do którego należy sieć T-Mobile – chce, żeby Polska była jednym z wiodących krajów we wdrażaniu technologii Narrow Band, która stanowi fundament dla rozwoju Internetu Rzeczy. W Gorzowie Wielkopolskim uruchomiono właśnie pierwsze stacje obsługujące tę sieć. T-Mobile przygotowuje się do budowy kolejnych i masowego uruchomienia sieci NB IoT w całej Polsce w 2018 roku. To będzie przełom w rozwoju Internetu Rzeczy.
– Nie chcemy tylko mówić o tym, czym jest NB IoT i do czego może służyć technologia 5G, ale chcemy wprowadzać je na rynek. Dziś w każdym gospodarstwie domowym jest kilka urządzeń na stałe podłączonych do Internetu, wkrótce może być ich nawet 500. Do tego potrzebna jest całkowicie nowa sieć, która spełniałaby oczekiwania klientów i zupełnie inna konfiguracja, która umożliwi komunikację pomiędzy wieloma urządzeniami. Dlatego bardzo mocno inwestujemy w NB IoT – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andreas Maierhofer, prezes T-Mobile Polska.
Internet Rzeczy (IoT) jest obecnie jednym z najgorętszych trendów technologicznych. To ekosystem, w którym przedmioty i maszyny mogą komunikować się pomiędzy sobą bez udziału człowieka. Według ekspertów Cisco, w 2020 roku do inteligentnej sieci będzie podłączonych już ponad 50 mld urządzeń. Z kolei globalna firma badawcza IDC szacuje, że w 2020 roku rynek Internetu Rzeczy będzie wart w sumie 1,5 bln dol.
Rozwój IoT wymaga odpowiedniej technologii, która umożliwi komunikację miliardów urządzeń. Jedną z kluczowych jest NB (Narrow Band) IoT – czyli technologia radiowa z zakresu LPWAN (Low-Power Wide-Area Network). Eksperci zgodnie wskazują na jej gigantyczny potencjał. Firma badawcza Analysys Mason oszacowała, że w 2023 roku liczba połączeń LPWA wzrośnie z obecnych 50 mln do ponad 3 mld. Dwa lata później wykorzystanie łączności LPWA będzie odpowiadać już za 70 proc. podłączonych do sieci urządzeń.
Technologia NB IoT stwarza ogromne możliwości. Każda sieć ma swoją pojemność i ograniczoną liczbę urządzeń, które mogą być do niej podpięte. Sieć Narrow Band pozwala na połączenie w jeden, wspólny system nawet kilkudziesięciu tysięcy urządzeń. Jej zalety to również duża efektywność przesyłu danych, wysoka penetracja wewnątrz budynków i wysoki poziom bezpieczeństwa, a dzięki niskiemu zużyciu energii jej moduły mają żywotność baterii do 10 lat. Co istotne, w przyszłości będzie można ją zaimplementować do sieci 5G.
– Korzyści z tej sieci będzie czerpać całe społeczeństwo. Pierwszą grupą beneficjentów są indywidualni konsumenci. Ich domy będą w coraz większym stopniu podłączane do sieci. Drugą grupą są firmy – wszelkiego typu pomiary, zużycie wody, gazu czy prądu, a także cała komunikacja między urządzeniami będą odbywać się właśnie poprzez sieć NB IoT – powiedział Andreas Maierhofer podczas panelu na konferencji Innowacyjna Europa 2017 „Fly Me To Mars”, gdzie T-Mobile ogłosił uruchomienie sieci NB IoT.
Internet Rzeczy – a tym samym technologia Narrow Band – w pierwszej kolejności znajdą zastosowanie w rozwiązaniach typu smart home. Dzięki temu inteligentne lodówki informujące o konieczności uzupełnienia zapasów, zdalnie sterowane oświetlenie, które samo reaguje na zmianę pór dnia, czy inteligentne pralki oszczędzające energię przestaną być technologiczną ciekawostką i trafią pod strzechy większej liczby gospodarstw domowych.
Biznes i przedsiębiorcy będą zainteresowani inteligentnymi rozwiązaniami, takimi jak zdalne odczytywanie liczników wody, energii i gazu u klientów, monitorowanie obiektów (np. bagaży lub pojazdów na drogach) czy monitoring maszyn. Tak naprawdę ilość możliwych zastosowań technologii NB IoT w biznesie będzie ograniczać tylko kreatywności i zapotrzebowania firm.
– Administracja publiczna będzie kolejnym beneficjentem Narrow Band. Wspomniałbym tu choćby o inteligentnej gospodarce odpadami czy inteligentnym oświetleniu miejskim. Możliwości są ogromne, a jedynym ograniczeniem jest ludzka wyobraźnia. Wszyscy mówią dziś o budowie inteligentnych miast, ale za tym stoi właśnie komunikacja między maszynami oraz sieć NB IoT, całkowicie odmienna od dzisiejszej – podkreśla Andreas Maierhofer.
Grupa Deutsche Telekom, do której należy T-Mobile, już na początku roku ogłosiła, że Polska będzie jednym z wiodących krajów we wdrożeniu tej technologii. Telekom uruchomił właśnie w Gorzowie Wielkopolskim pierwsze stacje obsługujące sieć Narrow Band IoT.
Stacje działają już w trybie komercyjnego dostępu i właśnie przechodzą wewnętrzne testy, które mają finalnie potwierdzić stabilność i jakość funkcjonowania nowej sieci. T-Mobile przygotowuje się już do budowy kolejnych stacji w innych lokalizacjach i masowego uruchamia sieci NB IoT na terenie całego kraju w 2018 roku.
– Tak jak cała grupa Deutsche Telekom w Europie, T-Mobile chce być technologicznym liderem w Polsce. Skupiamy się na przyszłości. Stąd decyzja o uruchomieniu – jako pierwsi na rynku – sieci NB IoT. Należy podkreślić, że nie chodzi tu o modernizację już istniejącej sieci, ale o całkowicie nową technologię – zaznacza prezes T-Mobile Polska.
Już w ubiegłym roku hub:raum, czyli należące do grupy Deutsche Telekom centrum innowacji w Krakowie, zapoczątkowało programy dedykowane popularyzacji NB IoT. Zaczęło też szukać partnerów, którzy pracują nad rozwiązaniami bazującymi na tej technologii.
Dotychczas hub:raum zaprosił do współpracy 25 start-upów, które mają w swoim portfolio pomysły lub produkty oparte o NB IoT w różnych fazach rozwoju. Najbardziej zaawansowane projekty to m.in. odczytywanie pomiarów wody i ciepła realizowane przez firmę ABRO, inteligentne śmietniki Ecobins czy projekt monitoringu uli autorstwa BeeAndMe. Krakowskie centrum innowacji pracuje nad udoskonaleniem produktów i przygotowaniem ich do sprzedaży w sieci T-Mobile w poszczególnych krajach.
– Bardzo ważne, żebyśmy jako branża nie tylko mówili o technologii, ale też pokazywali, jakie korzyści może z niej mieć społeczeństwo. Temu służy nasz inkubator przedsiębiorczości hub:raum, założony w Krakowie właśnie z myślą o przedsiębiorcach świadczących innowacyjne usługi. Dobrym przykładem wykorzystania NB IoT jest opieka zdrowotna, ale jest wiele innych branż opierających się na usługach, które mogą skorzystać na wdrożeniu NB IoT i 5G. Zapraszamy wszystkich, którzy chcą uczestniczyć w pracach nad tą technologią, żeby kontaktowali się z naszym centrum innowacji w Krakowie – podkreśla Andreas Maierhofer.
Czytaj także
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-31: Dostęp do danych kluczowy dla dobrego funkcjonowania rynku kredytowego. Wymianę informacji można jeszcze poprawić
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-24: Rynek domów prefabrykowanych może do 2030 roku być wart 7 mld zł. Inwestorów przekonuje krótszy czas budowy
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-07-08: Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
- 2025-08-01: Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Handel
Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.