Mówi: | Agnieszka Łyczak-Szymczyk, sustainability manager, BASF Polska Katarzyna Jedynak, dyrektorka Działu Sprzedaży Chemii Przemysłowej, BTC i rozwoju rynku, BASF Polska Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca, BASF Polska |
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
– Pod względem deklaracji, jak firmy radzą sobie ze zrównoważonym rozwojem, to jest świetnie. Ponad 80 proc. firm mówi: tak, zrównoważony rozwój jest dla nas bardzo istotny. Natomiast kiedy zaczynamy wchodzić głębiej i pytać o szczegóły, to okazuje się, że jest bardzo różnie – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka Łyczak-Szymczyk, menedżerka ds. zrównoważonego rozwoju w BASF Polska.
Raport Kantar Polska przygotowany na zlecenie BASF Polska wskazuje, że zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce, choć poziom zaangażowania różni się w zależności od wielkości przedsiębiorstwa. Na poziomie deklaratywnym aż 93 proc. dużych i średnich oraz 72 proc. mniejszych podmiotów uwzględnia kwestie zrównoważonego rozwoju w swojej działalności. Pomimo wysokiego poziomu deklaracji jedynie 10 proc. firm ma już wdrożoną strategię zrównoważonego rozwoju, a co piąta jest w trakcie jej opracowywania.
– Średnio co trzecia firma w Polsce ma w swojej strategii albo za chwilę będzie miała tematy związane z ochroną klimatu. Jak pomyślimy, że dzisiaj już duże firmy, a za chwilę średnie i małe będą musiały raportować niefinansowe działania, czyli działania związane ze zrównoważonym rozwojem, to jesteśmy naprawdę na początku drogi – mówi Agnieszka Łyczak-Szymczyk.
Biorąc pod uwagę rosnącą rolę raportowania ESG w biznesie, z czasem coraz więcej firm będzie musiało uwzględnić zrównoważony rozwój w swoich strategiach. Od 2025 roku do publikacji raportu zobowiązane będą firmy notowane i największe przedsiębiorstwa. Obowiązek ten stopniowo będzie rozszerzany na kolejne grupy przedsiębiorstw – w 2027 roku raporty (uwzględniające dane za 2026 rok) złożą małe i średnie spółki.
Tymczasem, jak wynika z badania dla BASF Polska, mniejsze firmy często nie dysponują wystarczającymi środkami finansowymi do wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju. Brak funduszy oraz niepewność co do realnych korzyści z tego rodzaju działań są najczęściej wskazywanymi przez nie przeszkodami.
– Jednym z celów naszego programu „Razem dla Planety” jest wzajemna inspiracja, uczenie się. Zrównoważony rozwój to nie jest temat łatwy, wiele firm chciałoby wpisać w strategię tematy związane z ochroną klimatu, ale nie wiedzą, jak zacząć. Dlatego w programie gromadzimy tych, którzy już są etap lub dwa etapy wyżej, i chwalimy się rozwiązaniami, które takie firmy zrealizowały. Natomiast wszyscy, którzy chcą dopiero zacząć, czyli są na początku drogi, mogą się inspirować, żeby takie działania wdrożyć w swoich firmach – tłumaczy menedżerka ds. zrównoważonego rozwoju w BASF Polska.
Program „Razem dla Planety” to szansa dla firm na pochwalenie się swoimi działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju w szerszym gronie. Do pierwszej edycji w 2023 roku zgłosiło się ponad 30 firm.
– W tym roku mieliśmy o 20 proc. więcej zgłoszeń. Do programu zgłosili się nasi klienci, ale również klienci naszych partnerów, z którymi realizujemy ten program – mówi Katarzyna Jedynak, dyrektorka Działu Sprzedaży Chemii Przemysłowej, BTC i Rozwoju Rynku w BASF Polska. – Poziom zgłoszeń był bardzo wysoki, mamy projekty na wysokim stopniu realizacji, dojrzałości oraz innowacyjności.
Pierwsza edycja programu udowodniła, że takie programy są bardzo potrzebne w branży chemicznej nie tylko ze względu na możliwość pokazania swoich działań przez uczestniczące firmy. To także okazja do wzajemnych inspiracji, a na rynku potrzeba przykładów już wdrożonych rozwiązań.
– Stworzyliśmy program unikalny w branży chemicznej, która nie jest może tak zielona jak inne branże. Stworzyliśmy superplatformę, dzięki której firmy mogą się nawzajem od siebie uczyć, wzajemnie inspirować i tworzyć rozwiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju – przekonuje Katarzyna Jedynak. – Pierwsza edycja była trochę próbą, bardzo mile nas zaskoczyła. Myślę, że i w kolejnych latach będziemy realizować ten projekt.
– Dzięki innowacjom jesteśmy w stanie sami osiągnąć zeroemisyjność, ale też wspomóc naszych klientów na tej drodze. Tutaj mówimy o innowacjach produktowych, ale też technologicznych – podkreśla Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska.
Od 1990 roku BSF zmniejszył emisję CO2 o niemal połowę, a do 2030 roku chce obniżyć wytwarzane emisje o jedną czwartą w porównaniu do 2018 roku. Zgodnie z paryskim porozumieniem klimatycznym do 2050 roku firma ma być zeroemisyjna. W tym celu opracowuje sposoby na tworzenie produktów upcyklowanych, powstałych niemalże w całości z odpadów, czy prowadzi recykling materiałów z akumulatorów pojazdów elektrycznych. Koncepcja bilansu biomasy BASF jest z kolei wykorzystywana do zwiększenia ilości surowców odnawialnych wykorzystywanych do produkcji składników chemii gospodarczej i kosmetyków.
– Inwestujemy sami w odnawialne źródła energii, jak farmy wiatrowe, fotowoltaikę. Oprócz tego tworzymy technologię, która pomaga nam, ale też naszym partnerom osiągnąć zeroemisyjność. To także piece ogrzewane elektrycznie i tysiąc innych innowacji, które pomagają nam i naszym klientom w zielonej drodze – wymienia Katarzyna Byczkowska.
Konkurs „Razem dla Planety” nagradza firmy w czterech kategoriach: Lider zrównoważonego rozwoju MŚP, Mistrz Gospodarki Obiegu Zamkniętego, Innowator Roku i Promotor Neutralności Klimatycznej. Zwycięzcami w tych kategoriach zostali Troton, producent lakierów, Grupa Flukar, producent środków smarowych, Solaris Bus & Coach, producent autobusów, oraz kosmetyczna Grupa Bielenda. Wręczenie nagród odbyło się w trakcie gali 20 listopada w Warszawie.

Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro

Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów

Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
Czytaj także
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-17: Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji
- 2025-07-22: Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
- 2025-07-24: Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-09: W czwartek głosowanie nad wotum nieufności wobec Komisji Europejskiej. To inicjatywa ponad 70 europosłów, również z Polski
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-10: Od lipca ułatwienia w dostępie do terapii dla osób z przewlekłą chorobą nerek. Eksperci apelują o włączenie dietetyków w proces leczenia
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.