Newsy

Francuskie firmy chcą się zaangażować w zieloną transformację Polski. Oferują obok technologii atomowej także wodór

2021-09-09  |  06:15

– Francja jest dziś jednym z najważniejszych partnerów gospodarczych Polski, a dalsze perspektywy rozwoju tej współpracy są bardzo pozytywne – mówi Monika Constant, dyrektor generalna Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej. Duży potencjał dla wspólnych działań i inwestycji stwarza obszar transformacji energetycznej i ekologicznej, w który Francja  może się zaangażować. W długoterminowe partnerstwo energetyczne wpisuje się oferta EDF budowy elektrowni atomowej, ale także m.in. francuskie rozwiązania wodorowe. – Każda z 1,1 tys. francuskich firm w Polsce podjęła jakieś kroki na rzecz ochrony środowiska. Chcemy inne podmioty inspirować tymi przykładami – podkreślała Monika Constant podczas prezentacji na Forum Ekonomicznym w Karpaczu raportu CCIFP „Wyzwania dla Polski – odpowiedź biznesu”, dostępnego pod adresem www.wyzwaniadlapolski.pl.

– Francja jest w zależności od roku drugim lub trzecim największym inwestorem zagranicznym w Polsce, obecnym tu od początku lat 90. W polskiej gospodarce nie ma sektora, w którym nie byłyby obecne francuskie firmy. Każda z nich w jakimś stopniu – na mniejszą czy większą skalę – wdrożyła już u siebie rozwiązania, które przyczyniają się do ochrony środowiska, np. poprzez rozwiązania dotyczące przetwarzania i zmniejszania emisji dwutlenku węgla czy chociażby takie drobiazgi jak wymiana żarówek w swojej siedzibie czy w swoich sklepach – podaje w rozmowie z agencją Newseria Biznes dyrektor generalna Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej (CCFIP).

Na polskim rynku działa w tej chwili ponad 1,1 tys. firm z francuskim kapitałem, które stworzyły ok. 200 tys. bezpośrednich miejsc pracy. Drugie tyle stanowisk powstało pośrednio, u ich dostawców, klientów czy partnerów. W samej Izbie stowarzyszonych jest 400 podmiotów.

Transformacja ekologiczna jest tematem, który dotyka praktycznie każdej branży i firmy. My reprezentując ponad 400 firm obecnych w Polsce od wielu lat, zorientowaliśmy się, że dla większości z nich ten temat jest bardzo ważny. One w bardzo dużym stopniu przyczyniają się do polepszania środowiska, nawet w takich branżach jak przetwórstwo przemysłowe, ale również w firmach usługowych. Chcieliśmy się podzielić tymi przykładami, pokazać, że można robić bardzo wiele w różnej skali, żeby inne firmy mogły się zainspirować tymi przykładami i wdrażać je u siebie – podkreśla Monika Constant. – W naszym raporcie pokazujemy bardzo konkretne przykłady, m.in. Grupy Veolia, która w Warszawie wdrożyła francuskie rozwiązanie umożliwiające lepsze zarządzanie siecią ciepłowniczą.

Innym przykładem proekologicznych rozwiązań, które zostały wymienione w raporcie CCIFP, jest rozwiązanie Veolii zastosowane w Szlachęcinie pod Poznaniem, gdzie firma wdrożyła pierwszy w Polsce i Europie system pomp odzyskujących ciepło ze ścieków połączony z gazową kogeneracją. Jak wskazuje dyrektor generalna Izby, Polska w procesie transformacji może skorzystać z doświadczeń francuskich podmiotów, ale również rozwiązania wymyślone przez polskich inżynierów mogą być transferowane za granicę. Ten obszar współpracy będzie się stawał coraz ważniejszy w dwustronnych relacjach.

– Perspektywa rozwoju stosunków polsko-francuskich w obszarze dotyczącym transformacji energetycznej i ekologicznej z uwzględnieniem ochrony środowiska jest bardzo przyszłościowa. Tego typu inwestycji będzie coraz więcej. Każda z naszych firm ma pewne rozwiązania, które, mamy nadzieję, przyczynią się do zmniejszenia zmian klimatycznych, np. wdrożenie rozwiązań wodorowych. Czekamy cały czas na decyzje dotyczące wyboru partnera w energetyce jądrowej. W tym obszarze Francja ma przecież świetne rozwiązania, bardzo kompleksowe, bo nie dotyczą tylko samej technologii, lecz również finansowania i późniejszego utrzymania tego projektu – zapewnia Monika Constant.

Polski rząd zapowiedział, że wyboru partnera do budowy pierwszej w kraju elektrowni jądrowej dokona do końca tego roku lub na początku przyszłego. Na liście oferentów są m.in. francuski EDF i amerykański Westinghouse.

– Jesteśmy do dyspozycji polskich ekspertów, rządu, żeby opowiadać o tej technologii i razem wypracować najlepszy model wyboru technologii, finansowania, a następnie realizacji tego projektu – podkreśla dyrektor generalna CCFiP. – Francja jest jedynym z partnerów proponujących technologię jądrową, który ma doświadczenie w Europie i który świetnie zna tę złożoną kwestię, również prawną, dotyczącą możliwości rozwoju tej technologii jądrowej w Polsce.

Wdrożenie energetyki jądrowej jest jednym z ośmiu priorytetów zakładanych w rządowej strategii „Polityka energetyczna Polski do 2040 roku”. Pierwszy blok elektrowni o mocy ok. 1–1,6 GW zgodnie z założeniami ma zostać uruchomiony w 2033 roku, a kolejne będą oddawane co dwa–trzy lata. Cały program jądrowy zakłada budowę sześciu bloków o mocy od 6 do 9 GW. Atom – obok OZE – ma stanowić gwarancję bezpieczeństwa energetycznego w procesie odchodzenia od węgla. To z kolei niezbędny warunek, by spełnić wymogi unijnej polityki klimatycznej, która zakłada redukcję emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 roku i pełną dekarbonizację dwie dekady później.

Ekologia i transformacja energetyczna to dziś kluczowe wyzwania w wymiarze finansowym i technicznym, ale zarazem szansa na zbudowanie nowoczesnej, silnej gospodarki. Ogromną rolę do odegrania w tym procesie mają przedsiębiorstwa, które mogą się stać akceleratorem zielonej transformacji. Jak wynika z raportu CCFIP, w tej chwili 62 proc. firm w Polsce prowadzi działania w zakresie ochrony klimatu.

– Przyszłość wielu firm zależy dziś od tego, czy są w stanie faktycznie dostosować się do tych wyzwań, które stawia przed nami kwestia ochrony środowiska i klimatu. Firmy, które się nie dostosują i nie będą odpowiedzialne, wytwarzając swoje produkty czy usługi, tak naprawdę nie mają szans na rynku – mówi Monika Constant.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

IX Kongres Polska Chemia

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Super woda Alcalia

Firma

Warszawa dołącza do prestiżowego grona. Miasto wyrasta na jednego ze start-upowych liderów

Stolica Polski z każdym rokiem umacnia swoją pozycję jako ważny i prężnie rozwijający się hub dla start-upów. Na potencjał tutejszego rynku wpływają m.in. wykształcona kadra techniczna, coraz większe zainteresowanie ze strony międzynarodowych funduszy i rozwinięty ekosystem wspierania innowacji. Warszawa dołączyła właśnie do prestiżowego grona miast, które mają własną edycję przewodnika „Startup Guide”. Ma on ułatwić początkującym przedsiębiorcom, również z zagranicy, start na tutejszym rynku. – To niesamowite, że ktoś w Bostonie będzie mógł wziąć go do ręki i pomyśleć: „może warto byłoby zacząć robić coś ciekawego w Europie, właśnie w Warszawie” – mówi Aureliusz Górski, dyrektor wykonawczy Fundacji Venture Café Warsaw, współinicjator przewodnika

Prawo

Dzieci z Ukrainy są łatwym łupem dla handlarzy ludźmi. W ewakuowaniu ich do bezpiecznych miejsc pomagają amerykańskie fundacje

Wojna w Ukrainie stanowi bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia 7,5 mln dzieci. Według oficjalnych danych z początku maja od początku eskalacji konfliktu zginęło ich ponad 230, a kilkaset zostało rannych, ale UNICEF podkreśla, że w rzeczywistości te liczby mogą być dużo wyższe. W tej chwili tylko w samej Ukrainie 3 mln dzieci potrzebuje pilnej pomocy humanitarnej. Szacuje się też, że ok. 60 proc. z nich musiało opuścić swoje domy, a chaos związany z przemieszczaniem się ludności na dużą skalę wykorzystują handlarze ludźmi. – Wkraczają do sierocińców, korzystając na chaosie i braku nadzoru. Kiedy uda im się zdobyć paszporty dla tych dzieci, tracimy je na zawsze – mówi James Zumwalt z grupy Aerial Recovery.

Konsument

TikTok ogłasza współpracę z partnerami pozarządowymi. Chce promować różnorodność i bezpieczeństwo cyfrowe twórców

Użytkownicy platform cyfrowych są coraz bardziej świadomi i coraz większą wagę przywiązuje się w nich do budowania kultury różnorodności i inkluzywności. Chodzi o różnego typu inicjatywy, które z jednej strony będą właściwie i szeroko eksponować grupy społeczne dotychczas słabo reprezentowane, z drugiej – o zwalczanie mowy nienawiści i edukowanie.  – Takie działania to od lat priorytet TikToka – podkreślają przedstawiciele serwisu, którego liczba użytkowników dynamicznie rośnie z miesiąca na miesiąc. Platforma tylko w IV kwartale ubiegłego roku usunęła ponad 85 mln filmów z obraźliwymi treściami, w tym 90 proc., zanim jeszcze ktokolwiek zdążył je wyświetlić. 

 

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.