Newsy

Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka

2024-10-21  |  06:30

Pierwsza połowa 2025 roku upłynie pod znakiem drugiej polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Zbiega się ona z momentem ukonstytuowania się nowej Komisji Europejskiej i nową kadencją Parlamentu Europejskiego. – To nowe otwarcie powinno skłonić polski biznes do bardziej aktywnego zabiegania o swoje interesy w Brukseli – oceniają eksperci Konfederacji Lewiatan. Polscy przedsiębiorcy liczą na to, że prezydencja da impuls do podnoszenia konkurencyjności europejskich firm oraz zwiększania bezpieczeństwa w wielu obszarach.

– Polski biznes jeszcze w niewystarczający sposób zabiega o swoje interesy na forum UE. Mam wrażenie, że to się zmienia, że teraz firmy stają się bardziej aktywne. Niedawno mieliśmy spotkanie branż Konfederacji Lewiatan z europosłami i stawiło się bardzo wielu przedsiębiorców, którzy mieli bardzo konkretne postulaty do europosłów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Kinga Grafa, zastępczyni dyrektorki generalnej Konfederacji Lewiatan ds. europejskich, dyrektorka biura Lewiatana w Brukseli. – Natomiast w porównaniu z naszymi kolegami i koleżankami z Francji czy Niemiec jesteśmy w tyle. Naszych przedstawicielstw, aktywności naszych firm jest zdecydowanie mniej i to jest lekcja, którą musimy odrobić.

Między styczniem a czerwcem 2025 roku Polska po raz drugi – po drugiej połowie 2011 roku – będzie sprawować prezydencję w Radzie UE. Zdaniem Kingi Grafy to dobra okazja, by uświadomić polskim firmom, że muszą być obecne w Brukseli, muszą mieć tam swoje przedstawicielstwa, żeby ich głos był słyszany. Dowodem na to, że nie przebija się on na europejskie salony, jest fakt, że w przygotowywanym przez rok na zlecenie Komisji Europejskiej raporcie Mario Draghiego, który dotyczy potrzeby zwiększenia konkurencyjności Starego Kontynentu zwłaszcza wobec Stanów Zjednoczonych i Chin, nie uwzględniono perspektywy zarówno polskich firm i władz, jak i całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

Ważnym tematem dla firm, który powinien być ważny również dla naszej prezydencji, jest kwestia lobbingu i tego, żeby odczarować to pojęcie, żeby ono się nie kojarzyło negatywnie, bo niestety tak się kojarzy w Polsce, a my potrzebujemy mieć silny głos firm w Brukseli – podkreśla dyrektorka biura Lewiatana w Brukseli. – Jeżeli tego nie będzie, to głos naszego regionu jest po prostu niesłyszany. Tak że ja bardzo nalegam i namawiam na to, żeby ten temat pojawiał się w kontekście polskiej prezydencji, żebyśmy wszyscy byli ambasadorami tej zmiany.

Oczekiwania biznesu związane z polską prezydencją są spore, zwłaszcza że jest to pierwsza prezydencja w nowym cyklu instytucjonalnym. W czerwcu wybrano nowy Parlament Europejski, w grudniu rozpocznie prace nowo ukonstytuowana Komisja Europejska, w której Polak – Piotr Serafin – piastować będzie ważną tekę komisarza ds. budżetu odpowiadającego bezpośrednio przed przewodniczącą KE Ursulą van der Leyen.

– Możemy narzucić pewne tematy, które są ważne dla naszego biznesu i dla całej Unii Europejskiej. Dlatego oczekiwania są spore. Przede wszystkim w kontekście jednolitego rynku, ponieważ przedsiębiorcy cały czas natrafiają na bariery, rynek wewnętrzny jest bardzo sfragmentaryzowany. Liczymy na to, że uda się to zmienić albo polska prezydencja da przynajmniej impuls do zmian – zaznacza Kinga Grafa. – Głównym tematem prezydencji jest bezpieczeństwo w różnych wymiarach: w wymiarze energetycznym, obronnym czy w wymiarze leków Komisja obiecała Critical Medicines Act, czyli między innymi wsparcie produkcji substancji czynnych do leków. To jest temat niezwykle ważny dla naszych członków. Polska ma potencjał, żeby stać się hubem produkcyjnym. Bardzo liczymy, że te tematy będą podjęte, a przynajmniej rozpoczęte.

Ekspertka Konfederacji Lewiatan dodaje, że biznes przede wszystkim oczekuje wsparcia konkurencyjności w poszczególnych sektorach, co jest trudnym zadaniem, wymagającym równowagi miedzy pomocą państw a interesem wspólnego europejskiego rynku. Przedsiębiorcy wiążą pewne nadzieje z Europejskim Funduszem Konkurencyjności, którego powstanie jeszcze w lipcu, tuż po wyborze na przewodniczącą KE zapowiedziała Ursula von der Leyen. Ma to być kolejny element budżetu Wspólnoty wspierający europejskie technologie strategiczne, takie jak sztuczna inteligencja, czysty przemysł i biotechnologia. Fundusz ma być częścią propozycji dotyczących kolejnego wieloletniego budżetu UE na lata 2028–2034. Pierwszy nowy zestaw wspólnych projektów ma zostać zaproponowany na początku 2025 roku.

Temat polskiej prezydencji w Radzie UE oraz szans, jakie się z nią wiążą dla polskich przedsiębiorców, był szeroko dyskutowany w gronie ekspertów, przedstawicieli rządu i biznesu podczas Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie. Wydarzenie to jest organizowane od 13 lat przez Konfederację Lewiatan przy współudziale BusinessEurope oraz miasta Sopot. Lewiatan jako jedyna polska organizacja pracodawców jest członkiem BusinessEurope, czyli Konfederacji Europejskiego Biznesu. Reprezentacja Lewiatana w Brukseli zajmuje się m.in. utrzymywaniem kontaktów z federacjami biznesowymi, związkami zawodowymi, przedstawicielstwami dyplomatycznymi, instytucjami unijnymi, uczestnictwem w pracach BusinessEurope, monitorowaniem legislacji unijnej, przygotowywaniem opinii na temat legislacji unijnej oraz rozwijaniem relacji i działań międzynarodowych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.