Newsy

MSP chce zwiększyć reprezentację kobiet w spółkach Skarbu Państwa i zachęcić je do inwestowania na giełdzie

2015-06-11  |  06:55
Mówi:Małgorzata Dec-Kruczkowska
Funkcja:dyrektor Departamentu Analiz w Ministerstwie Skarbu Państwa
  • MP4
  • Wśród inwestorów indywidualnych tylko 17 proc. stanowią kobiety, niestety, liczba zainteresowanych inwestowaniem na giełdzie pań rośnie zbyt wolno i w tym tempie dopiero za 20 lat powinna zrównać się z liczbą inwestujących mężczyzn. Resort Skarbu Państwa chce, by stało się to szybciej, dlatego organizuje warsztaty z zakresu inwestowania. Panie już teraz stanowią 30 proc. reprezentantów Skarbu Państwa w radach nadzorczych spółek giełdowych.

    Kobiety działają na giełdzie, są prezeskami zarządu, przewodniczącymi rad nadzorczych, inwestorkami, ale jest ich mało. Zależy nam na tym, żeby zarówno zachęcać je do aktywności, jak i budować ich kompetencje. Każde podejmowane przez nas działanie, które dotyczy kobiet w organach spółek lub jako inwestorek, ma budować ich umiejętności, wiedzę i kompetencje do tego, żeby być równoprawnymi graczami na rynku giełdowym – mówi agencji informacyjnej Newseria Małgorzata Dec-Kruczkowska, dyrektor Departamentu Analiz w Ministerstwie Skarbu Państwa.

    Wśród inwestorów giełdowych 17,4 proc. stanowią kobiety. Jeszcze pięć lat temu odsetek ten wynosił 11 proc., więc liczba chętnych do kupowania akcji i obligacji rośnie. Gdyby to tempo się utrzymało, to dopiero za 20 lat powinna zrównać się liczba inwestorów obu płci.

    Liczymy na to, że dzięki takim projektom jak „Giełda jest kobietą” uda nam się przyspieszyć ten proces. Chcemy zachęcić kobiety do tego, żeby stawiały pierwsze kroki na giełdzie właśnie poprzez samodzielne inwestowanie – mówi Dec-Kruczkowska.

    „Giełda jest kobietą” to cykl spotkań z ekspertkami rynku kapitałowego i biznesu, podczas których prowadzone są dyskusje o podstawowych zasadach inwestowania, obrocie instrumentami finansowymi i specyfice rynku kapitałowego, a także o gospodarce i psychologii, która również wpływa na giełdę. Już 15 czerwca takie warsztaty odbędą się w Lublinie. W dotychczasowych edycjach w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Gdańsku wzięło w nich udział ponad 400 kobiet, głównie pracujących na etat, kierujących zespołami, ekspertek, właścicielek firm i studentek. Trzy czwarte z nich jeszcze nie inwestowało na giełdzie, ale zamierza zacząć.

    Te warsztaty są częścią większego programu Akcjonariat Obywatelski, który już od ponad pięciu lat jest prowadzony przez Ministerstwo Skarbu Państwa i adresowany do wszystkich osób, które albo wchodzą, albo już działają na rynku kapitałowym – mówi Małgorzata Dec-Kruczkowska.

    Ministerstwo Skarbu Państwa podejmuje również działania zmierzające do zwiększenie reprezentacji kobiet w radach nadzorczych i zarządach spółek.

    W 2013 roku wprowadziliśmy dobre praktyki dotyczące zrównoważonego udziału kobiet i mężczyzn jako naszych reprezentantów w radach nadzorczych. Założyliśmy, że ten poziom powinien być utrzymany w wysokości minimum 30 proc. Założyliśmy, że w przypadku spółek giełdowych damy sobie czas do końca 2015 roku. Właśnie dochodzimy do tego poziomu – mówi Dec-Kruczkowska.

    Wśród reprezentantów Skarbu Państwa w radach nadzorczych spółek nadzorowanych przez resort kobiety stanowią blisko połowę reprezentantów MSP. W spółkach giełdowych udział kobiet zbliża się do wyznaczonych 30 proc.

    Przed nami z pewnością kolejny krok i kolejne wyzwanie. Zastanawiamy się nad tym, o ile ten wskaźnik podnieść, niedługo to ogłosimy – mówi dyrektor Departamentu Analiz w Ministerstwie Skarbu Państwa.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

    Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

    Bankowość

    Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

    Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

    Ochrona środowiska

    Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

    Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.