Newsy

Giełdowy debiut Energi możliwy, nawet bez fuzji z PGE

2012-04-20  |  06:55
Mówi:Mirosław Bieliński
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Energa S.A.
  • MP4

    Wejście Energi na giełdę zakłada jeden z aneksów umowy sprzedaży spółki. Jednak zgodę na fuzję dwóch energetycznych spółek musi jeszcze wydać Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes Energi nie wyklucza, że jeśli pozwolenia nie będzie, MSP wybierze drogę prywatyzacji przez giełdę.

    Proces sprzedaży Energi trwa od września 2010 roku, kiedy Ministerstwo Skarbu Państwa podpisało z Polską Grupą Energetyczną umowę nabycia blisko 85 proc. Energi. Wartość transakcji to 7,5 mld zł. Sprawa trafiła do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który nie wydał zgody na fuzję, argumentując, że doprowadzi to do ograniczenia konkurencji. Teraz sprawą zajmie się SOKiK. 

     - Na razie jesteśmy przedmiotem transakcji, w połowie maja odbędzie się pierwsze posiedzenie w sądzie antymonopolowym na temat przejęcia Energi przez PGE - mówi Mirosław Bieliński, prezes Energi.

    Jeśli sąd wyda zgodę na transakcję decyzja o giełdowym debiucie Energi będzie należała do nowego właściciela.

     - Zakładam, że nie jest to wykluczone, bo zdaje się, że o tym mówi jeden z aneksów umowy sprzedaży Energi do PGE. Gdyby nie doszło do tej transakcji, to również wydaje się, że byłaby to całkiem naturalna ścieżka prywatyzacji dla Energi - uważa prezes spółki.

    Jednocześnie podkreśla, że wejście na GPW nie miałoby na celu podniesienia kapitału spółki. Przynajmniej nie w najbliższym czasie.

     - Wydaje się, że nasz plan inwestycyjny, który jest bogaty w inwestycje wytwórcze, wymagać będzie podniesienia kapitału, ale nie w tym i nie w przyszłym roku, ale trochę później. Wówczas przebywanie na giełdzie oczywiście ułatwi pozyskanie tego dodatkowego kapitału, ale gdy mówimy o prywatyzacji, to raczej o sprzedaży akcji niż o podniesieniu kapitału - wyjaśnia Mirosław Bieliński.

    Ministerstwo Skarbu Państwa ma przygotowany plan B na wypadek, gdyby SOKiK zakazał przejęcia. Jedną z rozpatrywanych przez resort opcji jest połączenie Energi z Eneą.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.