Mówi: | Andrzej Kraśniicki |
Funkcja: | prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego |
Biznesplan potrzebny od zaraz. Ruszył Okrągły Stół Polskiego Sportu
Przemyślany, długofalowy biznesplan, zmiany prawa wspierające rozwój polskiego sportu, w tym zachęty fiskalne dla państwowych i prywatnych przedsiębiorstw finansujących sport – to niektóre tematy ruszającego dzisiaj Okrągłego Stołu Polskiego Sportu, platformy najważniejszych debat na temat przyszłości sportu, zainicjowanej przez przewodniczącego Rady Patronów PKOl, Jana Kulczyka. Ponad 100 osób będzie pracować nad planem zmian, które mają poprawić organizację i finansowanie sportu w naszym kraju. W ciągu kilku miesięcy mają powstać konkretne rekomendacje, które przedstawione zostaną polskim władzom – rządowi, parlamentowi i prezydentowi.
– Okrągły Stół Polskiego Sportu to inicjatywa Rady Patronów Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Została podjęta na posiedzeniu inauguracyjnym w listopadzie 2012 r. Jest to wydarzenie przełomowe w historii polskiego sportu. Jeszcze nigdy tak liczna grupa niekwestionowanych autorytetów różnych środowisk nie miała szansy spotkać się wspólnie i dyskutować, aby w konsekwencji przygotować rekomendacje rozwiązań na rzecz dobra polskiego sportu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Andrzej Kraśnicki, prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego.
W spotkaniu wzięło udział ponad sto osób, w tym politycy, biznesmeni, samorządowcy, działacze i sami zawodnicy. Różnorodność doświadczeń i poglądów ma pozwolić na wypracowanie strategii działania, dzięki której sport – zarówno zawodowy, jak i amatorski – będzie się mógł w Polsce rozwijać.
– Polski sport potrzebuje perfekcyjnego biznesplanu, długofalowej, konkurencyjnej strategii rozwoju, która pozwoli sportowcom na realizację ich marzeń, a kibiców utwierdzi w przekonaniu, że Polacy chcą i potrafią zdobywać świat – mówi biznesmen Jan Kulczyk, inicjator Okrągłego Stołu i jednocześnie przewodniczący Rady Patronów PKOl.
Podczas pierwszego spotkania została omówiona aktualna sytuacja i wskazane obszary, gdzie konieczne są najpilniejsze zmiany.
– Wierzę, że jesteśmy we właściwym miejscu, czasie i towarzystwie, żeby zjednoczyć siły, podjąć to wyzwanie, uwolnić drzemiący potencjał i tchnąć w sport nowoczesne, globalne myślenie. I to nie tylko w interesie tych, którzy ze sportu żyją, ale przede wszystkim tych, dla których sport jest życiem – dodaje Jan Kulczyk.
Problemy polskiego sportu podzielono na trzy podstawowe zagadnienia, nad którymi pracować będą wyznaczone zespoły ekspertów: zespół ds. strategii rozwoju polskiego sportu (pod przewodnictwem Joanny Muchy, minister sportu), zespół ds. legislacji (pod przewodnictwem Zbigniewa Ćwiąkalskiego, byłego ministra sprawiedliwości) i zespół ds. finansowania sportu (pod przewodnictwem Macieja Wituckiego, prezes Telekomunikacji Polskiej). Zadaniem tych trzech zespołów eksperckich jest przygotowanie konkretnych, szczegółowych rozwiązań.
– Chcemy pracować do takiego momentu, aż przygotujemy rekomendacje dla tych wszystkich, którzy decydują o sporcie w Polsce, rekomendacje służące rozwojowi polskiego sportu. Chcemy, aby Polski Komitet Olimpijski był platformą wyrażania opinii całego środowiska sportowego – tłumaczy Andrzej Kraśnicki.
W obradach udział wzięli m.in. Jan Krzysztof Bielecki (przewodniczący Rady Gospodarczej przy premierze, prof. Michał Kleiber, prezes PAN, Andrzej Klesyk (prezes PZU), Grażyna Piotrowska-Oliwa (prezes PGNiG) czy utytułowani sportowcy, jak Mateusz Kusznierewicz czy Robert Korzeniowski.
Według prezesa Polskiego Komitetu Olimpijskiego najważniejszą sprawą jest uregulowanie kwestii finansowania sportu oraz wprowadzenie ułatwień i zachęt dla tych, którzy chcą go wspierać materialnie.
– Na pewno bez sponsoringu rozwój sportu, zwłaszcza tego profesjonalnego, byłby niemożliwy i chcemy dać sponsorom instrumenty i argumenty, aby dalej mogli się w to włączać z lepszym skutkiem. Ale myślimy również o rodzicach, myślimy również o klubach sportowych, żeby stworzyć takie warunki, żeby rodzice, inwestując w swoje dzieci, które uprawiają sport w klubach sportowych, mogli odliczyć sobie na przykład od podatku te sumy, które przekazują na rzecz tych klubów – wyjaśnia Kraśnicki.
Wypracowane rozwiązania w ciągu kilku miesięcy mają zostać przedstawione polskim decydentom. Zadaniem tych ostatnich będzie nadanie im formy prawnej i wdrożenie w życie.
– To będą konkretne rozwiązania, ale nie decyzje, bo Komitet nie ma takich możliwości. Będą to rekomendacje dla parlamentu, rządu, samorządów, wielkich firm, rodziców. Będą to rekomendacje, co zrobić, aby polski sport znalazł się na jak najwyższym poziomie we współzawodnictwie międzynarodowym i w życiu każdego z nas – mówi prezes PKOl.

Jan Kulczyk: sport pod wieloma względami podobny jest do biznesu
Czytaj także
- 2025-03-12: Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
- 2025-02-26: Iwona Guzowska: Są dyscypliny sportu ociekające złotem jak piłka nożna. W innych wysiłek jest dużo większy i osiągnięcia kosmiczne, a nie ma sponsorów
- 2025-02-20: Karolina Pilarczyk: Mamy świetnych sportowców w każdej dyscyplinie, tylko nie piłce nożnej. Rządzący ich nie dostrzegają i nie dają odpowiedniego wsparcia
- 2025-02-24: Iga Baumgart-Witan: To jest ostatni rok mojej kariery. Na emeryturze chciałabym się zająć sportem niezawodowym, może zakocham się w telewizji
- 2025-02-14: Iga Baumgart-Witan: Kiedy startuję na zawodach, to polityka jest absolutnie poza mną. Nie wypowiadam się publicznie na temat sympatii i antypatii politycznych
- 2025-02-13: Adam Kszczot: Sportowcy, którzy nie wchodzą do finału podczas olimpiady, nie mają za co żyć. Nie dostają stypendium w kolejnym roku
- 2024-11-14: Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
- 2024-11-25: Objawy menopauzy wpływają na efektywność w pracy. Kobiety wciąż wstydzą się o tym mówić
- 2024-09-23: Monika Mrozowska: Półmaraton dodał mi siły i odwagi. Zamierzam próbować rzeczy, które kiedyś spisałam na straty
- 2024-09-24: Józef Gąsienica-Gładczan: Lepiej jest jechać na koniec świata i jest dużo taniej niż w Polsce. Można się pobawić w krajach Trzeciego Świata z pięknymi plażami za ułamek ceny
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.