Newsy

Handel zagraniczny napędza gospodarkę. Rośnie rola regionu i krajów rozwijających się

2013-11-25  |  06:25

Dynamicznie rośnie polski eksport do państw Europy Środkowo-Wschodniej i krajów rozwijających się. W kolejnych miesiącach można się spodziewać powrotu do wyższej sprzedaży produktów na rynki Europy Zachodniej, które powoli wychodzą z kryzysu. 

Wzrost na poziomie 6-7 proc. rocznego eksportu na rynki Europy Zachodniej nie jest szczególnie dobrym wynikiem, ale wiąże się z problemami tej części świata. Na szczęście w Europie zaczyna być odczuwalna poprawa i rośnie popyt na polskie produkty.

 – Przebudzenie kontynentu powinno pozwolić na utrzymanie tendencji wzrostowej. Widać, że lepiej wiedzie się gospodarce niemieckiej, a Europejski Bank Centralny obniżając stopy procentowe wsparł koniunkturę w Europie Zachodniej. Na dobre wyniki polskiego eksportu wpływają kilkunasto-, nawet niemal 20-procentowe dynamiki eksportu do Europy Środkowo-Wschodniej i krajów rozwijających się – komentuje dla agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Soroczyński, główny ekonomista Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

Wyniki poprawiły przede wszystkim tradycyjne branże eksportowe, np. meblarska i spożywcza. To ma odzwierciedlenie również w kondycji całej gospodarki.

 – Eksporterzy zwiększyli zapasy, zabezpieczyli surowce i półprodukty do dalszej produkcji. Dodatkowo, wypłacali większe premie i podnosili pensje, stymulując popyt na rynku konsumpcyjnym. Te czynniki w dalszym ciągu będą korzystnie wpływać na gospodarkę – uważa Piotr Soroczyński.

Kondycja eksportu jest coraz lepsza, mimo że na lepsze wyniki we wrześniu wpłynęły przede wszystkim czynniki sezonowe. W lipcu i sierpniu przemysł notuje przestoje, dokonuje przeglądów technologicznych, pracownicy idą na urlopy. We wrześniu rynek rusza, firmy sprzedają więcej, by zapełnić puste magazyny klientów. Poza tym w wynikach produkcji sprzedanej rośnie w tym czasie udział eksportu.

Eksporterom dodatkowo pomaga kurs złotego do euro.

 – Na początku tego roku prognozowalibyśmy kursy rzędu 4-4,05 zł za euro, a nie ok. 4,20, jakie właśnie obserwujemy – dodaje Piotr Soroczyński.

Konieczność wspierania eksportu uświadomił sobie także rząd, zwiększając intensywność misji zagranicznych, np. w Afryce. Zdaniem ekonomisty, kierunek działań jest dobry, ale na efekty trzeba będzie poczekać.

Cały nasz eksport do krajów Trzeciego Świata jest teraz porównywalny z eksportem do jednego czy dwóch krajów europejskich, bądź do eksportu do krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Trzeci Świat to dziesiątki państw i duży potencjał dla lokowania polskich towarów. Po umiejscowieniu się w takich krajach nasi eksporterzy będą mogli liczyć stale na dosyć duże wzrosty. Szybko rozwijające się gospodarki będą potrzebowały i towarów konsumpcyjnych, i towarów o charakterze inwestycyjnym – podkreśla ekspert KUKE.

Wciąż ważną rolę odgrywają dotychczasowi najwięksi partnerzy Polski, czyli Niemcy, które szybciej niż inne kraje wyszły ze spowolnienia. Jedna czwarta polskiego eksportu trafia właśnie do zachodniego sąsiada.

 – W sposób naturalny z pozostałymi krajami UE handlujemy już nieco mniej, cała Europa to jest ok. 75 proc. naszego eksportu. Ten udział Niemiec będzie się zmniejszał w miarę rozwoju handlu zagranicznego z pozostałymi krajami naszego regionu i krajami rozwijającymi się – uważa Piotr Soroczyński.

Od kilku kwartałów przewaga polskiego eksportu nad importem jest głównym motorem rozwoju polskiej gospodarki, bo wciąż kuleją inwestycje i konsumpcja wewnętrzna. O tym, jak te trzy czynniki wpłynęły na wzrost PKB w III kwartale, Główny Urząd Statystyczny poinformuje w najbliższy piątek. Cały PKB wzrósł w tym okresie mocniej od oczekiwań ekonomistów – o 1,9 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.