Newsy

Olgierd Dziekoński (Kancelaria Prezydenta RP): przedsiębiorcy nie korzystają z ułatwień, bo nie wiedzą o ich istnieniu

2012-09-28  |  06:40

Wzmacnianie innowacyjności i konkurencyjności małych i średnich firm nie musi pociągać za sobą kolejnych zmian w prawie. Część pomysłów i postulatów już została wprowadzona w życie, ale nie wszyscy przedsiębiorcy o tym wiedzą. – Tę wiedzę trzeba upowszechniać – uważa Olgierd Dziekoński, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP. 

 – Potrzebujemy więcej informacji, że możliwości już są, ale również praktycznego analizowania, na ile te mechanizmy są nie do końca działające, skoro nie są powszechne i stosowane przez wszystkich – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Olgierd Dziekoński, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP.

Wiele zmieniło wprowadzenie m.in. dwóch pakietów ustaw deregulacyjnych, które zostały podpisane w ubiegłym roku. Łącznie wprowadziły one zmiany w ponad 110 ustawach. Ograniczają one w sposób istotny m.in. bariery administracyjne dla obywateli i przedsiębiorców.

 – W tej chwili jest możliwość rejestrowania firmy przez internet, również zbadania, jak wygląda status założyciela firmy w Krajowym Rejestrze Sądowym, czy był karany czy nie – mówi podczas Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw Olgierd Dziekoński.

Chodzi o system Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, który działa od lipca 2011 roku. Pozwala on np. założyć, zawiesić lub zamknąć działalność gospodarczą za pośrednictwem strony WWW (tzw. zero okienka). Dodatkowo rejestr ten umożliwia weryfikację danych innych firm, działających na rynku.

W przygotowaniu jest  III pakiet ustaw deregulacyjnych, który pozwoli na dalsze uproszczenie formalności, a dotyczący m.in. sposobu rozliczeń pomiędzy przedsiębiorcami.

 – Bardzo często nie zdajemy sobie sprawy, że zmiany mają miejsce. Mówimy o potrzebie wprowadzenia księgowości kasowej w obliczaniu VAT- u. W tej chwili to już jest istnieje. Firmy mające obrót do 5 milionów euro mogą z tego korzystać. Pytanie, dlaczego tylko 10 tysięcy z tego korzysta – pyta.

Sposób rozliczenia VAT-u na zasadzie systemu kasowego zakłada, że podatek odprowadzany jest przez przedsiębiorcę, gdy ten rozliczy się z kontrahentem; a nie w momencie wystawienia faktury, niezależnie od tego czy towar został dostarczony, a usługa wyświadczona.

Rozwojowi konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw, jak zauważa Dziekoński, sprzyja także opracowanie regionalnych strategiach innowacji czy np. tworzenie parków technologicznych.

 – To są wszystko fakty. Te fakty są często znane w małym lokalnym środowisku, a czasami nie są znane w innych miejscach i trzeba tę wiedzę upowszechniać – podkreśla.

Pytany o dalsze działania, które powinny jeszcze bardziej wzmacniać innowacyjność w sektorze MSP, odpowiada, że kluczem w tym przypadku będzie współpraca różnych środowisk i instytucji.

 – To znaczy wypracowanie takich mechanizmów współdziałania pomiędzy samorządem terytorialnym, szkołami wyższymi i zorganizowanymi środowiskami przedsiębiorców, które mogą doprowadzić do uruchomienia takich inicjatyw jak klastry, jak nowe kierunków studiów do kształcenia np. na poziomie licencjackim, licencjat małej przedsiębiorczości, czyli szukanie takich instrumentów, które tę współpracę czynią praktycznie efektywną – wyjaśnia prezydencki minister.

Podobnie jak część środowiska biznesowego, widzi potrzebę zmian, jeśli chodzi o wymianę handlową, w tym tę eksportową.

 – Ze strony administracji publicznej dobrze by było, żebyśmy mieli niezbędny zakres trwale aktualizowanej, ciągle dostępnej informacji o procesach, o sytuacjach, o środowisku gospodarczym w poszczególnych krajach i poszczególnych miejscach w Polsce. Jak również przeciwdziałanie czasem monopolizującej działalności dużych podmiotów gospodarczych – mówi.

Więcej na temat
Firma PARP: Planowanie receptą na kryzys. Robi to tylko co 8. firma Wszystkie newsy
2012-09-27 | 06:55

PARP: Planowanie receptą na kryzys. Robi to tylko co 8. firma

 – W sytuacji niepewności, dużych zawirowań na rynkach światowych i na rynku krajowym, planowanie w firmach jest metodą obrony – mówi Wojciech Szajnar, dyrektor
Firma KIG: państwo za mało wspiera małe i średnie firmy w czasie kryzysu
2012-09-27 | 06:30

KIG: państwo za mało wspiera małe i średnie firmy w czasie kryzysu

W czasie spowolnienia gospodarczego kołem zamachowym gospodarki są małe i średnie firmy. Zdaniem prezesa Krajowej Izby Gospodarczej łatwiej znoszą one trudną
Gospodarka Przedsiębiorcy muszą nauczyć się zarządzać firmą
2012-09-26 | 06:59

Przedsiębiorcy muszą nauczyć się zarządzać firmą

 – Trzeba usprawnić działanie polskich firm, szczególnie poprzez wzmocnienie procesów zarządzania – uważa Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Prawo

Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

Polityka

Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

Konsument

Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.