Newsy

Przedsiębiorcy muszą nauczyć się zarządzać firmą

2012-09-26  |  06:59
Mówi:Bożena Lublińska-Kasprzak
Funkcja:Prezes
Firma:Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
  • MP4

     – Trzeba usprawnić działanie polskich firm, szczególnie poprzez wzmocnienie procesów zarządzania – uważa Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Jej zdaniem znacznie poprawiłoby to wyniki osiągane przez przedsiębiorców. Dlatego PARP ogłosił ten rok Rokiem Dobrego Zarządzania. Zagadnienie to jest jednym z tematów trwającego obecnie II Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach.

    Przeprowadzone przez PARP badania i analizy jednoznacznie wskazują na braki w planowaniu i zarządzaniu strategicznym wśród mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw.  Tylko 12 proc. z nich posiada strategię w formie dokumentu. 

     – Często jest tak, że ci mali przedsiębiorcy nie analizują nawet swojej konkurencji, najbliższego otoczenia czy sytuacji, w jakiej im przyjdzie funkcjonować – zwraca uwagę w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria prezes PARP, Bożena Lublińska-Kasprzak.

    Otoczenia rynkowego, w którym funkcjonuje, na przykład konkurencji nie zna co piąta z firm. Jak wyjaśnia prezes PARP, powody są dwa. Pierwszym jest brak czasu, a drugim – często brak świadomości.

     – W takich firmach właściciel jest szefem, specjalistą od marketingu, PR, finansów i zarządzania kadrami – tłumaczy Lublińska-Kasprzak. 

    Jej zdaniem, trzeba zrobić wszystko, by zmienić te praktyki. Dlatego PARP chce podpowiedzieć przedsiębiorcom, gdzie należy szukać klucza do rozwiązania ich problemów.

     – Przygotowaliśmy specjalnie e-book „Dobre zarządzanie”, gdzie wskazujemy możliwości poszukiwania różnego rodzaju programów wsparcia edukacyjnego, szkoleniowego czy finansowego, które jest związane z poprawą umiejętności dobrego zarządzania w firmie przez właściciela, szefa, ale również przez pracowników firmy – mówi przez PARP.

    Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach podejmowanych działań organizuje i dofinansowuje kursy oraz szkolenia, które mają znacząco zmienić obszary kluczowe dla sprawnego działania polskich firm. 

     – Statystyka i nasze badania, a na tym się głównie opieramy, pokazują, że firmy, gdzie zarządzanie jest dobre, które nastawiają się na szkolenia, na edukację swoich pracowników i ludzi, którzy zarządzają firmą, osiągają lepsze wyniki niż te firmy, które nie zwracają na to uwagi – podkreśla szefowa PARP.

    Jednym z działań, jakie podejmuje PARP jest projekt systemowy "Planowanie strategiczne dla MMSP", który ma na celu promowanie idei planowania strategicznego wśród właścicieli i kadry zarządzającej z mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw.

    Przeszkolonych już zostało prawie 700 osób. Wolnych jest jeszcze ponad 500 miejsc. Chętni mogą zgłaszać się przez stronę www.planowaniestrategiczne.pl.

    Więcej na temat
    Gospodarka Olgierd Dziekoński (Kancelaria Prezydenta RP): przedsiębiorcy nie korzystają z ułatwień, bo nie wiedzą o ich istnieniu Wszystkie newsy
    2012-09-28 | 06:40

    Olgierd Dziekoński (Kancelaria Prezydenta RP): przedsiębiorcy nie korzystają z ułatwień, bo nie wiedzą o ich istnieniu

    Wzmacnianie innowacyjności i konkurencyjności małych i średnich firm nie musi pociągać za sobą kolejnych zmian w prawie. Część pomysłów i postulatów już
    Firma PARP: Planowanie receptą na kryzys. Robi to tylko co 8. firma
    2012-09-27 | 06:55

    PARP: Planowanie receptą na kryzys. Robi to tylko co 8. firma

     – W sytuacji niepewności, dużych zawirowań na rynkach światowych i na rynku krajowym, planowanie w firmach jest metodą obrony – mówi Wojciech Szajnar, dyrektor
    Firma KIG: państwo za mało wspiera małe i średnie firmy w czasie kryzysu
    2012-09-27 | 06:30

    KIG: państwo za mało wspiera małe i średnie firmy w czasie kryzysu

    W czasie spowolnienia gospodarczego kołem zamachowym gospodarki są małe i średnie firmy. Zdaniem prezesa Krajowej Izby Gospodarczej łatwiej znoszą one trudną

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Infrastruktura

    Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

    Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

    Handel

    Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

    Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.