Mówi: | Marta Kaleta-Domaradzka |
Funkcja: | ekspertka ds. komunikacji i PR |
Firma: | Oferteo.pl |
Rośnie popularność rynku usług na żądanie. W tym roku największy popyt może być w obszarze budownictwa i organizacji eventów
Usługi na żądanie zyskują coraz więcej zwolenników. Za pośrednictwem platform internetowych w ubiegłym roku najczęściej szukaliśmy ekspertów od fotowoltaiki, remontów i montażu okien. Ogromny wzrost zainteresowania w porównaniu z 2022 rokiem odnotowali doradcy finansowi specjalizujący się w kredytach hipotecznych. W tym roku boom może z kolei czekać usługi związane z organizacją i obsługą eventów.
– Rynek e-usług w ostatnich latach bardzo dynamicznie rośnie. Ten proces przyspieszyła pandemia w 2020 roku, kiedy wartość polskiego rynku usług na żądanie wyniosła blisko 10 mld dol. Ten dynamiczny wzrost widzimy również w naszych wynikach – mówi agencji Newseria Biznes Marta Kaleta-Domaradzka, ekspertka ds. komunikacji i PR w Oferteo. – Ten rynek jest sukcesywnie młodym rynkiem, w 2008 roku powstało Oferteo, w 2014 OLX i w 2017 Fixly, więc tak naprawdę mówimy dopiero o mocnym rozpędzeniu się tego rynku.
Platforma Oferteo.pl podaje, że przychody ze sprzedaży w 2020 roku wyniosły 14,9 mln zł. W roku obrotowym 2022 wzrosły do 42 mln dol., a średnioroczna stopa wzrostu sięgnęła 41 proc.
– Jesteśmy rynkiem poczty pantoflowej, ustnie przekazujemy sobie polecenia specjalistów, fachowców, wykonawców. Drogą poleceń budujemy mocno tę sieć i rynek – tłumaczy Marta Kaleta-Domaradzka. – Musimy pamiętać o tym, że ten rynek będzie się dynamicznie zmieniał. Z naszych danych widać, że ten rynek cały czas się umacnia, stale dołączają do nas nowi użytkownicy, stale pojawiają się zapytania, które dotyczą też nowych kategorii w naszym serwisie. Wniosek na koniec: rynek będzie rósł, pytanie tylko, w jakim tempie i co spowoduje, że to tempo będzie jeszcze bardziej dynamiczne, tak jak stało się to w 2020 roku.
Oferteo.pl działa w modelu reverse marketplace, czyli odwróconego e-commerce, gdzie zlecający określa potrzebę, a wykonawcy składają dostosowane do zapytania oferty. W minionym roku obrotowym (kwiecień 2022 roku – marzec 2023 roku), liczba zapytań złożonych w serwisie była rekordowa i wyniosła ponad 1,85 mln, a liczba kontaktów między zleceniodawcami i wykonawcami za pośrednictwem platformy podwoiła się i przekroczyła 13 mln.
Obecnie na platformie najwięcej jest zapytań o usługi o dużych wartościach, od kilku do kilkuset tysięcy złotych, charakterystyczne przede wszystkim dla branży budowlanej.
– Na bazie naszych danych z 2023 roku widzimy, że najpopularniejszą kategorią usług poszukiwanych przez zlecających były usługi związane z montażem i zakupem fotowoltaiki oraz pomp ciepła. Choć na koniec roku segment ten spadł diametralnie w wyszukiwaniach, to nadal była to kategoria, która charakteryzowała się najwyższym współczynnikiem zapytań w ciągu mijającego roku – wskazuje ekspertka.
Monterzy paneli fotowoltaicznych mieli mniej zleceń w IV kwartale. Liczba zapytań o usługi w tej kategorii była o 11 proc. niższa niż przed rokiem. Jeszcze mocniej zwolnił rynek pomp ciepła – zarówno w danych dotyczących sprzedaży samych urządzeń, jak i usług montażu. Wśród 10 kategorii prezentowanych w „Barometrze Usług” Oferteo ten segment zaliczył największy spadek w IV kwartale 2023 roku. Od października do grudnia ub.r. liczba zapytań o usługi fachowców w tym zakresie zmniejszyła się o 44 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku. Wielu ekspertów z branży przewiduje, że chwilowe spowolnienie to tylko przystanek na drodze do długoterminowego wzrostu i rozwoju rynku pomp ciepła, ponieważ zainteresowanie alternatywnymi rozwiązaniami energetycznymi rośnie, a pompy są jedną z kluczowych technologii dla tego segmentu. Dużym zaskoczeniem, w porównaniu z ubiegłym rokiem, był spadek zainteresowania kategorią księgowości.
Duże wzrosty zanotowały z kolei kategorie związane z budową domów (o 100 proc.), remontami (32 proc.) oraz elewacją i ociepleniem. To po części efekt ożywienia na rynku kredytów hipotecznych i nieruchomości, do czego przyczynił się rządowy program „Bezpieczny kredyt 2%”. Jego popularność pod koniec roku wzrosła diametralnie po informacji, że dostępne środki wkrótce się skończą. Od lipca do końca listopada ub.r. do banków wpłynęło łącznie 72,4 tys. wniosków w ramach programu, a do 28 grudnia było to 101,8 tys.
– Na trzecim miejscu znalazł się montaż okien PCV. To kolejny aspekt związany z dbałością o ciepłotę wewnątrz pomieszczeń w domach. Bardzo wielu konsumentów decydowało się na wymianę okien z dwuszybowych na trzyszybowe, stąd też to zainteresowanie na trzecim miejscu utrzymało się przez cały mijający rok – mówi przedstawicielka Oferteo.pl.
IV kwartał to jednak okres stabilizacji i pozostałe kategorie, które do tej pory miały dynamiczne skoki zainteresowania – spowolniły swoje wzrosty. Dotyczy to przede wszystkim zainteresowania usługami elektryków, ogrodników czy monterów klimatyzacji.
W ubiegłym roku zaskoczyła za to branża finansowa, a szczególnie specjaliści od kredytów hipotecznych. Liczba zapytań o ich usługi sięgnęła niemal 16 tys. Dla porównania w 2021 roku było to ok. 4 tys., a rok później zaledwie 2,1 tys.
– Patrząc na wyniki z 2023 roku, gdzie na koniec roku bardzo mocno wybuchła również kategoria kredytów hipotecznych, możemy wnioskować, że domy jednorodzinne będą budowane w ciągu najbliższego roku, dlatego usługi ekip budowlanych, wszelkiej maści fachowców, wykończeniowców będą „towarem” deficytowym na rynku – ocenia Marta Kaleta-Domaradzka.
Na dalszy wzrost popytu zarówno na usługi doradców kredytowych, jak i ekip budowlanych może wpłynąć kolejny rządowy program „Mieszkanie na start”, zapowiedziany już przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Ma on wspierać kredytobiorców i stymulować podaż na rynku mieszkaniowym. Może to spowodować kolejny boom na rynku budowlanym, a tym samym sprawić, że coraz trudniej o ekipę budowlano-remontową, zwłaszcza w większych miastach.
– Czas oczekiwania na dobrego hydraulika czy polecanego fachowca od malowania to jest około 5-10 dni roboczych i to jest tożsame dla całego kraju. Natomiast obecnie na ekipę do budowy domu, która faktycznie jest polecana i ma już zbudowaną swoją historię, czeka się do czterech miesięcy – mówi ekspertka. – Jeżeli chcemy pozyskać dobrego fachowca i potrzebujemy wykonać remont, to planujmy to już teraz, nie odkładajmy tego na ostatnią chwilę, bo jednak czas oczekiwania będzie coraz dłuższy.
Jak podkreśla, na rynku dostępne są także usługi ekspresowe lub pogotowia techniczne. W przypadku fachowców zajmujących się elektryką jest szansa na wykonanie usługi jeszcze w dniu zgłoszenia, jednak cena może być wówczas dwukrotnie wyższa od standardowego cennika.
W 2024 roku i w kolejnych latach można się również spodziewać ponownego wzrostu zainteresowania panelami fotowoltaicznymi i pompami ciepła oraz innymi zielonymi rozwiązaniami. W dużej mierze będzie to efekt unijnych zaleceń – od 2030 roku wszystkie nowe budynki powinny być zeroemisyjne, a wszystkie istniejące będą musiały zostać zmodernizowane do 2050 roku
– Zauważyliśmy w danych Oferteo z ostatniego roku, że o 400 proc. wzrosła liczba zapytań na temat fotobudek oraz drastycznie wzrosły zapytania związane z organizacją eventów, poszukiwaniem animatora. To pozwala nam oceniać, że pewnie ten rok będzie jeszcze bardziej obfitował w zapytania związane z eventami. Może ludzie wrócili już do pełnej organizacji wesel i tych uroczystości, które zostały zawieszone w pandemii, i to będzie prawdziwy boom – mówi Marta Kaleta-Domaradzka.
Czytaj także
- 2025-04-11: Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-03-06: Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.