Newsy

Sytuacja gospodarcza sprzyja fuzjom i przejęciom. Decyduje się na nie coraz więcej polskich firm

2013-10-28  |  06:10

Prognozowany wzrost gospodarczy i poprawiająca się sytuacja na rynkach mogą sprzyjać fuzjom i przejęciom mniejszych podmiotów przez większe firmy. Dotyczy to zarówno Polski, jak i polskich spółek wchodzących na zagraniczne rynki. – Polskie firmy będą szukać nowych możliwości zbytu produktów czy nowych możliwości pozyskania surowców – prognozuje Jerzy Kalinowski, partner w firmie doradczej KPMG.

Przejęć i konsolidacji należy spodziewać się zwłaszcza w sektorach, w których mamy do czynienia z rozdrobnieniem rynku, czyli z dużą liczbą graczy oraz równie dużą konkurencją.

 – Dobrym przykładem jest sektor telewizji kablowej, bankowości czy ubezpieczeń, gdzie istnieje bardzo duża liczba podmiotów, które w tej chwili konkurują ze sobą – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jerzy Kalinowski. – Biorąc pod uwagę perspektywy rozwojowe rynku, należy się spodziewać, że będą następowały przejęcia mniejszych przez większych.

Nie można tez wykluczyć, że część zagranicznych inwestorów zacznie się wycofywać z Polski, sprzedając swoje udziały innym graczom. Zdaniem analityków, równie prawdopodobne wydają się przejęcia, których dokonywałyby polskie przedsiębiorstwa za granicą. W ocenie eksperta, nasze firmy wraz z nadchodzącym ożywieniem gospodarczym będą poszukiwały nowych rynków zbytu czy źródeł możliwego rozwoju.

 – W szczególności dotyczy to największych firm, tzw. narodowych czempionów, czyli bardzo dużych spółek. Przykładem jest KGHM, który już zrobił taką akwizycję w Kanadzie – mówi Kalinowski.

Przejęcia spółek zagranicznych muszą być poprzedzone analizą tamtejszych rynków.

 – Mogą to być kraje Europy Wschodniej i Centralnej, bo to w naturalny sposób może odpowiadać potrzebom tamtych rynków, jeśli chodzi np. o usługi finansowe – mówi Jerzy Kalinowski z KPMG. – W przypadku spółek surowcowych będzie to poszukiwanie miejsc, gdzie jest surowiec  ropa naftowa czy kopaliny.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.