Newsy

Zbliża się szczyt sezonu dla firm kurierskich. W okresie przedświątecznym notują one nawet 50-proc. wzrost zamówień

2016-12-06  |  06:40

Z roku na rok Polacy coraz więcej zakupów przedświątecznych robią w sklepach internetowych. Dlatego grudzień to gorący okres dla firm kurierskich. Ruch paczkowy rośnie wówczas o 30 proc., a tuż przed samymi świętami nawet o 50 proc. – podkreśla dyrektor DHL Parcel Polska. Przygotowania do świąt trwają w firmach kurierskich już od połowy roku. Dzięki dodatkowo zatrudnianym pracownikom i przygotowaniu infrastruktury technicznej są one w stanie dostarczyć na czas prezenty zamawiane nawet w ostatnich dniach przed świętami.

 W okresie przedświątecznym obserwujemy wzrost o 30 proc., w dniach przedświątecznych nawet o 50 proc. rośnie wolumen zamówień od klientów. Jest to przede wszystkim generowane przez klientów e-commerce. Łącznie ruch przedświąteczny stanowi 10 proc. rocznego wolumenu, jednak z punktu widzenia operacyjnego ważne są ostatnie dwa tygodnie, kiedy gotowość operacyjna jest dla nas najważniejsza – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Agnieszka Świerszcz, dyrektor operacyjny DHL Parcel Polska.

Z badania firmy Deloitte wynika, że 37 proc. budżetów prezentowych trafi do sklepów internetowych. Polacy pod tym względem znajdują się w europejskiej czołówce. Wyprzedzają nas tylko Niemcy – z odsetkiem 48 proc.

– Już od połowy roku przygotowujemy się do szczytu przedświątecznego, wówczas powstają grupy robocze złożone z naszych ekspertów operacyjnych, przygotowywane są plany zatrudnienia personelu i kurierów. Przygotowujemy też naszą infrastrukturę techniczną, żeby każdy otrzymał swój prezent pod choinkę – podkreśla Agnieszka Świerszcz.

Mimo że sklepy zachęcają do świątecznych zakupów już od początku listopada, to i tak większość klientów zostawia je na ostatni moment. Ponad 70 proc. prezentów kupowanych jest w grudniu.

– Okres przedświąteczny to duże wyzwanie dla firmy kurierskiej, która musi się przygotować do większej obsługi przesyłek z rynku e-commerce. Największym jest przygotowanie naszej infrastruktury operacyjnej, a także odpowiednia liczba pracowników i kurierów. Ważne też są systemy informatyczne wspierające nasze procesy. To duże wyzwanie także w kontekście last e-maila, czyli ostatniego punktu kontaktu firmy kurierskiej z odbiorcą – przyznaje Świerszcz.

Z badania Infas dla Trusted Shops, firmy wydającej e-sklepom certyfikaty jakości, ponad 30 proc. Polaków korzystających z zakupów w sieci nie ma uwag do sklepów. Istotną przyczyną niezadowolenia klientów są opóźnienia w przekazaniu towarów (37 proc.). Opinia o firmie kurierskiej często decyduje o powtórnych zakupach, dlatego firmy uelastyczniają ofertę, dopasowując się do potrzeb klientów.

 Zachęcamy, zwłaszcza podczas szczytu paczkowego, do skorzystania nie tylko z konwencjonalnych metod doręczenia za pomocą kuriera, lecz także z naszych parcel shopów. Nasza sieć liczy już ponad 1,5 tys. takich punktów w całym kraju. Można skorzystać z przekierowania paczki na inny adres, jeśli nie mamy pewności, że będziemy w domu – wskazuje dyrektor DHL Parcel Polska.

Firmy kurierskie nie zaniedbują spóźnialskich. Większe zatrudnienie i przygotowane grupy pozwalają na dostarczenie prezentów także w ostatnim momencie. Mimo to radzą, by o zakupy zadbać odpowiednio wcześniej, najlepiej na początku grudnia, nie tylko ze względu na większy asortyment sklepów. Wcześniejsze zamówienia uniezależniają nas od warunków atmosferycznych.

 Zimą zdarza się, że nawet najlepiej przygotowana firma kurierska nie jest w stanie dojechać do niektórych regionów w kraju, kiedy są bardzo duże opady śniegu – mówi Świerszcz.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.