Newsy

Makarony Polskie zwiększają eksport do Chin i Egiptu. Firma będzie też rozwijać sprzedaż produktów prozdrowotnych

2015-05-13  |  06:25

Rosnący rynek zdrowej żywności w Polsce zachęca kolejne firmy spożywcze do prac nad produktami tego typu. W połowie roku może trafić do sprzedaży nowa oferta Makaronów Polskich – makaron żytni i gryczany. Spółka liczy, że przyczyni się to do poprawy wyników finansowych. Podobnie jak zwiększony eksport do Chin i Egiptu, którym rekompensuje sobie spowolnienie w handlu ze Wschodem.

Rynki azjatyckie i afrykańskie są bardzo ciekawe, ale dzisiaj nie ma pustyni i na każdym rynku jest wielu konkurentów i wiele produktów. Myślę, że utrata rynku rosyjskiego i ukraińskiego będzie możliwa do skompensowania w Azji i Afryce, choć marzę o tym, żeby można było na Ukrainę sprzedawać tak, jak kiedyś – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Zenon Daniłowski, prezes zarządu spółki Makarony Polskie.

Spółka od wielu lat była obecna na rynku makaronów w Rosji i na Ukrainie. Tylko w pierwszej połowie ubiegłego roku nie wyeksportowała makaronu za ok. 2 mln zł, który był już zakontraktowany.

Dzisiaj koncentrujemy się głównie na rynku egipskim, gdzie mamy bardzo mocnego dystrybutora. Jest to firma, która dystrybuuje również inne znane światowe brandy. W tym roku planujemy sprzedać do Egiptu około 3 tys. ton makaronu. To kraj do którego wysyłamy najwięcej. – mówi Zenon Daniłowski.

Na egipskim rynku sprzedają się głównie makarony tańsze, wytwarzane z miękkiej mąki, oraz sosy do makaronów.

Drugim silnie rozwijanym kierunkiem są Chiny.

– Tu sprzedajemy makarony semolinowe, czyli wyższej jakości, a także sosy i dżemy – wymienia prezes Makaronów Polskich. – Z Chinami jest bardzo trudno, ponieważ nasi partnerzy mnożą różne pytania, głównie o jakość. Odnosimy często wrażenie, że jest to związane z pewnym sposobem na zdobycie receptury produktu. Ale znajdują się też wśród nich tacy, którzy u nas kupują znaczne ilości makaronu.

Według raportu skonsolidowanego spółki za 2014 rok przychody ze sprzedaży Makaronów Polskich wyniosły 123,8 mln zł i były o blisko 8 mln zł niższe niż w 2013 roku. Przedsiębiorstwo osiągnęło zysk netto w wysokości 4,1 mln zł, o około 30 proc. wyższy niż rok wcześniej.

W tym roku planujemy wzrost organiczny na poziomie 10 proc. – prognozuje prezes spółki Makarony Polskie. – Po pierwszym kwartale widać, że idziemy w dobrym kierunku.

Progres ma dotyczyć zarówno sprzedaży, jak i zysku. Spółka planuje wzbogacenie oferty produktowej o artykuły prozdrowotne, takie jak makaron gryczany, żytni oraz razowy.

Nowe produkty cały czas trafiają na rynek. Makaron orkiszowy już jest w sprzedaży, a makaron żytni i gryczany – mam nadzieję  trafi w połowie roku – mówi Daniłowski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.