Mówi: | Maciej Polak |
Funkcja: | PC business development manager |
Firma: | Lenovo |
Małe i średnie firmy wymieniają laptopy średnio co trzy lata. Nowego sprzętu i porad szukają głównie w internecie
Polskie firmy wymieniają sprzęt komputerowy w zależności od jego typu co 2–5 lat. Najczęściej przed zakupem nowych urządzeń szukają porad w internecie. Głównym źródłem informacji są sklepy internetowe i porównywarki cen. Właściciele firm częściej opierają się na rekomendacjach znajomych niż na opiniach specjalistów.
Z raportu Lenovo „Komputery w polskich MŚP 2015” wynika, że najważniejszym kryterium wyboru nowego sprzętu jest jego jakość, uważa tak 69 proc. respondentów, a 67 proc. kieruje się niską ceną. Ważna jest także ogólna renoma producenta (37 proc.) i dostawcy (20 proc.). Zaledwie 12 proc. bierze pod uwagę kwestie wizualne.
– Cena dalej jest bardzo mocnym kryterium wyboru konkretnej oferty. Dlatego ponad 54 proc. respondentów odpowiada, że wiedzę na temat poszczególnych rozwiązań i nowości produktowych czerpie z porównywarek internetowych – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Maciej Polak, PC business development manager w firmie Lenovo.
Tyle samo firm wskazało, że najlepszym źródłem informacji o sprzęcie IT są sklepy internetowe. Ze specjalistycznych serwisów internetowych zajmujących się tematyką IT korzysta co trzeci przedsiębiorca, podobnie jak z rankingów publikowanych online.
Cenne są także źródła pozainternetowe – na 13 zdefiniowanych źródeł siedem z nich znajduje się offline. Wśród nich najcenniejsze dla MŚP są rekomendacje znajomych (42 proc.), fachowa prasa (38 proc.) oraz informacje od dostawców (33 proc.).
– Rozumiemy dostawców jako naszych partnerów handlowych – mówi przedstawiciel Lenovo. – Nasza firma działa w oparciu przede wszystkim o kanał partnerski i bardzo cieszy nas to, że rekomendacje naszych partnerów są brane pod uwagę w całym procesie decyzyjnym przez potencjalnych nabywców.
Stosunkowo rzadko firmy z sektora MŚP czerpią wiedzę z konferencji i spotkań (14 proc.) oraz blogów specjalistów IT (18 proc.).
Sposoby zbierania informacji różnią się w zależności od wielkości firmy oraz od wieku i wykształcenia kadry menadżerskiej. Okazuje się, że mniejsze organizacje najbardziej ufają rekomendacjom znajomych, a większe – dostawcom sprzętu oraz specjalistycznym serwisom internetowym. Dla młodszych respondentów pierwszym wyborem są źródła internetowe. Z kolei osoby bardziej wykształcone biorą pod uwagę kilka źródeł.
Jak podkreślają przedstawiciele Lenovo, badanie pokazuje, że dostawcy sprzętu IT muszą dbać o wszystkie kanały dostępu do klientów, zarówno o przygotowanie merytoryczne sprzedawców, jak i obecność w sieci.
– Pytając o kryteria wyboru sprzętu mobilnego, otrzymujemy bardzo jednoznaczną odpowiedź. 84 proc. respondentów wskazało na wagę urządzenia. To czynnik, który decyduje o tym, czy urządzenie w ich rozumieniu jest mobilne czy ultramobilne. Często użytkownicy wskazywali także na wytrzymałość baterii i konstrukcji – wyjaśnia Polak. – Cieszy nas to, gdyż w swoim portfolio produktów dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw stawiamy właśnie na wytrzymałość i długi czas pracy na baterii.
Najkrócej w małych i średnich firmach wykorzystywane są netbooki. Te małe i tanie komputery wymieniane są średnio po 2,1 roku użytkowania. O nieco ponad rok dłużej wykorzystywane są większe, droższe i bardziej profesjonalne notebooki/ laptopy, a w przypadku stacjonarnych pecetów czas użytkowania jest najdłuższy i oscyluje w granicach 3,8 roku – wynika z raportu „Badanie zwyczajów i zachowań przedsiębiorstw 2015”.
– Jako powód wymiany sprzętu respondenci wskazują zniszczenie i zużycie sprzętu – odpowiednio 73 proc. i ponad 40 proc. – podkreśla Maciej Polak. – Znaczniej rzadziej jest to upgrade nowego oprogramowania bądź konieczność zakupienia nowego sprzętu dla nowych pracowników. Takie przyczyny wskazuje 30–40 proc. respondentów.
Czytaj także
- 2024-07-02: Konsumenci w coraz lepszych nastrojach. Mogą być dźwignią polskiej gospodarki
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
- 2024-05-15: Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-05-22: Tylko 20 proc. oświetlenia w gminach jest po modernizacji. Motywacją do inwestycji są znaczące oszczędności energii
- 2024-06-03: Ministerstwo Zdrowia chce zakazać sprzedaży mentolowych wkładów do podgrzewaczy tytoniu. Według ekspertów doprowadzi to do wzrostu szarej strefy
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
- 2024-04-08: Całkowity zakaz sprzedaży e-papierosów jednorazowych może mieć skutek odwrotny do zamierzonego. Konsekwencje będą zarówno ekonomiczne, jak i zdrowotne
- 2024-04-05: Wydatki na zbrojenia nabierają tempa. Przez ostatnie 30 lat państwa NATO tkwiły w letargu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Finanse
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pracownicy-1,w_274,_small.jpg)
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wrembel-esg-foto,w_133,_small.jpg)
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zdm-oswietlenie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.