Newsy

Polacy coraz częściej sięgają po piwa regionalnych warzelni. Są gotowi zapłacić więcej za oryginalny smak

2014-05-12  |  06:10
Mówi:Marek Skrętny
Funkcja:dyrektor marketingu
Firma:Browar Amber
  • MP4
  • Rynek polskich piw regionalnych rośnie w siłę. Zawdzięcza to zainteresowaniu klientów nowymi smakami bursztynowego trunku, a także produktami regionalnymi w ogóle. Piwo to produkt sezonowy, a najbliższe miesiące mogą być dla branży wyjątkowo udane, także ze względu na czerwcowe mistrzostwa świata w piłce nożnej.

    Od kilku lat obserwujemy wzrost zainteresowania piwami regionalnymi. Jest to spowodowane kilkoma czynnikami. Jednym z nich jest wzrost zainteresowania szeroko pojętymi kulinariami i wzrost zainteresowania tym, co regionalne w żywności. W ten trend również wpisuje się wzrost zainteresowania piwami regionalnymi, piwami z małych browarów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marek Skrętny, dyrektor marketingu w Browarze Amber.

    Mimo że małe browary ponoszą znacznie wyższe koszty przy produkcji piwa niż te największe, według Skrętnego, jest to opłacalny biznes. Konsumenci stali się bardziej świadomi, coraz częściej wybierają piwa małych browarów, a za ciekawy smak i jakość są gotowi zapłacić nieco więcej.

    Rośnie zainteresowanie ze strony konsumentów właśnie tym, co inne, nowe. Otwieramy się na nowe smaki piwa. Dominujący styl w naszej części Europy, czyli lager, powoli odchodzi w zapomnienie, sięgamy po coraz ciekawsze smaki, nowe style piwne. To charakterystyczne nie tylko dla naszego regionu, lecz także dla trendów ogólnoświatowych – podkreśla Skrętny.

    Dla smakoszy piwa istotne jest także miejsce, w którym napój powstaje. Konsumenci potrafią przypisać dane piwo do konkretnego regionu, czasem łączą je nawet z osobą odpowiedzialną za proces warzenia. Duży wybór, wysoka jakość i oryginalny smak sprawiają, że browary regionalne nie muszą inwestować w kampanie reklamowe. Sprzedaż piw regionalnych cały czas rośnie. W tym roku eksperci spodziewają się około 20-proc. wzrostu.

    – Na rynku jest miejsce zarówno dla naszych produktów, jak i tych z dużych koncernów. Można powiedzieć, że wzajemnie się uzupełniamy. Przed browarami regionalnymi jeszcze kilka lat dwucyfrowego wzrostu, po tym okresie można się spodziewać pewnej stabilizacji. Chłonność rynku jest duża, ciekawość konsumentów ogromna, więc myślę, że przez najbliższe kilka lat browary regionalne na pewno będą miały jeszcze dużo pracy – ocenia Skrętny.

    Piwa z małych browarów są dostępne nie tylko w regionach, w których powstają, lecz także często w całej Polsce, zarówno w sprzedaży tradycyjnej, jak i nowoczesnej. Ceny zależą od przedsiębiorstwa, skali produkcji i surowców, z których powstaje piwo.

    Polska jest trzecim co do wielkości producentem piwa w Europie, wyprzedzają ją tylko Niemcy i Wielka Brytania. Obecnie istnieje ponad sto browarów, przy czym regionalne stanowią niecałe 10 procent rynku. Na drugim biegunie znajdują się dwaj giganci: Kompania Piwowarska i Grupa Żywiec, oraz nieco mniejszy Carlsberg.

    Piwo jest produktem sezonowym, w związku z tym na największy zysk browary liczą w okresie wiosennym i letnim. Duży wpływ na sprzedaż mają także imprezy masowe, zwłaszcza te związane z piłką nożną. W tym roku największym wydarzeniem dla kibiców piłki nożnej będzie rozpoczynający się w czerwcu mundial w Brazylii. Cała branża piwowarska liczy na zwiększoną sprzedaż.

    Chcemy, żeby każdy widz mógł cieszyć się naszym piwem, oglądając mecze mundialowe. Siłą marek piw regionalnych jest ich autentyczność, również związana z tym, kto dane piwo produkuje, w jaki sposób ono powstaje. I dopóki te marki będą przypisane do konkretnych, małych, regionalnych browarów, tak długo będą się bronić i tak długo będą miały rzesze swoich wiernych klientów – podsumowuje Skrętny.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.