Mówi: | Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, zarządzająca sklepem Amazon.pl Joanna Koroniewska, aktorka |
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
– Sprzedaż w internecie w Polsce ma cały czas wielki potencjał i od kilkunastu lat widzimy, że ciągle się rozwija. W ciągu następnych trzech lat ma rosnąć o średnio 8 proc. rocznie – mówi agencji Newseria Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, zarządzająca sklepem Amazon.pl.
Z raportu Strategy& „E-commerce w Polsce: konkurencja i rosnące oczekiwania napędzają rozwój” wynika, że w latach 2024–2028 wycena rynku wzrośnie o 52 mld zł. W 2028 roku przy średnim tempie wzrostu ok. 8 proc., polski rynek e-commerce może być wyceniany na 192 mld zł. Rośnie częstotliwość zakupów – z 15,3 razy na rok w 2020 roku do 17,7 w 2023 roku, jak i średnia wartość koszyka – w tym samym okresie z 233 zł do 304 zł. Częstotliwość zakupów w Polsce jest już na poziomie innych rynków Europy (średnia unijna to 17,5).
– Polacy lubią kupować online, bo zakupy w sieci są po prostu wygodne – na to wskazuje aż 65 proc. badanych. To, na co konsumenci zwracają szczególną uwagę, to oczywiście szybka i darmowa dostawa, ale też sposób, w jaki są procesowane zwroty: czyli to, że mogą za darmo zwrócić zamówiony produkt i to najlepiej bez etykiety zwrotnej, czyli z tzw. etykietą elektroniczną – tłumaczy Katarzyna Ciechanowska-Ciosk.
Potwierdza to badanie Amazon Prime Day 2024 „Wakacyjne plany zakupowe Polaków”. Wśród najważniejszych zalet kupowania w sieci polscy konsumenci cenią promocyjne ceny (64 proc.), darmową dostawę bez względu na wartość zamówienia (56 proc.), łatwy i darmowy zwrot (30 proc.) i błyskawiczną dostawę, nawet na kolejny dzień (26 proc.). Choć zakupy stacjonarne wciąż są popularne – robi je przed wakacjami 86 proc. osób, to ponad połowa Polaków (57 proc.) wybiera sklepy internetowe z szeroką ofertą produktów, takie jak Amazon.pl.
– Kupuję online właśnie dlatego, że nie ulegam wtedy pokusom. Jestem osobą, którą dość łatwo przekonać do tego, żebym kupiła coś, czego nie potrzebuję. Online kupuję tylko te rzeczy, których naprawdę potrzebuję, i Amazon.pl jest aplikacją, z której najczęściej korzystam – mówi Joanna Koroniewska, aktorka.
– Polacy bardzo lubią okazje zakupowe, gdyż wtedy mają poczucie, że udało im się kupić ich wymarzone produkty w najbardziej atrakcyjnej cenie. Natomiast warto zwrócić uwagę na to, żeby zawsze sprawdzić, czy ta okazja zakupowa jest prawdziwa, czyli trzeba porównać cenę promocyjną z najniższą ceną z ostatnich 30 dni – przypomina Katarzyna Ciechanowska-Ciosk.
Z badania UCE Research i Grupy BLIX wynika, że niemal 70 proc. konsumentów sprawdza, jaka faktycznie była najniższa cena danego towaru w konkretnym e-sklepie w ostatnich 30 dniach. To o tyle istotne, że 37,5 proc. Polaków podczas zakupów kieruje się przede wszystkim obniżkami cen – wynika z badania UCE Research i Shopfully. Dane PMR Market Experts pokazują, że Polacy coraz chętniej korzystają z licznych rabatów i okazji, takich jak m.in. Prime Day na Amazon.pl. To coroczne wydarzenie zakupowe dla klientów Amazon Prime, którzy będą mogli skorzystać z tysięcy okazji na produkty globalnych i polskich marek w kilkudziesięciu kategoriach, z szybkimi, darmowymi i nielimitowanymi dostawami produktów z logo Prime, niezależnie od wartości zamówienia, dostępu do Prime Video i wybranych korzyści Prime Gaming.
– Prime Day daje nawet największym łowcom okazji niesamowitą szansę, żeby zdobyć swoje wymarzone produkty w niższych, atrakcyjnych cenach. W tym roku Prime Day potrwa od 8 do 11 lipca i będzie to historyczna zmiana, gdyż Prime Day będzie trwać cztery dni, w roku ubiegłym były to dwa dni – zwraca uwagę zarządzająca sklepem Amazon.pl.
– Jestem mistrzynią okazji, zawsze byłam i będę. To jest już chyba mój trzeci Amazon Prime Day. Ten jest szczególny, bo trwa aż cztery dni. Można się w tym czasie obkupić w najfajniejsze rzeczy w najlepszych cenach i mam już pewne produkty, na które poluję w tym roku – zapowiada Joanna Koroniewska.
W ramach przygotowań do nadchodzącego Prime Day Amazon.pl organizuje wydarzenia zapowiadające festiwal okazji w całej Polsce. 24 czerwca odbył się event w Warszawie, a 2–8 lipca strefa Amazon Prime Day zawita do trzech polskich miast – Krakowa, Wrocławia i Gdańska.
Czytaj także
- 2025-08-06: Na półmetku wakacji ceny paliw na stacjach nie powinny się wyraźnie zmienić. Znaczące różnice między regionami i stacjami
- 2025-07-23: W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane
- 2025-07-01: Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
- 2025-07-04: Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
- 2025-07-08: Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
- 2025-07-10: Maciej Dowbor: Ostatnio kupiłem zdalnie sterowane motorówki dla córki. Ten wspólnie spędzony czas pozwala oderwać dzieci od smartfonów
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-07-21: Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
- 2025-07-31: Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

A. Bryłka (Konfederacja): Ograniczenie emisyjności nie musi się odbywać za pomocą celów klimatycznych. Są absurdalne, nierealne i niszczące europejską gospodarkę
W lipcu br. Komisja Europejska ogłosiła propozycję nowego celu klimatycznego, który zakłada ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. do 2040 roku w porównaniu do stanu z 1990 roku. Został on zaproponowany bez zgody państw członkowskich, w przeciwieństwie do poprzednich celów na 2030 i 2050 rok. Polscy europarlamentarzyści uważają ochronę środowiska i zmiany w jej zakresie za potrzebne, jednak nie powinny się odbywać za pomocą nieosiągalnych celów klimatycznych.
Polityka
Dramatyczna sytuacja ludności w Strefie Gazy. Pilnie potrzebna dobrze zorganizowana pomoc humanitarna

Według danych organizacji Nutrition Cluster w Strefie Gazy w lipcu br. u prawie 12 tys. dzieci poniżej piątego roku życia stwierdzono ostre niedożywienie. To najwyższa miesięczna liczba odnotowana do tej pory. Mimo zniesienia całkowitej blokady Strefy Gazy sytuacja w dalszym ciągu jest dramatyczna, a z każdym dniem się pogarsza. Przedstawiciele Polskiej Akcji Humanitarnej uważają, że potrzebna jest natychmiastowa pomoc, która musi być dostosowana do aktualnych potrzeb poszkodowanych i wsparta przez stronę izraelską.
Polityka
Wśród Polaków rośnie zainteresowanie produktami emerytalnymi. Coraz chętniej wpłacają oszczędności na konta IKE i IKZE

Wzrosła liczba osób, które oszczędzają na cele emerytalne, jak również wartość zgromadzonych środków. Liczba uczestników systemu emerytalnego wyniosła w 2024 roku ponad 20,8 mln osób, a wartość aktywów – 307,5 mld zł – wynika z najnowszych danych Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF). Wyraźny wzrost odnotowano w przypadku rachunków IKE i IKZE, na których korzyść działają m.in. zachęty podatkowe. Wpłacane na nie oszczędności są inwestowane, a tym samym wspierają gospodarkę i mogą przynosić atrakcyjną stopę zwrotu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.