Mówi: | Krzysztof Szymborski |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | BCT Gdynia |
W handlu międzykontynentalnym nie ma kryzysu. Duże wzrosty obrotów morskich terminali kontenerowych
Polskie morskie terminale kontenerowe nie odczuwają spowolnienia. Od dużego tąpnięcia w 2009 r., kiedy obroty handlowe na Bałtyku spadły o jedną czwartą, co roku wyniki rosną. Już w 2010 r. branża odzyskała wyniki sprzed załamania, a od tego czasu notowane są kilkunastoprocentowe wzrosty.
– Ten kryzys to nie jest coś, co jest możliwe do wyśledzenia w handlu zagranicznym, ale tym międzykontynentalnym – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newsria Krzysztof Szymborski, prezes zarządu BCT Gdynia. – Bez wątpienia nie ma kryzysu na obrotach z Azją, Ameryką Północą i Południową.
Szymborski podkreśla, że dynamiczny rozwój w różnym stopniu dotyczy poszczegól+nych terminali. Jednak cały rynek polski notuje wzrosty, a gdyński terminal BCT (Bałtycki Terminal Kontenerowy) jest jednym z jego liderów. Terminal ma przepustowość 750 tys. kontenerów TEU rocznie.
Głównymi klientami terminala BCT Gdynia są polscy przedsiębiorcy. Jak podkreśla prezes Szymborski, władze portu "pracują" również nad sąsiednimi rynkami. Dlatego ewentualne plany rozbudowy portu w Kaliningradzie nie zakłóciłyby funkcjonowania gdyńskiego terminala.
– Jeżeli powstanie taka inwestycja w Kaliningradzie, to głównie po to, żeby obsługiwać rynek rosyjski – podkreśla Szymborski.
Według niego tranzyt towarów do Rosji jest wprawdzie dochodowy, ale to bardzo zmienny rynek. Dlatego BCT Gdynia koncentruje się na Polsce.
– Z obsługą tranzytu to jest tak, że jednego dnia on jest, drugiego znika. Natomiast zgodnie ze strategią ICTSI [międzynarodowa grupa, do której należy BCT – red], głównie pracujemy i rozwijamy terminale tam, gdzie obsługujemy rynek lokalny, krajowy albo regionalny. To jest zdecydowanie trwalszy biznes, który jak już się zbuduje, to tak łatwo się nie zmienia, nie znika tak jak tranzyt – zaznacza Szymborski.
Prezes BCT Gdynia dodaje, że Rosja potrzebuje portu niezamarzającego i zdolnego obsługiwać statki oceaniczne. Obecnie w dużej mierze tranzyt do tego kraju obsługuje port w Gdańsku. Może się to zmienić po rozbudowie portów w Kaliningradzie lub w jednym z państw bałtyckich. Wśród potencjalnych portów, które mogą obsługiwać Rosję, Szymborski wymienia Kłajpedę (Litwa), Rygę (Łotwa) lub Tallin (Estonia).
Czytaj także
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-03-10: Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-20: Donald Trump zaczyna swą drugą kadencję jako prezydent. Europejski biznes obawia się konsekwencji zapowiedzianych ceł
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.