Mówi: | Wojciech Mieczkowski |
Funkcja: | dyrektor generalny |
Firma: | General Motors Poland |
Widać ożywienie na rynku motoryzacyjnym. W ciągu następnych miesięcy sprzedaż powinna rosnąć
W ślad za firmami coraz chętniej inwestującymi w nową flotę pojazdów do salonów motoryzacyjnych ruszyli także klienci indywidualni. Zdaniem przedstawicieli General Motors Poland ten rok powinien zakończyć się dla polskiego rynku sprzedażą na poziomie 400 tys. egzemplarzy.
– Ożywienie jest zauważalne – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny General Motors Poland. – Pierwszą oznaką poprawy sytuacji była wzmożona sprzedaż aut firmowych, podyktowana możliwością odliczenia pełnego VAT-u od zakupu. Na szczęście na tym się nie skończyło. Klienci indywidualni również coraz chętniej decydują się na zakup nowego auta i coraz częściej gościmy ich w naszych salonach sprzedaży.
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w I kwartale roku zarejestrowano o 26,5 proc. więcej nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t niż rok wcześniej. W grupie samochodów osobowych wzrost wyniósł niemal 29 proc., co dało liczbę przeszło 97,6 tys. sztuk. W samym tylko marcu niemal co trzecie auto w tej grupie było samochodem z kratką.
Zdaniem Wojciecha Mieczkowskiego, polski rynek motoryzacyjny wciąż ma niewykorzystany potencjał. W ubiegłym roku Polacy kupili ponad 300 tysięcy nowych samochodów, w tym roku realne jest osiągnięcie wyniku 400 tysięcy sprzedanych aut.
– Biorąc pod uwagę liczbę ludności i samochodów w naszym kraju oraz ich średni wiek, sprzedawcy powinni bez większego trudu znajdować rocznie około 600 tysięcy nabywców na swoje produkty – uważa Mieczkowski. – Taki poziom sprzedaży branża osiągała w 1999 roku, dziś – z wielu względów – jest to jeszcze nierealne. Myślę jednak, że w kolejnym roku, licząc pojazdy ze wszystkich segmentów, a więc także trucki i pojazdy dostawcze, przekroczenie 400 tysięcy egzemplarzy jest niemal pewne.
Zdaniem Mieczkowskiego, choć prognozowanie na dalsze lata jest na razie obarczone zbyt dużą dozą niepewności, ożywienie na rynku przez większość branży jest już traktowane jako stały trend. Dyrektor General Motors Poland uważa, że w następnych miesiącach będzie można obserwować umacnianie się rynku.
Czytaj także
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-27: SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.