Mówi: | dr hab. Jakub Chycki |
Firma: | Instytut Nauk o Sporcie, Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach |
Woda alkaliczna lepiej nawadnia niż woda o niższym pH i pomaga metabolizować tłuszcze. Dla 55 proc. konsumentów pH wody ma znaczenie
Dietetycy zalecają, żeby każdego dnia wypijać przynajmniej 1,5 litra wody. Jednak liczy się nie tylko ilość, ale także jej jakość i właściwości. Dla osób aktywnych fizycznie, które często uprawiają sport, zalecana jest woda alkaliczna, która lepiej nawadnia, pomaga zapobiegać zakwasom, a badania udowadniają też, że pomaga metabolizować tłuszcze. – To duży benefit dla osób, które chcą np. pozbyć się tkanki tłuszczowej – wskazuje dr Jakub Chycki z katowickiej AWF.
Woda alkaliczna to inaczej woda zasadowa, o pH powyżej 7. Im wyższy poziom pH, tym większe korzyści dla organizmu.
– To pH wody jest właściwością, która wynika z jej składu, z proporcji między jonami, kationami i anionami. Woda alkaliczna musi mieć przewagę anionów, czyli minerałów zasadowych – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria dr hab. Jakub Chycki z Instytutu Nauk o Sporcie, Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach.
Jak wynika z kwietniowego badania SW Research, przeprowadzonego na zlecenie marki Alcalia – 47 proc. Polaków wie, czym jest woda alkaliczna, a 55 proc. wskazuje, że ważne jest dla nich pH wody, którą piją. Jednocześnie tylko 3 proc. konsumentów zawsze sprawdza na etykiecie butelki wody jej poziom pH, a kolejne 19 proc. deklaruje, że robi to często lub bardzo często.
– pH wody ma dla konsumentów coraz większe znaczenie. Analiza wyników badania SW Research sugeruje, że ten wzrost jest bardzo gwałtowny. Na przestrzeni ostatniego roku świadomość dotycząca wód alkalicznych wzrosła wśród konsumentów o 16 proc. – wskazuje ekspert z katowickiego AWF.
Wyniki badania SW Research pokazują, że 71 proc. Polaków codziennie lub prawie codziennie pije butelkowaną, niegazowaną wodę – przy czym już 11 proc. wybiera właśnie wodę alkaliczną, a świadomość korzyści wynikających z picia tego rodzaju wody jest coraz wyższa. To istotne o tyle, że według 3/4 badanych woda powinna mieć dodatkowe właściwości, które wzbogacają dietę. Według 75 proc. Polaków woda alkaliczna skutecznie nawadnia organizm, 69 proc. deklaruje, że wspomaga trawienie i metabolizm, a według 54 proc. pomaga na zakwasy.
Dietetycy wskazują, że woda alkaliczna odkwasza organizm i pomaga regulować jego równowagę kwasowo-zasadową, którą zaburzają spożywane w codziennej diecie produkty o niskim, kwasowym odczynie, jak np. mięso, biały cukier, kawa czy alkohol. Poprawia też metabolizm i wspomaga trawienie, ponieważ – działając zasadowo na soki żołądkowe – woda alkaliczna zmniejsza uczucie nadkwasoty i zgagi w przełyku, neutralizuje też objawy refluksu.
Z perspektywy osób, które często uprawiają sport, równie ważne jest to, że woda alkaliczna nawadnia organizm lepiej niż woda o niższym pH, ponieważ jej struktura cząsteczkowa jest inna. Komórki wody zlepiają się w mniejsze skupiska, tzw. klastry, przez co łatwiej przenikają przez błony komórkowe organizmu, a tym samym skuteczniej go nawadniają i dotleniają. Poza tym woda o wysokim PH pomaga w szybszej regeneracji mięśni i pozwala uniknąć zakwasów, ponieważ redukuje mleczany odpowiedzialne za ich powstawanie. Może być też wsparciem w redukcji tkanki tłuszczowej.
– Znaczenie wody alkalicznej dla osób aktywnych fizycznie skupia się wokół dwóch obszarów. Pierwszy to nawodnienie, drugi – wsparcie metabolizmu. Woda o wysokim pH skutecznie nawadnia i kompensuje utratę płynów podczas wysiłku fizycznego. Wspiera też równowagę kwasowo-zasadową organizmu i metabolizm tłuszczów – mówi dr hab. Jakub Chycki. – W świetle wyników badań, które udało nam się uzyskać w eksperymencie oceniającym wpływ wody alkalicznej na metabolizm tłuszczów podczas długotrwałego wysiłku fizycznego, okazało się, że woda o wysokim pH rzeczywiście wspiera ten proces. Powoduje, że uwalnianie wolnych kwasów tłuszczowych w trakcie długotrwałego wysiłku jest wyższe, co jest znaczącym benefitem dla osób, które chcą się pozbyć tkanki tłuszczowej.
Badanie „Wpływ wody alkalicznej na metabolizm tłuszczy podczas długotrwałego wysiłku fizycznego o niskiej intensywności” zostało przeprowadzone pod okiem dr. Jakuba Chyckiego na trzech grupach. Pierwsza grupa przed wysiłkiem i w jego trakcie piła wodę placebo, druga grupa piła wodę alkaliczną Alcalia, a trzecia grupa nie piła wody w ogóle. Każda z tych grup została poddana wysiłkowi fizycznemu – 2 godz. jazdy na rowerze stacjonarnym. Wyniki badania jednoznacznie pokazały, że podczas takiego długotrwałego wysiłku o niskiej intensywności Alcalia ogranicza stres metaboliczny, czyli wzrost stężenia kortyzolu i noradrenaliny, wpływa na istotny wzrost uwalniania wolnych kwasów tłuszczowych (FFA) oraz przyspiesza, intensyfikuje i przedłuża metabolizm tłuszczy po wysiłku.
Czytaj także
- 2025-03-12: Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-03-14: Przybywa osób biorących leki dla chorych na cukrzycę, aby szybciej schudnąć. To rozwiązanie niekorzystne dla zdrowia
- 2025-02-11: Daniel Olbrychski: Praca mnie konserwuje, gdybym nie grał, tobym się błyskawicznie zestarzał. Walczę, żeby widzowie nie dostrzegali na scenie mojej osiemdziesiątki
- 2024-12-30: Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-11-15: Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy
- 2024-11-20: Katarzyna Ankudowicz: Jestem z przemocowego domu. Dużo kosztowało mnie, żeby wyjść z tego i zacząć funkcjonować bez piętna bycia totalnie gorszą
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-24: Polacy świadomi wpływu ćwiczeń fizycznych na zdrowie. Branża fitness notuje zwiększony ruch
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.