Newsy

Katowice tworzą centrum kulturalne na terenie byłej kopalni „Katowice”

2013-04-19  |  06:20

Zagospodarowanie terenów po byłej kopalni „Katowice” stało się priorytetem inwestycyjnym Katowic. Powstaje tam Muzeum Śląskie, siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Międzynarodowe Centrum Kongresowe. Najpóźniej na początku przyszłego roku powinien się też zakończyć proces przebudowy katowickiego rynku. W dłuższej perspektywie miasto planuje także inwestycje w rozbudowę dróg i inteligentny system kierowania ruchem.

 – W tym roku chcielibyśmy dokończyć inwestycje już rozpoczęte. Chodzi tu przede wszystkim o obiekty kulturalne, budowane na terenach byłej kopalni „Katowice” – mówi Agencji Informacyjnej Newseria wiceprezydent Katowic, Marcin Krupa.

Chodzi tu m.in. o siedzibę Muzeum Śląskiego, która – zgodnie z zapowiedziami – zostanie ukończona w czerwcu br. Inwestycja warta ponad 320 mln zł jest finansowana przede wszystkim ze środków unijnych i samorządu województwa.

 – Chcemy także zakończyć budowę nowej siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i kontynuować budowę Międzynarodowego Centrum Kongresowego. Wszystkie siły w tym roku i prawdopodobnie jeszcze w części przyszłego będą skoncentrowane właśnie na tych inwestycjach – twierdzi Krupa. 

W najbliższych miesiącach miasto zamierza dokończyć również dużą inwestycję infrastrukturalną w centrum. Chodzi o trwający już drugi etap przebudowy rynku

 – Planujemy kontynuację tej inwestycji, a więc przebudowy kanalizacji instalacji podziemnych, torowiska i mostu nad Rawą – wymienia wiceprezydent Katowic. – Te projekty powinny zostać zakończone do końca roku lub na początku 2014 r.

Inteligentgne rozwiązania za pieniądze unijne

Katowice planują również szereg inwestycji, na które będą pozyskiwać środki z funduszy europejskich.

 – Przede wszystkim to programy inteligentnego zarządzania ruchem kołowym w mieście, tzw. ITS. Przygotowane są projekty na nową perspektywę środków unijnych, czyli 2014-2020 i w tym okresie chcemy zrealizować nasz katowicki ITS. Dotychczas posiadamy studium wykonalności takiego systemu. Wiemy od czego należy zacząć, w jaki sposób podejść do problemu. Myślę, że to w kolejnych latach będzie się już bezpośrednio przekładało na konkretne realizacje – wyjaśnia wiceprezydent. 

Za pieniądze z nowej perspektywy Katowice zamierzają również przebudować drogę krajową nr 81 biegnącą dziś przez miasto. Pozwoli to na wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza obszary zabudowy mieszkaniowej. Przebudowa ma się skoncentrować na czterech etapach.

 – To jest przebudowa ulicy 73. Pułku, przebudowa węzła na Giszowcu, przebudowa węzła w śladzie ulicy Kolejowej i Kościuszki i przebudowa skrzyżowania Kościuszki i Armii Krajowej. Ogólna suma tych inwestycji drogowych to ponad 1,3 mld złotych. Całość musimy podzielić na konkretne etapy. Jeżeli tylko nasze wnioski przejdą, zaczniemy od przebudowy węzła giszowieckiego wyjaśnia rozmówca Newserii.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

Transport

Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Infrastruktura

W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.