Newsy

Lotnisko w Modlinie rozmawia z nowymi przewoźnikami

2013-06-25  |  06:05
Mówi:Edyta Mikołajczyk
Funkcja:doradca zarządu portu lotniczego w Modlinie
  • MP4
  • Lotnisko w Modlinie nie obawia się, że przewoźnicy nie wrócą na nie po ponownym uruchomieniu. Zainteresowani są nie tylko latające już wcześniej do Modlina linie niskokosztowe, ale także przewoźnicy czarterowi i tradycyjni. Podwarszawskie lotnisko przyciąga niskimi opłatami i zapowiada szybki rozwój.

    Lotnisko w Modlinie zostało uruchomione w połowie lipca ubiegłego roku. Do połowy grudnia, kiedy zostało zamknięte dla dużych samolotów z uwagi na niebezpieczne uszkodzenia drogi startowej, obsłużyło ok. 900 tys. pasażerów. Latały tam dwie linie – Ryanair i Wizz Air, które teraz obsługują loty z Lotniska Chopina w Warszawie.

    Lotnisko bardzo chciałoby nadrobić stracony czas, ale to jest biznes, jak każdy inny. Nie możemy nadrabiać czasu podwyższając ceny, ponieważ wtedy nie będziemy konkurencyjni. W dłuższej perspektywie jesteśmy w stanie te straty odrobić. Lotnisko ma ogromny potencjał wzrostowy, co pokazało pięć miesięcy jego funkcjonownia – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Edyta Mikołajczyk, doradca zarządu portu lotniczego w Modlinie.

    Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem władz Modlina, już od lipca duże samoloty będą mogły ponownie z niego korzystać. Mimo to Ryanair zapowiedział, że do września pozostanie na głównym warszawskim lotnisku. Wizz Air będzie latał z Okęcia jeszcze dłużej, bo do 26 października. Mikołajczyk jest jednak przekonana, że po ponownym uruchomieniu Modlina linie wrócą na lotnisko położone nieopodal Nowego Dworu Mazowieckiego.

     – Myślę, że spekulacje dotyczące pojawiającej się informacji, że lotnisku grozi ponowny rozruch, ale bez klientów, czyli bez linii lotniczych, a co za tym idzie bez pasażerów, są bez pokrycia. Oczywiście, można hipotetycznie rozważać i taką ewentualność, bo decyzja ostateczna zawsze należy do przewoźnika. Natomiast myślę, że tak dobrej oferty jak nasza nie będą w stanie znaleźć – przewiduje Mikołajczyk.

    Przewaga Modlina to przede wszystkim niższe opłaty lotniskowe. Mikołajczyk zauważa, że trudno podsumować, o ile port jest tańszy od Lotniska Chopina, bo opłat jest bardzo wiele. Pasażerowie najbardziej znają opłatę pasażerską, bo ta jest wyszczególniona w cenie biletu. To jednak tylko jedna z całego katalogu kosztów ponoszonych przez linie lotnicze na rzecz lotniska.

     – Nie są to może znaczące opłaty w całym rachunku ekonomicznym, jeśli chodzi o koszty związane z wykonaniem danej operacji lotniczej, czyli z przelotem np. z naszego lotniska do Paryża. Jednak w momencie sytuacji kryzysowej, a ten kryzys dotyka również rynek lotniczy, każda złotówka, każde euro ma ogromne znaczenie. Co więcej, ma znaczenie dla pasażera, bo wszystkie te koszty muszą rozłożyć się na liczbę miejsc na pokładzie samolotu – mówi Mikołajczyk.

    Niższe koszty dla przewoźników powodują, że według Mikołajczyk wśród linii lotniczych jest duże zainteresowanie Modlinem. Nie tylko ze strony linii niskokosztowych, ale także czarterowych, a nawet tradycyjnych. Według niej to dowód na to, że model biznesowy Modlina jako lotniska nowej generacji oferującego dobrą, ale prostą ofertę za niską cenę, się sprawdza.

    Jak podkreśla, wyniki lotniska z pierwszych miesięcy działalności pokazują bardzo duży potencjał dla tego lotniska. Zwłaszcza na krótkich trasach coraz więcej pasażerów wybiera tanie połączenia linii niskokosztowych.

     – Jeśli podróżujemy na niedalekiej trasie, czyli spędzamy w samolocie 1,5-2 godziny, to komfort tej podróży i to, czy dostaniemy kieliszek wina za darmo czy będziemy musieli ten kieliszek wina zafundować sobie sami, ma mniejsze znaczenie. Jeżeli mam do wyboru zapłacić 30 złotych za tę podróż lub 3 tys. zł, to ja zawsze wybiorę tę tańszą opcję – podkreśla Mikołajczyk.

    Dodaje, że pasażerowie będą wybierać Modlin nie z uwagi na samo lotnisko i jego położenie, ale dzięki temu, że przewoźnicy mogą oferować stamtąd tańsze loty.

     – Pasażer wybiera lotnisko, które jest w miarę blisko jego miejsca zamieszkania, ale kieruje się przede wszystkim wyborem przewoźnika, a tak naprawdę ceną biletu – dodaje Mikołajczyk.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.