Newsy

Lubuskie liderem w budowie sieci szerokopasmowej

2014-04-08  |  06:20

Do czerwca 2014 roku w województwie lubuskim powstanie 1449 km sieci szerokopasmowej. Dzięki projektowi Szerokopasmowe Lubuskie szybki internet dotrze do 326 miejscowości, które znalazły się na obszarze tzw. białych plam. Równolegle województwo prowadzi 17 projektów, które mają pobudzać rozwój społeczeństwa informacyjnego. Wraz z inwestycjami w drogi i kolej, rozbudowa infrastruktury cyfrowej ma przyspieszyć rozwój gospodarczy regionu oraz zwiększyć jego spójność terytorialną i społeczną. 

Według Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020, odsetek przedsiębiorstw posiadających dostęp do internetu szerokopasmowego ma wzrosnąć z 67,4 proc. w 2012 r. do 99 proc. w 2020 r. Ograniczenie skali tzw. wykluczenia cyfrowego ma sprawić, że w tym samym okresie odsetek gospodarstw domowych posiadających komputer z dostępem do internetu wzrośnie z 60,5 proc. do 84,3 proc. Będzie to możliwe dzięki realizacji projektu Szerokopasmowe Lubuskie, w ramach którego wykonano już 85 proc. zaplanowanych prac. Marszałek województwa lubuskiego Elżbieta Polak zapewnia, że zostaną one zakończone zgodnie z harmonogramem do czerwca bieżącego roku.

Projekt jest realizowany bez zakłóceń, ponieważ na każdym etapie konsultujemy się ze wszystkimi zainteresowanymi, ze wszystkimi stronami tego przedsięwzięcia, po to, żeby przyspieszyć zarówno realizację projektu na etapie jego pisania, jak i na etapie inwestycyjnym. Jesteśmy w tej chwili zaawansowani w 85 proc. 30 czerwca projekt będzie zakończony, docelowo powstanie 1,5 tys. km światłowodów. W tej chwili jest wybudowanych 1,3 tys. Czyli na 2 tys. kilometrów wybudowanych w Polsce światłowodów jesteśmy z pewnością liderem – mówi Elżbieta Polak agencji informacyjnej Newseria Biznes.

Według marszałek województwa lubuskiego, korzystną decyzją była rezygnacja z partnerstwa publiczno-prywatnego i ogłoszenie normalnego konkursu. Kluczem do sprawnego prowadzenia inwestycji były także bieżące konsultacje z zainteresowanymi gminami. Tym ostatnim zależy na rozwoju infrastruktury informatycznej, bo jest ona koniecznym warunkiem, jaki stawiają zewnętrzni inwestorzy.

Uważam, że nie ma żadnych przeszkód prawnych, skoro w regionie lubuskim mogliśmy to przeprowadzić w taki sposób. Nie szukaliśmy nadzwyczajnych środków. Bardzo szybko zdiagnozowaliśmy, że zarówno w partnerstwie publiczno-prywatnym, jak i w ramach projektu systemowego będzie to trudniejsze, więc wybraliśmy najłatwiejszy sposób. Również zyskaliśmy na przychylności beneficjentów bezpośrednich, czyli włodarzy gmin, bo doprowadzając światłowody tam, gdzie są białe plamy, tworzymy warunki do rozwoju gospodarczego. Żadna firma nie zainwestuje, jeżeli nie ma dostępu do internetu – uważa Elżbieta Polak.

Rozwój infrastruktury szerokopasmowej i dostępowej ma stymulować zastosowania technologii cyfrowych m.in. w administracji, służbie zdrowia, szkolnictwie itd. W województwie lubuskim odpowiadają za to projekty takie, jak e-urząd, e-zdrowie, e-szkoła czy też e-turystyka. Ważnym przedsięwzięciem jest także przeniesienie do internetu baz danych, jakie posiada lokalna administracja. Informatyzacja pozwala efektywniej wykorzystywać dostępne środki – w przypadku województwa lubuskiego udało się w ten sposób rozwiązać np. problem braku lekarzy radiologów.

W tej chwili realizujemy prawie 20 projektów. Oprócz Szerokopasmowego Lubuskiego, są to również takie projekty, jak e-administracja, e-zdrowie. Pierwszy projekt w tym zakresie realizowałam jeszcze jako wicemarszałek – e-radiologia, ucyfrowienie całego systemu, bo brakowało nam specjalistów radiologów. Więc można było, wykorzystując internet, przesyłać zdjęcia do opisu. I wtedy wykryłam, że niektóre szpitale nie chcą przystąpić do tego projektu nie dlatego, że im się nie chce, tylko dlatego, że nie mają dostępu do internetu, co było szokujące. Dlatego bardzo mocno postawiliśmy na światłowody – tłumaczy marszałek.

Komplementarne w stosunku do inwestycji w sieci szerokopasmowe są nakłady na kolej i drogi w regionie. Dla województwa lubuskiego kluczowe znaczenie ma dokończenie drogi ekspresowej S3, która biegnie od Świnoujścia i Szczecina, przez Gorzów Wielkopolski i Zieloną Górę, w kierunku tzw. zagłębia miedziowego. W przypadku kolei priorytetowe znaczenie ma modernizacja tzw. magistrali nadodrzańskiej, która łączy Szczecin z Wrocławiem przez Kostrzyn. Lubuskie chce także zwiększyć żeglowność na Odrze i zainwestować w rozbudowę portów rzecznych.

Aktualizując strategię rozwoju, postawiliśmy na koncentrację priorytetów. Najważniejsza jest praca dla mieszkańców, więc muszą być warunki do rozwoju gospodarczego, do rozwoju przedsiębiorczości, dla mikro-, małych i średnich firm. Ta nasza koncentracja priorytetów polegała przede wszystkim na tym, że postawiliśmy na nowoczesne technologie, zwłaszcza technologie innowacyjne, technologie informatyczne, dostępność transportową. Mamy już autostradę A2, mamy S3, autostradę A4, budujemy sieć powiązań regionalnych i dostępność teleinformatyczną. W ten sposób województwo lubuskie otworzyło się na świat  ocenia Elżbieta Polak.

W przypadku szybkiego internetu do pełnego otwarcia na świat potrzebna jest jeszcze – obok sieci szerokopasmowej – także sieć dostępowa. Jej rozbudowa ma być finansowa ze środków obowiązującej obecnie perspektywy finansowej UE na lata 2014–2020. W większości pozostałych województw budowa sieci szerokopasmowej ma być ukończona w 2015 roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.