Newsy

Nowa strategia budowy dróg. Obwodnice w małych miastach znów muszą poczekać

2013-03-06  |  06:50
Mówi:Tadeusz Jarmuziewicz
Funkcja:wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej
  • MP4
  • Z planów inwestycji drogowych mogą zniknąć obwodnice 14 miast. Będą to: Olsztyn, Suwałki, Inowrocław, Jarocin, Ostrów Wielkopolski, Nysa, Niemodlin, Kędzierzyn-Koźle, Pułtusk, Pomiechówek, Kołbiel, Góra Kalwaria, Wąchock i Tomaszów Lubelski. Część z tych miast już rozpoczęła działania na rzecz szybszej budowy swoich obwodnic. Resort transportu obiecuje wsparcie.

     – Logika budowania sieci drogowej w Polsce jest taka, że najpierw szkielet, te najważniejsze ciągi komunikacyjne, a do tego podpinamy potem drogi, które mają mniejsze znaczenie strategiczne. W związku z tym najpierw ekspresówki i autostrady, a w dalszej kolejności drogi pozostałe – tłumaczy Tadeusz Jarmuziewicz, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

    Jarmuziewicz dodaje, że w poprzednich latach budowano krótkie odcinki dróg zamiast ciągów, które umożliwiałyby przejazd z północy na południe lub z zachodu na wschód. Obecna strategia zakłada połączenie tych fragmentów przed budową nowych dróg. Dlatego te obwodnice, które znajdą się w ciągu dróg o największym znaczeniu, zostaną wybudowane. Jednak na budowę wszystkich obwodnic nie wystarczy pieniędzy, dlatego ministerstwo musi opracować priorytety.

    Resort transportu zapewnia jednak, że samorządy dostaną finansowe wsparcie, jeśli zdecydują się same budować obwodnice.

     – My chcemy wspomóc samorządowców naszymi środkami z Krajowego Funduszu Drogowego w sytuacji, kiedy podjęliby decyzję, że będą budowali obwodnicę sami. Robimy teraz monitoring, które obwodnice i które samorządy byłyby w stanie w takiej inżynierii finansowej budować. Lada chwila będziemy się zabierali do "ubierania" tego w jakiś program – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jarmuziewicz.

    Według niego w lepszej sytuacji są te samorządy, które rozpoczęły już starania o budowę obwodnic. Należą do nich między innymi Inowrocław, Olsztyn, Nysa, Suwałki, Jarocin oraz Ostrów Wielkopolski.

    Łącznie aż 14 obwodnic jest zagrożonych wykreśleniem z planu inwestycji. Jarmuziewicz podkreśla jednak, że na razie nie ma jeszcze ostatecznej listy. 

     – Razem z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego i Ministerstwem Finansów pracujemy nad tymi dokumentami. Byłoby niezręcznością w tej chwili detalicznie rozdzielać, która obwodnica tak, a która nie – mówi Jarmuziewicz.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

    W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

    Ochrona środowiska

    Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

    W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

    Transport

    Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

    Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.