Mówi: | Tadeusz Jarmuziewicz |
Funkcja: | wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej |
Nowa strategia budowy dróg. Obwodnice w małych miastach znów muszą poczekać
Z planów inwestycji drogowych mogą zniknąć obwodnice 14 miast. Będą to: Olsztyn, Suwałki, Inowrocław, Jarocin, Ostrów Wielkopolski, Nysa, Niemodlin, Kędzierzyn-Koźle, Pułtusk, Pomiechówek, Kołbiel, Góra Kalwaria, Wąchock i Tomaszów Lubelski. Część z tych miast już rozpoczęła działania na rzecz szybszej budowy swoich obwodnic. Resort transportu obiecuje wsparcie.
– Logika budowania sieci drogowej w Polsce jest taka, że najpierw szkielet, te najważniejsze ciągi komunikacyjne, a do tego podpinamy potem drogi, które mają mniejsze znaczenie strategiczne. W związku z tym najpierw ekspresówki i autostrady, a w dalszej kolejności drogi pozostałe – tłumaczy Tadeusz Jarmuziewicz, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
Jarmuziewicz dodaje, że w poprzednich latach budowano krótkie odcinki dróg zamiast ciągów, które umożliwiałyby przejazd z północy na południe lub z zachodu na wschód. Obecna strategia zakłada połączenie tych fragmentów przed budową nowych dróg. Dlatego te obwodnice, które znajdą się w ciągu dróg o największym znaczeniu, zostaną wybudowane. Jednak na budowę wszystkich obwodnic nie wystarczy pieniędzy, dlatego ministerstwo musi opracować priorytety.
Resort transportu zapewnia jednak, że samorządy dostaną finansowe wsparcie, jeśli zdecydują się same budować obwodnice.
– My chcemy wspomóc samorządowców naszymi środkami z Krajowego Funduszu Drogowego w sytuacji, kiedy podjęliby decyzję, że będą budowali obwodnicę sami. Robimy teraz monitoring, które obwodnice i które samorządy byłyby w stanie w takiej inżynierii finansowej budować. Lada chwila będziemy się zabierali do "ubierania" tego w jakiś program – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jarmuziewicz.
Według niego w lepszej sytuacji są te samorządy, które rozpoczęły już starania o budowę obwodnic. Należą do nich między innymi Inowrocław, Olsztyn, Nysa, Suwałki, Jarocin oraz Ostrów Wielkopolski.
Łącznie aż 14 obwodnic jest zagrożonych wykreśleniem z planu inwestycji. Jarmuziewicz podkreśla jednak, że na razie nie ma jeszcze ostatecznej listy.
– Razem z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego i Ministerstwem Finansów pracujemy nad tymi dokumentami. Byłoby niezręcznością w tej chwili detalicznie rozdzielać, która obwodnica tak, a która nie – mówi Jarmuziewicz.
Czytaj także
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-04-30: Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań
- 2025-04-16: Brakuje decyzji KOWR o przyszłości dzierżawionej ziemi rolnej. To zagrożenie dla polskiego rolnictwa i zatrudnionych w nim pracowników
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
- 2025-03-19: Autostrada A4 może być rozbudowana o trzeci pas ruchu szybciej niż planowano. Jej zarządca proponuje niezwłoczne rozpoczęcie prac
- 2025-03-04: Realizacja Planu dla Chorób Rzadkich przyspiesza. Są już nowe warunki wyceny i poszerza się pakiet badań screeningowych
- 2025-03-05: Sztuczna inteligencja usprawni załatwianie spraw urzędowych. Polski model językowy PLLuM zadebiutuje w mObywatelu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.