Mówi: | Robert Świechowicz |
Funkcja: | Członek Zarządu |
Firma: | PESA Bydgoszcz SA |
PESA zainteresowana dostawą tramwajów dwukierunkowych do Budapesztu. Na razie nie może złożyć oferty
Bydgoska PESA nie może wystartować w wartym nawet kilkaset milionów złotych przetargu na tramwaje dwukierunkowe dla Budapesztu. Producent uważa, że kryteria dopuszczenia są niesprawiedliwe i zamierza się odwoływać. Chodzi o liczbę już dostarczonych tramwajów dwukierunkowych, które w Polsce jeszcze nie są rozpowszechnione, a w dodatku nie różnią się istotnie od jednokierunkowych.
Jak podkreśla Robert Świechowicz, członek zarządu PESA Bydgoszcz, spółka ma już niezbędną homologację węgierską, bo to ważny rynek eksportowy. W mieście Szeged jeżdżą już tramwaje polskiej firmy.
– Sprzedajemy też do innych krajów Europy Środkowej, do Bułgarii, Rumunii, ale rzeczywiście Węgry są dla nas ważnym partnerem Mieszkańcy Budapesztu mieliby okazję jeździć tym, czym jeżdżą dzisiaj mieszkańcy Warszawy, czyli naszymi Swingami, których już ponad 150 jeździ po stolicy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Robert Świechowicz. – Wartość tramwaju waha się w okolicach 8 milionów złotych, a tutaj mówimy o 37 tramwajach. Jest to kilkaset milionów złotych, a opcja to jest 80 pojazdów, więc można mówić nawet, że docelowo ten kontrakt zamknie rynek Budapesztu na lata.
Na razie PESA nie może jednak wystartować w przetargu, bo wyprodukowała do tej pory zbyt mało tramwajów dwukierunkowych, by spełnić wymagania zamawiającego w Budapeszcie. Każda firma musi mieć na koncie już 30 dostarczonych tramwajów dwukierunkowych.
Z tym jest problem, bo w Polsce jeździ obecnie jedynie sześć nowoczesnych pojazdów tego typu, wszystkie produkcji bydgoskiej firmy. Są to Swingi w wariancie 120NaDuo, które są wykorzystywane w Warszawie. W ubiegłym tygodniu firma podpisała z Tramwajami Warszawskimi kilkuletni kontrakt na dostawę 45 kolejnych pojazdów dwukierunkowych. Będzie to zupełnie nowy model o nazwie Jazz.
Jak podkreśla Świechowicz, z technicznego punktu widzenia tramwaje dwukierunkowe, mimo że są produktem niszowym, to nie są dużym wyzwaniem dla producenta.
– Tak naprawdę nie różnią się niczym innym, bo jest to zwykły tramwaj, tylko z dwoma kabinami, z drzwiami po obu stronach, więc nie jest to jakieś wyzwanie techniczne – mówi członek zarządu PESA.
Według Świechowicza taki wymóg w przetargu na tramwaje dla Budapesztu powoduje, że wiele firm nie mogło złożyć oferty. Zapowiada, że PESA będzie się odwoływać, bo kryterium doświadczenia wydaje się nie mieć ani technicznego, ani prawnego uzasadnienia.
– Chcemy zmienić kwalifikacje dostawców, ewentualnie zmienić interpretację tych kwalifikacji, żebyśmy mogli złożyć ważną ofertę – mówi Robert Świechowicz.
Dodaje, że taka konstrukcja wymogów w przetargu może doprowadzić do tego, że wygra obecny dostawca. Podobnie było z przetargiem na elektryczne zespoły trakcyjne, w którym PESA nie mogła wystartować, a wygrał szwajcarski Stadler.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-09-19: Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
- 2024-08-14: Długie korzystanie ze smoczka jest związane z ograniczonym zasobem słownictwa u dzieci. Logopedzi zwracają też uwagę na inne problemy
- 2024-07-09: Systemy komunikacji poszczególnych służb nie są ze sobą zintegrowane. Ich sprawne działanie to podstawa zarządzania kryzysowego
- 2024-06-10: Warszawski transport walczy o kolejnych pasażerów. Tylko w 2023 roku przewiózł ich prawie miliard
- 2024-07-02: Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
- 2024-06-20: Zbliża się koniec ery tradycyjnych biletów komunikacji miejskiej. Pasażerowie wolą rozwiązania mobilne
- 2024-06-04: Nowe systemy biletowe muszą lepiej chronić dane osobowe pasażerów. To cenny łup dla cyberprzestępców
- 2024-05-10: Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
- 2024-05-27: Greenwashing to powszechne zjawisko wśród firm. UE chce z nim skutecznie walczyć i nakłada na nie nowe obowiązki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.