Newsy

PKP Cargo chce przejąć czeskiego przewoźnika. Spółka podpisała list intencyjny w tej sprawie

2014-09-03  |  06:50

PKP Cargo podpisało list intencyjny w sprawie potencjalnego przejęcia czeskiej spółki Advanced World Transport B.V. (AWT), jednego z największych prywatnych przewoźników towarowych w Europie. Porozumienie umożliwi rozpoczęcie negocjacji w sprawie warunków wiążących umowy. Najpóźniej w piątek rozpocznie się badanie due diligence, które poprzedzi ewentualną transakcję.

Podpisaliśmy właśnie list intencyjny w sprawie potencjalnego nabycia 100 proc. udziałów w AWT. Ta potencjalna transakcja może znacząco umocnić pozycję PKP Cargo w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, bo grupa ta jest znaczącym przewoźnikiem – mówi agencji Newseria Biznes Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.

Porozumienie podpisane 1 września przyznaje spółce wyłączność na prowadzenie negocjacji w sprawie ewentualnej transakcji w ciągu dziesięciu tygodni od dnia rozpoczęcia badania stanu przedsiębiorstwa due diligence. Ma ono rozpocząć się do 5 września.

– W ten sposób realizujemy naszą strategię, którą komunikowaliśmy inwestorom – podkreślił Purwin w czasie XXIV Forum Ekonomicznego w Krynicy. – Mówiliśmy o rozwoju organicznym, ale nigdy nie wykluczaliśmy fuzji i przejęć. Mamy nadzieję, że dzięki temu PKP Cargo będzie mocniejsze w Polsce i regionie.

AWT jest jednym z największych prywatnych przedsiębiorstw w branży towarowego transportu kolejowego w Europie, mającym około 8 proc. udziałów w rynku czeskim. Swoje usługi świadczy przede wszystkim dla dużych zakładów przemysłowych w Europie Środkowej i Wschodniej. Specjalizuje się w przewozach towarów ciężkich i masowych, w tym węgla, stali oraz części samochodowych. Poza Czechami świadczy usługi na Słowacji, Słowenii, Węgrzech,w  Polsce, Niemczech, Rumunii, Bułgarii oraz Chorwacji. W ubiegłym roku przewiozła 12 mln ton towarów i zrealizowała pracę przewozową na poziomie 2 719 mln tonokilometrów brutto, wypracowując 282 mln euro przychodów ze sprzedaży.

Grupa zatrudnia około 2 tys. pracowników i zarządza taborem obejmującym około 160 lokomotyw i 5 tys. 100 wagonów. Należy do niej stale rozwijający się otwarty terminal transportu intermodalnego (łączącego różne rodzaje transportu) Ostrava-Paskov. Grupa obsługuje także około 60 bocznic kolejowych dla największych zakładów przemysłowych w Republice Czeskiej.

PKP Cargo, lider polskiego rynku przewozów, jest drugim największym operatorem w UE. W ubiegłym roku spółka przewiozła ponad 114 mln ton towarów.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

Transport

Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Infrastruktura

W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.