Mówi: | Wojciech Balczun |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | PKP Cargo |
PKP Cargo nadal stawia na rynek europejski. Walczy o Węgry, Belgię i Holandię.
PKP Cargo stara się o certyfikaty, które umożliwią mu samodzielne przewozy na terenie Węgier, Belgii i Holandii. Przewoźnik jeździ już na rynku czeskim, słowackim, niemieckim i austriackim. Przychody z działalności za granicą mogą w tym roku wynieść 32 mln zł, ale za 4 lata mają być 7 razy większe.
Firma jest drugim co do wielkości przewoźnikiem w Unii Europejskiej. Może realizować samodzielnie przewozy w Czechach, Niemczech i na Słowacji. W ubiegłym miesiącu spółka otrzymała również certyfikat na działalność w Austrii. Na tym europejskie plany spółki się nie kończą.
- Składamy wnioski o kolejne certyfikaty: na Węgry, na Belgię i Holandię. Spodziewamy się, że w maju uruchomimy pierwszy pociąg samodzielnie pomiędzy Rotterdamem a Poznaniem - mówi prezes PKP Cargo Wojciech Balczun.
Spółka szacuje, że europejska ekspansja przyniesie w tym roku ok. 32 mln zł przychodu. Na rynkach zagranicznych PKP Cargo przewiezie ok. 1,6 mln ton ładunku. Zgodnie z przyjętą strategią na lata 2012-2016 w tym czasie przychód ma się zwiększyć do 230 mln zł, natomiast tonaż przewiezionych ładunków - do 8 mln ton.
Przewoźnik zapowiada, że w najbliższych 4 latach nie będzie oszczędzać na inwestycjach. Ich wartość przekroczy 2,8 mld zł, z czego zdecydowana większość zostanie przeznaczona na modernizację taboru i zakup nowych wagonów.
- Można powiedzieć, że to jest ¾ wszystkich naszych inwestycji. W 2011 roku przekroczyliśmy historyczną barierę i zrealizowaliśmy inwestycje na poziomie 550 mln złotych. Natomiast w roku 2012 będzie to już 590 mln złotych - zapowiada Wojciech Balczun.
I dodaje: - To jest duża skala uwzględniając fakt, jak niedoinwestowaną spółką przez wiele lat było PKP Cargo.
W ubiegłym roku spółka osiągnęła rekordowy zysk w wysokości blisko 400 mln zł. W 2010 roku było to niewiele ponad 60 mln zł. W ciągu 4 następnych lat zaplanowano zysk na poziomie 1,72 mld zł. Przewoźnik chce w tym czasie zwiększyć swój udział w polskim rynku do 57 proc.
Czytaj także
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
- 2024-07-10: Producenci systemów sterowania ruchem kolejowym przygotowani do ochrony przed cyberatakami. Czekają na uruchomienie nowych inwestycji na kolei
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
- 2024-06-12: Prezes lotniska Warszawa-Modlin: CPK nie jest dla nas zagrożeniem. Będzie miejsce dla portów regionalnych
- 2024-06-17: Port lotniczy w Modlinie chce rozbudować terminal i stanowiska dla samolotów. W planach także uruchomienie pozaeuropejskich kierunków
- 2024-06-13: Lewitująca i autonomiczna kolej może być przyszłością transportu. Polacy pracują nad ultraszybką technologią
- 2024-05-24: CPK nadal pod znakiem zapytania. Wyzwaniem jest nie tylko budowa lotniska, ale także sieci kolejowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.