Newsy

PKP Cargo nadal stawia na rynek europejski. Walczy o Węgry, Belgię i Holandię.

2012-04-19  |  06:55
Mówi:Wojciech Balczun
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:PKP Cargo
  • MP4

    PKP Cargo stara się o certyfikaty, które umożliwią mu samodzielne przewozy na terenie Węgier, Belgii i Holandii. Przewoźnik jeździ już na rynku czeskim, słowackim, niemieckim i austriackim. Przychody z działalności za granicą mogą w tym roku wynieść 32 mln zł, ale za 4 lata mają być 7 razy większe.

    Firma jest drugim co do wielkości przewoźnikiem w Unii Europejskiej. Może realizować samodzielnie przewozy w Czechach, Niemczech i na Słowacji. W ubiegłym miesiącu spółka otrzymała również certyfikat na działalność w Austrii. Na tym europejskie plany spółki się nie kończą.

     - Składamy wnioski o kolejne certyfikaty: na Węgry, na Belgię i Holandię. Spodziewamy się, że w maju uruchomimy pierwszy pociąg samodzielnie pomiędzy Rotterdamem a Poznaniem - mówi prezes PKP Cargo Wojciech Balczun.

    Spółka szacuje, że europejska ekspansja przyniesie w tym roku ok. 32 mln zł przychodu. Na rynkach zagranicznych PKP Cargo przewiezie ok. 1,6 mln ton ładunku. Zgodnie z przyjętą strategią na lata 2012-2016 w tym czasie przychód ma się zwiększyć do 230 mln zł, natomiast tonaż przewiezionych ładunków - do 8 mln ton.

    Przewoźnik zapowiada, że w najbliższych 4 latach nie będzie oszczędzać na inwestycjach. Ich wartość przekroczy 2,8 mld zł, z czego zdecydowana większość zostanie przeznaczona na modernizację taboru i zakup nowych wagonów.

     - Można powiedzieć, że to jest ¾ wszystkich naszych inwestycji. W 2011 roku przekroczyliśmy historyczną barierę i zrealizowaliśmy inwestycje na poziomie 550 mln złotych. Natomiast w roku 2012 będzie to już 590 mln złotych - zapowiada Wojciech Balczun.

    I dodaje: - To jest duża skala uwzględniając fakt, jak niedoinwestowaną spółką przez wiele lat było PKP Cargo.
     
    W ubiegłym roku spółka osiągnęła rekordowy zysk w wysokości blisko 400 mln zł. W 2010 roku było to niewiele ponad 60 mln zł. W ciągu 4 następnych lat zaplanowano zysk na poziomie 1,72 mld zł. Przewoźnik chce w tym czasie zwiększyć swój udział w polskim rynku do 57 proc.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje

    Prace nad pakietami deregulacyjnymi trwają. Biznes liczy na ich sprawne przeprocesowanie, ale i tak nie spodziewa się, żeby pierwsze efekty były widoczne przed jesienią. Dziś przedsiębiorcy 40 proc. swojego czasu spędzają na wypełnianiu różnego typu wymagań, a dodatkowo wstrzymują się z inwestycjami ze względu na niestabilność prawa. Zdaniem przedsiębiorców deregulacja to krok w dobrym kierunku, który pozwoli na przesunięcie zamrożonych w bankach pieniędzy na inwestycje i zwiększy konkurencyjność polskich firm.

    Ochrona środowiska

    Nowa wersja programu Czyste Powietrze zwiększa wymagania wobec wykonawców instalacji. Nie wszystkie firmy są w stanie im sprostać

    Aktualizacja programu Czyste Powietrze, która wystartowała 31 marca br., przyniosła m.in. uszczelnienie zasad finansowania oraz zwiększenie monitoringu wykonawców. – Obecna edycja programu jest najbardziej wymagająca ze wszystkich, jakie do tej pory realizowaliśmy – mówi Paweł Bednarek, prezes zarządu Columbus ONE. Wiele firm nie było w stanie się odpowiednio przygotować do zmian i teraz wstrzymały pozyskiwanie nowych klientów. Grupa Columbus ma ambicję, by konsolidować ten bardzo rozdrobniony rynek.

    Handel

    Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online

    Badanie odzieży i bielizny zakupionych na dwóch azjatyckich platformach wykazało obecność w części z nich niebezpiecznych związków w niepokojących stężeniach – wynika z Raportu Federacji Konsumentów. Podobne produkty mogą się jednak również znajdować na polskich czy międzynarodowych platformach.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.