Mówi: | Wojciech Balczun |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | PKP Cargo |
PKP Cargo nadal stawia na rynek europejski. Walczy o Węgry, Belgię i Holandię.
PKP Cargo stara się o certyfikaty, które umożliwią mu samodzielne przewozy na terenie Węgier, Belgii i Holandii. Przewoźnik jeździ już na rynku czeskim, słowackim, niemieckim i austriackim. Przychody z działalności za granicą mogą w tym roku wynieść 32 mln zł, ale za 4 lata mają być 7 razy większe.
Firma jest drugim co do wielkości przewoźnikiem w Unii Europejskiej. Może realizować samodzielnie przewozy w Czechach, Niemczech i na Słowacji. W ubiegłym miesiącu spółka otrzymała również certyfikat na działalność w Austrii. Na tym europejskie plany spółki się nie kończą.
- Składamy wnioski o kolejne certyfikaty: na Węgry, na Belgię i Holandię. Spodziewamy się, że w maju uruchomimy pierwszy pociąg samodzielnie pomiędzy Rotterdamem a Poznaniem - mówi prezes PKP Cargo Wojciech Balczun.
Spółka szacuje, że europejska ekspansja przyniesie w tym roku ok. 32 mln zł przychodu. Na rynkach zagranicznych PKP Cargo przewiezie ok. 1,6 mln ton ładunku. Zgodnie z przyjętą strategią na lata 2012-2016 w tym czasie przychód ma się zwiększyć do 230 mln zł, natomiast tonaż przewiezionych ładunków - do 8 mln ton.
Przewoźnik zapowiada, że w najbliższych 4 latach nie będzie oszczędzać na inwestycjach. Ich wartość przekroczy 2,8 mld zł, z czego zdecydowana większość zostanie przeznaczona na modernizację taboru i zakup nowych wagonów.
- Można powiedzieć, że to jest ¾ wszystkich naszych inwestycji. W 2011 roku przekroczyliśmy historyczną barierę i zrealizowaliśmy inwestycje na poziomie 550 mln złotych. Natomiast w roku 2012 będzie to już 590 mln złotych - zapowiada Wojciech Balczun.
I dodaje: - To jest duża skala uwzględniając fakt, jak niedoinwestowaną spółką przez wiele lat było PKP Cargo.
W ubiegłym roku spółka osiągnęła rekordowy zysk w wysokości blisko 400 mln zł. W 2010 roku było to niewiele ponad 60 mln zł. W ciągu 4 następnych lat zaplanowano zysk na poziomie 1,72 mld zł. Przewoźnik chce w tym czasie zwiększyć swój udział w polskim rynku do 57 proc.
Czytaj także
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
- 2024-07-10: Producenci systemów sterowania ruchem kolejowym przygotowani do ochrony przed cyberatakami. Czekają na uruchomienie nowych inwestycji na kolei
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
- 2024-06-12: Prezes lotniska Warszawa-Modlin: CPK nie jest dla nas zagrożeniem. Będzie miejsce dla portów regionalnych
- 2024-06-17: Port lotniczy w Modlinie chce rozbudować terminal i stanowiska dla samolotów. W planach także uruchomienie pozaeuropejskich kierunków
- 2024-06-13: Lewitująca i autonomiczna kolej może być przyszłością transportu. Polacy pracują nad ultraszybką technologią
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.
Robotyka i SI
Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

– Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.
Sport
Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]

1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.