Newsy

Poczta Polska goni inne europejskie poczty

2013-09-25  |  06:25

Poczta Polska w ciągu najbliższych pięciu lat zainwestuje 1,3 mld zł w rozwój swojej infrastruktury. Zwiększy dziesięciokrotnie nakłady na szkolenia pracowników, a klientom zaproponuje nowe placówki i usługi, również cyfrowe. W ten sposób chce nadrobić kilka lat opóźnienia wobec europejskich operatorów pocztowych.

 Poczta Polska nie ma wyjścia, jeżeli chce nadążać za rynkiem i za klientem, to musi się dostosowywać do tego, czego on oczekuje – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jerzy Jóźkowiak, prezes zarządu Poczty Polskiej. – Z jednej strony najmłodszy klient, czyli ten w wieku 18-24 lata w zdecydowanej większości oczekuje usług cyfrowych dlatego, że są proste i tanie. Czego innego oczekuje klient powyżej 55. roku życia, jego trochę będziemy edukować.

Wprowadzając nowe możliwości i ulepszając już istniejące, tradycyjne usługi, Poczta Polska chce stawać się przyjaznym miejscem i zdobywać więcej klientów. Prezes przyznaje, że instytucja przez wiele lat nie nadążała za potrzebami rynku, dlatego teraz musi się to zmienić.

 – Są miejsca, gdzie osoby w wieku 18-24 lat w ogóle nie zaglądają, chyba że ich babcia albo dziadek poprosi, ale już mamy kilka takich miejsc w Warszawie i za chwilę w wielu innych miastach, które przypominają nowoczesną placówkę pocztową: nie urząd, tylko placówkę, bez szyb, bez ograniczeń, z pełną informacją  – wyjaśnia Jóźkowiak.

Wraz z postępem cyfryzacji operator zapowiada równoległe zmiany w innych obszarach swojej działalności. Poza unowocześnianiem sieci nowoczesnych placówek pocztowych, ma zamiar skupić się na rozwoju świadczonych usług pocztowych,  logistycznych i bankowych.

Prezes Poczty Polskiej ma również nadzieję, że już niedługo na poczcie w ramach usługi e-government będzie można przez internet założyć firmę i zamówić wszystkie usługi związane z wysyłką jej produktów. Już teraz zaczynają działać usługi e-awiza, czyli powiadamiania o nadejściu przesyłki poleconej przez sms lub e-mail, oraz elektronicznego śledzenia statusu przesyłki przez siebie nadanej. Te nowoczesne usługi pocztowe na świecie stały się już normą.

 – Ponieważ my jesteśmy najbardziej zapóźnieni spośród europejskich poczt, więc z jednej strony się tym chwalę, ale z drugiej bardzo chciałbym by w krótkim czasie te usługi zostały na tyle upowszechnione, aby były standardem dla każdego, który będzie chciał z nich korzystać – mówi Jerzy Jóźkowiak.

Całościowe koszty zmian są trudne do szacowania, bo obejmą one wiele różnych dziedzin. Same inwestycje związane z rozbudową infrastruktury operatora w ciągu najbliższych pięciu  lat pochłoną 1,3 mld zł.

 – To jest zmiana kabli, telefonów, laptopów, rozległa sieć, czyli wszystkie te elementy kluczowe dla nowoczesności. Dużo inwestujemy w naszych pracowników. Dziesięciokrotnie zwiększyliśmy nakłady na szkolenia i na trening, szczególnie dla sprzedawców – wyjaśnia prezes Poczty.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

Transport

Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Infrastruktura

W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.