Newsy

Specjalistyczni podwykonawcy budowlani pracują na bardzo niskich marżach. Pozwalają tylko na pokrycie kosztów

2014-08-11  |  06:20

Nowa unijna perspektywa budżetowa to szansa dla specjalistycznych podwykonawców budowlanych na zwiększenie marż. Obecnie są one bardzo niskie i pozwalają jedynie na pokrycie kosztów. Firmy tną marże, by w ogóle mieć zamówienia, bo po 2012 r. liczba inwestycji znacznie zmalała. Niektóre z wyspecjalizowanych firm szukają swoich szans poza infrastrukturą.

Marże dramatycznie spadły. Mamy w tej chwili nadpodaż w naszej dziedzinie. Po wielkim hamowaniu po Euro 2012 każdy chce się utrzymać na rynku, a to zmusza do kolejnych redukcji marż, które w moim przekonaniu osiągnęły w tej chwili dno. Dalej się już nie da. Obecnie w oczekiwaniu na nowe projekty pracujemy tak samo jak nasza konkurencja, czyli praktycznie po kosztach – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jan Piekarski, prezes zarządu i dyrektor naczelny BBR Polska, wywodzącej się ze Szwajcarii firmy specjalizującej się w technologii betonu sprężonego.

Piekarski oczekuje, że w miarę zwiększania się liczby inwestycji na rynku poprawią się też marże, choć przyznaje, że nie można liczyć na gwałtowne odbicie. Szansą jest nowa unijna perspektywa budżetowa, która zapewni środki na finansowanie wielu inwestycji. Piekarski podkreśla, że ważne jest wyciągnięcie wniosków z poprzedniego boomu inwestycyjnego związanego z piłkarskimi mistrzostwami Europy w 2012 r. Wtedy nastąpiło skumulowanie przetargów w krótkim czasie, przez co inwestorzy nie mieli szansy wystartować we wszystkich.

W nowej perspektywie wiele inwestycji ma być prowadzonych w modelu „projektuj i buduj”. To, jak podkreśla Piekarski, kolejne wyzwanie związane z planowaniem. Inwestorzy muszą razem z podwykonawcami dużo lepiej przygotować ofertę już na etapie postępowania przetargowego.

Z czasów słusznie minionych wynieśliśmy pewną niechęć do planowania, a planowanie jest sprawą zasadniczą – podkreśla Piekarski. ‒ Trzeba już w fazie przetargowej myśleć po inżyniersku, jak rozwiązać zadanie, które stawia inwestor. Na tym etapie my, jako firma specjalistyczna, towarzyszymy generalnym wykonawcom, pomagamy im przygotować pewne materiały przetargowe, zaproponować rozwiązania, optymalizować to, co jest w materiałach przetargowych, wskazywać na ewentualne błędy. Liczymy, że to zaowocuje współpracą w fazie realizacyjnej.

Dla BBR naturalnym obszarem działalności jest zastosowanie betonu sprężonego przy budowie mostów. Technologia stosowana przez tę firmę jest jednym z najpopularniejszych systemów. Znalazła zastosowanie m.in. przy budowie warszawskich mostów Siekierkowskiego i Świętokrzyskiego, mostu przez Martwą Wisłę w Gdańsku oraz mostu Zwierzynieckiego w Krakowie. Piekarski zapowiada jednak, że spółka będzie zwiększać udział inwestycji innego typu.

Przyznaje, że wraz z upływem czasu w Polsce będzie mniej dużych inwestycji infrastrukturalnych, więc BBR chce promować stosowanie technologii betonu sprężonego także w budownictwie kubaturowym. Może ona znaleźć zastosowanie m.in. przy budowie stropów, garaży podziemnych czy zbiorników przemysłowych. BBR zrealizował już m.in. inwestycje przy budowie hotelu SAS Radisson w Warszawie, silosów na cukier w Kruszwicy oraz budynków biurowych Riverside Park w stolicy.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

Transport

Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Infrastruktura

W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.