Newsy

Urzędy mogą zaoszczędzić nawet 300 mln zł rocznie na usługach pocztowych

2013-04-23  |  06:53
Mówi:Marek Witczak
Funkcja:Dyrektor Zarządzający
Firma:Speedmail
  • MP4
  • Mimo liberalizacji rynku pocztowego, która miała miejsce 1 stycznia tego roku, urzędy niechętnie korzystają z usług prywatnych operatorów. Nie sprzyja temu ustawa, która utrzymuje tzw. moc datownika urzędowego, czyli stempla pocztowego, zastrzeżoną tylko i wyłącznie dla Poczty Polskiej. – Zmieniając zapisy przetargów na usługi pocztowe, administracja państwowa mogłaby w tym obszarze zaoszczędzić nawet do 30-40 proc. kosztów – mówi Marek Witczak, członek zarządu ogólnopolskiego operatora pocztowego, firmy Speedmail.

    Wraz z nowym rokiem, dzięki nowelizacji ustawy Prawo pocztowe, nastąpiła liberalizacja rynku pocztowego w Polsce. Zmiany dotyczą przede wszystkim lekkich przesyłek, o wadze nieprzekraczającej 50 gramów, na których dostarczanie Poczta Polska miała monopol do 1 stycznia br. Dzięki uwolnieniu rynku nadawcy przesyłek mogą swobodnie wybierać pośród wszystkich obecnych na rynku operatorów. Dotyczy to także organów administracji państwowej.

    Według Marka Witczaka, członka zarządu firmy Speedmail, rzeczywistość jest zupełnie inna.

    Widzimy, że przetargi, które są organizowane przez organy samorządowe, są konstruowane w ten sposób, że operatorzy alternatywni nie mogą wziąć w nich udziału – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Witczak. – Choćby ze względu na to, że jednym z podstawowych kryteriów jest obowiązek posiadania mocy urzędowego datownika.

    W wypadku korzystania z usług Poczty Polskiej dowód nadania listu poleconego z datą potwierdzoną stemplem pocztowym  staje się dokumentem urzędowym, respektowanym np. w sądach, czy urzędach, gdzie ważne jest zachowanie terminów doręczeń dokumentów. Natomiast jeżeli przesyłkę dostarcza operator prywatny trzeba czekać na dowód doręczenia jej do danej instytucji, ponieważ uprawnienie mocy datownika ma jedynie Poczta Polska. De facto oznacza to, że startuje ona jako jedyna w większości przetargów, organizowanych przez administrację państwową. Problem jest w tym, że korespondencja, która wymaga urzędowej mocy stempla pocztowego stanowi tylko część korespondencji wysyłanej przez urzędy i administrację.

    – Urzędy mogłyby podzielić przetarg na dwie części i w jednej części szukać operatora alternatywnego, który może doręczać zwykłe przesyłki, a na drugą część wybrać Pocztę Polską, która może doręczać przesyłki z mocą datownika urzędowego – mówi Marek Witczak, członek zarządu Speedmail. – Można też rozpisać dwa postępowania, oddzielnie dla każdej kategorii rodzaju przesyłek.

    Dzięki temu administracja mogłaby dużo zaoszczędzić.

    – Z naszych szacunków i obserwacji wynika, że takie oszczędności mogą wynosić nawet 30-40 proc. sumy zamówienia – mówi członek zarządu Speedmail.

    Wartość rynku jest ogromna. Fundacja Republikańska szacuje, że wartość usług pocztowych, które zamawia administracja publiczna przekracza 1 mld zł. Oszczędności uzyskane dzięki uwolnieniu przetargów mogą przekroczyć 300 mln zł w skali roku.

    Zwolennicy dalszej liberalizacji rynku pocztowego podkreślają, że nie chodzi tu tylko o oszczędności, ale i o jakość usług. Konkurencja wymogłaby na operatorach znacznie wyższy poziom ich świadczenia.

    Więcej na temat
    Prawo MAC: przegląd Prawa pocztowego możliwy po roku od wejścia ustawy. Prywatni operatorzy mają wiele zastrzeżeń Wszystkie newsy
    2013-05-16 | 06:30

    MAC: przegląd Prawa pocztowego możliwy po roku od wejścia ustawy. Prywatni operatorzy mają wiele zastrzeżeń

    Resort administracji i cyfryzacji przyjrzy się Prawu pocztowemu, które obowiązuje od początku tego roku. Prywatni operatorzy mają dużo uwag, bo pomimo liberalizacji rynku, Poczta Polska
    Infrastruktura InPost rozszerza ofertę paczkomatów w Polsce i za granicą. Nawet miliard euro na rozwój
    2013-04-17 | 06:55

    InPost rozszerza ofertę paczkomatów w Polsce i za granicą. Nawet miliard euro na rozwój

    Nawet miliard euro planuje przeznaczyć Grupa Integer, właściciel spółek InPost oraz InPost Paczkomaty, na rozwój sieci paczkomatów. Do końca tego roku ich liczba w Polsce
    Infrastruktura Współpraca Poczty Polskiej z ZUS-em: ma być szybciej i taniej
    2013-03-28 | 14:45

    Współpraca Poczty Polskiej z ZUS-em: ma być szybciej i taniej

    Poczta Polska i ZUS zacieśniają współpracę. Wprowadzą Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru (EPO), które ma sprawić, że klienci będą mieli pewność, co dzieje się z ich

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.