Newsy

Co trzecia innowacyjna firma w Polsce zakładana jest przez kobietę. Potencjał kobiet w branży technologicznej jest zagospodarowany tylko w niewielkim stopniu

2017-11-24  |  06:45

Prawie co trzeci start-up w Polsce ma wśród założycieli kobietę. Tylko niewielka część z nich tworzy go w obszarze technologicznym czy naukowym. Dodatkowo co piąta studentka uczelni technicznej nie wie, czym jest start-up technologiczny. Te dane wskazują na to, że potencjał technologicznej przedsiębiorczości kobiet jest tylko w niewielkim stopniu zagospodarowany. Wsparcie pań związanych z tym obszarem to priorytet programu Girls go start-up! Academy, do którego aplikować można do 24 listopada. Inicjatorzy chcą tworzyć w Polsce Kobiecą Dolinę Krzemową.

Kobiety mają problem z uwierzeniem w siebie, stoją z boku, obserwują, wykonują role mniej frontowe. Mężczyźni łatwiej idą do przodu. Poza tym mniej kobiet niż mężczyzn jest na politechnikach, na kierunkach ścisłych. Start-upy to firmy innowacyjne, a innowacje obracają się wokół technologii. Wiele czynników sprawia, że udział kobiet w tej branży jest mniejszy niż mężczyzn, chociaż trzeba zwrócić uwagę na to, że o ile w start-upach technologicznych jest sporo mężczyzn, o tyle w start-upach, które dotyczą innowacji społecznych, jest więcej kobiet – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Danuta Dobrzyńska-Schimmer, project manager New Europe 100.

Z raportu „Polskie startupy. Raport 2017” fundacji Startup Poland wynika, że prawie co trzeci start-up ma kobietę wśród założycieli. Z kolei raport Fundacji Edukacyjnej Perspektywy i Siemens „Potencjał kobiet dla branży technologicznej” wskazuje, że tylko 3,8 proc. start-upów założonych przez panie przeżywa więcej niż 3,5 roku (przy 9,2 proc. start-upów, gdzie właścicielem jest mężczyzna). Zdaniem twórców raportu potencjał kobiet w branży technologicznej jest zagospodarowany tylko w niewielkim stopniu.

– Kobiety są lepsze od mężczyzn w umiejętnościach miękkich, lepiej współpracują, nawiązują i utrzymują przyjaźnie, są lepsze w kontaktach z ludźmi. Jeżeli kobieta zakłada start-up, to ma duże szanse, że będzie on miał prawidłowo zbudowany zespół, z prawidłowymi relacjami, że start-up będzie się prawidłowo rozwijał i budował swój network. To wielka siła kobiet, z której one same rzadko jednak korzystają albo z której rzadko zdają sobie sprawę – przekonuje Dobrzyńska-Schimmer.

Wsparcie kobiet związanych z obszarem STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) w zdobywaniu wiedzy i umiejętności w tworzeniu oraz prowadzeniu start-upów to idea, która przyświeca programowi Girls go start-up! Academy, stworzonemu przez Fundację Edukacyjną Perspektywy oraz Stowarzyszenie TOP500 Innovators. Jego uczestniczki będą mogły przez dwananście miesięcy korzystać ze wsparcia mentorek.

– Jest wiele programów, które pomagają kobietom stanąć na własnych nogach. Girls go start-up! Academy to jeden z nich. Mentorki, które przez cały rok będą wpierać kobiety, pochodzą z różnych środowisk. Są wśród nich osoby, które uczą pitchować, czyli przekonywać innych do wsparcia start-upu, prawniczki, mentorki, które pomogą założyć i prowadzić własny biznes. Są także kobiety z obszarów technologicznych, które pomogą zalegalizować patenty i wprowadzić projekty na rynek – wymienia Dobrzyńska-Schimmer.

W efekcie rocznego programu wsparcia powstaną seed-upy, czyli zaawansowane pomysły na własną działalność, oraz start-upy. Najlepsze, wyłonione w konkursie „Shesnnovation”, zostaną zaprezentowane podczas międzynarodowego prestiżowego wydarzenia „Lean in Stem Conference”, które będzie miało miejsce w listopadzie 2018 roku. W pierwszej edycji do programu zgłosiło się trzysta kobiet, a w rezultacie powstało osiemnaście start-upów STEM. Wśród nich są m.in. fabryka nanoproszków, czujnik glutenu czy nowoczesne ortezy dla osób cierpiących na przewlekłe bóle stawów nadgarstka.

Coraz więcej kobiet jest zainteresowanych wchodzeniem na rynek start-upów i zakładaniem własnych firm. Ogłosiliśmy listę New Europe 100 – to projekt skupiający innowatorów z całej Europy Środkowo-Wschodniej. W tym roku też mamy bardzo dużo kobiet, co pokazuje, że jest presja ze strony rynku oraz samych kobiet, które chcą się rozwijać i chcą na ten rynek wchodzić. Girls go start-up! Academy to dla nich wielka szansa – podkreśla Danuta Dobrzyńska-Schimmer.

Udział w projekcie mogą wziąć maturzystki, studentki, doktorantki, absolwentki kierunków technologicznych, choć to akurat nie jest warunkiem koniecznym. Zgłaszane projekty powinny obejmować takie obszary jak IT, BIO, Nano, Energy, Creative industries i wykorzystywać potencjał interdyscyplinarności.

Do 24 listopada można się rejestrować w programie – na stronie internetowej należy wybrać mentorkę, z którą chce się pracować cały rok, zaaplikować i czekać na decyzję. W dniach 7–8 grudnia odbędzie się wielkie spotkanie w Warszawie, a potem czeka nas cały rok wyzwań – mówi Danuta Dobrzyńska-Schimmer.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.