Mówi: | Sławomir Zawadzki, prezes zarządu Banku Pocztowego Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej ds. sprzedaży, marketingu i pionu ochrony |
Funkcja: | Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe |
Obsługa gotówki w gospodarce kosztuje 17 mld zł. Bank Pocztowy i Poczta Polska chcą upowszechnić płatności bezgotówkowe
W Polsce wciąż dominuje gotówka – w ten sposób przeprowadzanych jest nawet 90 proc. transakcji. To jednak kosztowne. Szacunki mówią o tym, że nawet 1 proc. PKB, czyli 17 mld zł. W rozpowszechnianie obrotu bezgotówkowego angażuje się także Poczta Polska i Bank Pocztowy. Od maja oferują klientom wspólną kartę płatniczą z funkcją zbliżeniową i zwrotu gotówki. To element długofalowej strategii unowocześniania usług – wkrótce będzie można płacić kartą za przesyłki kurierskie.
– Uruchomienie wspólnej karty płatniczej jest symbolicznym rozpoczęciem realizacji nowej Strategii Rozwoju Banku Pocztowego, nad którą kończymy obecnie prace, oraz potwierdzeniem faktu, że wspólnie chcemy i możemy się stać sprawnym narzędziem w realizacji Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju, w tym budowy Polski Cyfrowej, najbliżej obywateli, w lokalnej Polsce, na każdej poczcie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Sławomir Zawadzki, prezes zarządu Banku Pocztowego.
Nowa karta Mastercard, oferowana przez Bank Pocztowy i Pocztę Polską, to kolejna inicjatywa na rzecz zwiększania obrotu bezgotówkowego. Wcześniej Poczta udostępniła w swoich placówkach 8 tys. terminali płatniczych. Liczba transakcji kartowych przekroczyła 3 mln.
– Nowa oferta ma być elementem budowy lojalnych, długotrwałych relacji ze wspólnymi klientami Banku Pocztowego i Poczty Polskiej – mówi o nowej ofercie obu spółek Sławomir Zawadzki. – Nowoczesna bankowość pocztowa to obecność usług finansowych w całej sieci Poczty Polskiej, a nie bank na poczcie w wąskim zakresie. Bank Pocztowy powinien się stać kręgosłupem usług finansowych Poczty Polskiej po to, by były one coraz bardziej nowoczesne, ponieważ Poczta Polska jest największą instytucją usługową w Polsce.
Ze względu na skalę działalności Poczty Polskiej, której sieć oddziałów liczy 4600 placówek własnych oraz ok. 2600 agencyjnych, i która zatrudnia 80 tys. pracowników, nowoczesne technologie wprowadzane przez tę instytucję będą miały widoczny wpływ na stopień digitalizacji rynku, a we współpracy z Bankiem Pocztowym – także rynku usług finansowych. Grupa Poczty Polskiej podpisała wraz z Ministerstwem Cyfryzacji i Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa porozumienie o strategicznej współpracy w obszarze cyfryzacji państwa.
– Potencjał Grupy Poczty Polskiej naszym zdaniem nie był do tej pory wykorzystany – mówi Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa. – W tej chwili mamy pierwsze duże wspólne przedsięwzięcie. Cieszę się, że Poczta z Bankiem przedstawia ofertę, która wpisuje się w naszą politykę cyfryzacji państwa, ale jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo obrotu pieniądza.
Sławomir Zawadzki zaznacza, że w Poczta Polska i Bank Pocztowy są jedynymi instytucjami, które mogą być najbliżej obywatela w czasach, w których inne banki komercyjne pod presją wyników zmniejszają liczbę placówek stacjonarnych. Tylko w 2016 roku zniknęło ich z polskiego rynku ok. 800.
To istotna usługa dla tych klientów, którym zależy na obsłudze w oddziale. Jest ich wciąż wcale niemało. Z badań dr hab. Dominiki Maison z Uniwersytetu Warszawskiego wynika, że konto internetowe ma 69 proc. mających konto bankowe. Niemal co trzeci musi więc załatwiać sprawy finansowe w banku. W dodatku spośród posiadaczy kont internetowych 16 proc. pozostaje nieaktywna. Nawet spośród tych, którzy korzystają z konta internetowego, 8 proc. przyznaje się, że częściej kontaktuje się jednak z bankiem osobiście.
– Również klienci Poczty Polskiej oczekują takich usług, jak karty płatnicze, usług mobilnych, dostępności usług przez internet. Chcą, żeby Poczta się zmieniała i przekazywała informacje o przesyłkach, listach poleconych, żeby realizowała coraz bardziej nowoczesne usługi cyfrowe – mówi prezes Banku Pocztowego. – To robi Poczta, to robi Bank Pocztowy również jeśli chodzi o profil usług finansowych, tworząc nową bankowość mobilną EnveloBank. Przygotowujemy się do nowoczesnej strategii.
Poczta Polska i Bank Pocztowy planują dalsze działania, które mają zachęcić klientów do płacenia kartą czy przez internet, jak przy wspomnianym projekcie Envelo.
– W niedalekiej przyszłości również wprowadzimy możliwość płacenia kartą za odbiór przesyłek wysyłanych ze sklepów internetowych – zapowiada Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej ds. sprzedaży, marketingu i pionu ochrony.
Z badań Dominiki Maison wynika, że o ile w 2013 roku często płaciło kartą 64 proc. jej użytkowników, to już w 2016 roku odsetek ten wzrósł do 74 proc. Także o 10 pkt proc. zwiększył się udział osób korzystających ze zbliżeniowej funkcji kart. W ubiegłym roku wynosił on 66 proc.
– Najnowsze badania firmy badawczej Maison & Partners wskazują, że 61 proc. Polaków chciałoby płacić bezgotówkowo wszędzie, w każdym sklepie czy punkcie usługowym, bez wyjątku. To zasługa m.in. płatności zbliżeniowych, które są w naszym kraju niesłychanie popularne. Polacy zauważyli, że ta technologia skraca kolejki, przyspiesza płatność – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe. – Myślę, że obszar edukacji, przekonywania do płatności bezgotówkowej, jest cały czas bardzo ważny i nad tym wszyscy powinniśmy pracować.
Czytaj także
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-04: Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-27: Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.