Mówi: | Sebastian Siuchta |
Funkcja: | dyrektor ds. innowacji |
Firma: | InnoEnergy Central Europe |
Innowacyjne firmy z szansą na dofinansowanie i współpracę z rynkowymi gigantami. Zostało kilka dni na zgłoszenie
Unikatowy pomysł, dostęp do finansowania, know-how i ekspozycja na klientów – to główne czynniki, które przesądzają o sukcesie start-upu bądź młodej firmy wprowadzających na rynek innowacje. Te, które mają pomysł na nowe produkty i usługi w branży energetycznej, cleantech, mobility czy smart cities, mogą liczyć na wsparcie w ramach konkursu PowerUp! Challenge organizowanego przez EIT InnoEnergy. Jego cel to wyłonienie najlepszych projektów i umożliwienie im współpracy z największymi graczami na rynku. Start-upy i firmy mogą zgłaszać się do konkursu do 5 marca. Na zwycięzców czeka 50 tys. euro i możliwość międzynarodowego rozwoju.
– Innowacja jest definiowana na tysiące różnych sposobów, ale jest to przede wszystkim nowy, odkrywczy i unikalny sposób na to, jak odpowiedzieć na potrzebę rynkową. To z kolei prosta droga, żeby szybko się skomercjalizować, zaistnieć na rynku i mieć klientów – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Sebastian Siuchta, dyrektor ds. innowacji w InnoEnergy Central Europe.
Dla sektora energetycznego innowacja to szansa na sprostanie głównym wyzwaniom, takim jak m.in. konieczność ograniczania emisji CO2, magazynowanie energii z odnawialnych źródeł, efektywność energetyczna, wymogi polityki klimatycznej czy rosnące zapotrzebowanie i ceny energii. Start-upy i młode firmy mają do tych problemów bardziej elastyczne i nowatorskie podejście niż duże koncerny energetyczne. Dlatego też współpraca jest dla obu stron korzystna: pierwsza zyskuje wsparcie i finansowanie, druga – innowacyjne rozwiązania, które odpowiadają na jej potrzeby i budują konkurencyjność.
– Start-upy potrzebują stabilnego finansowania, żeby osiągnąć sukces. Potrzebują także wiedzy dotyczącej tego, jak zwiększyć skalę działania – mówi Sebastian Siuchta. – Sama innowacyjność nie jest jeszcze receptą na sukces. Musi być wsparta kompetencjami z obszaru zarządzania, finansów i sprzedaży. Każdy potrafi wymienić kilka świetnych technologicznych pomysłów, o których słyszał, ale które nie odniosły rynkowego sukcesu. Naszą rolą jest wsparcie takich innowacyjnych przedsięwzięć poprzez dostarczenie im tego, czego do sukcesu brakuje.
EIT InnoEnergy – w ramach międzynarodowego konkursu PowerUp! Challenge – poszukuje najlepszych start-upów i innowacyjnych firm z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Swoich sił mogą próbować przedsiębiorstwa na każdym etapie rozwoju. Te najlepsze zyskają dostęp do finansowania, know-how i sieci renomowanych partnerów biznesowych.
– Do konkursu PowerUp! Challenge zapraszamy zarówno start-upy, scale-upy, jak i małe oraz średnie przedsiębiorstwa. Szukamy firm, które posiadają produkty, pomysły i rozwiązania z obszaru energetyki, cleantechu, mobilności czy smart cities, ale nie ograniczamy się jedynie do nich. Każdy, kto przyjdzie do nas z czymś unikatowym, ma szansę zostać wyróżnionym – podkreśla Sebastian Siuchta.
Laureaci poprzednich edycji konkursu dobrze radzą sobie na rynku, czego przykładem są m.in. spółka Bin-e, która produkuje inteligentne kosze na śmieci i podpisała umowę z dużym dystrybutorem na sprzedaż swoich urządzeń, czy start-up Indoorway, który stworzył narzędzie przydatne dla właścicieli i zarządców nieruchomości, umożliwiające szczegółową analizę ruchu wewnątrz budynków.
– Przykład naszej inwestycji z ubiegłego roku to firma Wheelme, agregator, który zbiera i udostępnia użytkownikom na jednej mapie wszystkie rozwiązania z zakresu last mile czy shared mobility w ramach danej aglomeracji. To pomaga rozstać się z samochodem, być bardziej ekologicznym i ograniczyć emisję CO2 – mówi Sebastian Siuchta.
Start-upy i firmy, które mają swój pomysł na innowacyjny pomysł lub usługę, mogą zgłosić się do konkursu PowerUp! jeszcze do 5 marca. Po weryfikacji zgłoszeń wybrane zespoły wezmą udział w krajowych bootcampach, czyli warsztatach biznesowych z mentorami i coachami.
– Finaliści z poszczególnych krajów przejdą następnie do wielkiego finału, gdzie będą oceniani przez międzynarodowych ekspertów i będą mieli okazję zaprezentować się przed przedstawicielami funduszy venture capital – mówi Sebastian Siuchta.
Finał konkursu PowerUp! odbędzie się podczas impact’20 – największej, prestiżowej konferencji ekonomicznej w Europie Środkowo-Wschodniej. Zwycięskie projekty otrzymają nagrody pieniężne (pierwsze miejsce to 50 tys. euro). Z kolei wszyscy finaliści będą mogli zaprezentować swoje pomysły przedstawicielom największych firm przemysłowych i funduszy venture capital. Mogą też liczyć na indywidualne nagrody, ufundowane przez partnerów konkursu, wśród których jest m.in. firma Amazon Web Services. Dla wybranych uczestników globalna marka przekazała dostęp do usług AWS Activate w wysokości 100 tys. dol.
– Wartości dla uczestników to przede wszystkim dostęp do naszej sieci kontaktów i wiedzy zgromadzonej w naszej organizacji. Umożliwiamy wejście na rynki międzynarodowe i zwiększenie skali działania – zarówno geograficzne, jak i ekonomiczne. – podkreśla dyrektor ds. innowacji w EIT InnoEnergy Central Europe.
PowerUp! to jeden z największych konkursów dla innowacyjnych firm z Europy Środkowo-Wschodniej. W tym roku wystartowała jego szósta edycja. Bilans poprzednich to ponad 200 przedsięwzięć objętych wsparciem InnoEnergy, z których 121 już skomercjalizowało swoje rozwiązania, a 42 złożyło wnioski patentowe.
Zgłoszenia można wysyłać do 5 marca: powerup.innoenergy.com.
Polskie start-upy mają dostać lepsze warunki do rozwoju. Planowane jest szersze wykorzystanie sztucznej inteligencji i technologii blockchain
Ministerstwo Finansów chce zachęcić zagranicznych inwestorów do polskiego rynku kapitałowego. Pomoże w tym nowa forma funduszy inwestycyjnych
W Polsce działa już nawet 300 start-upów medycznych. Specjalizują się głównie w rozwiązaniach z zakresu telemedycyny oraz sztucznej inteligencji
W polskich firmach powstaje zbyt mało innowacji. Problemem jest brak wykwalifikowanych w tym zakresie menadżerów
Śląsk chce się specjalizować w rozwoju internetu rzeczy. Powstaną tam technologie światowego formatu
Energetyka potrzebuje innowacyjnych i zielonych rozwiązań. Najczęściej tworzą je młode firmy
Czytaj także
- 2024-10-30: Kompetencje społeczne są kluczowe w świecie pełnym ekranów. Można je rozwijać już u przedszkolaków
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-10-10: Już sześciolatki korzystają z bankowości elektronicznej. Często nie są świadome cyberzagrożeń
- 2024-10-01: Miasta stawiają na cyfryzację i inteligentne rozwiązania. To zwiększa ich atrakcyjność dla mieszkańców i inwestorów
- 2024-09-26: Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania
- 2024-10-25: Ruch robotów coraz bardziej podobny do człowieka i zwierząt. Sztuczne mięśnie mogą zmienić sposób ich projektowania
- 2024-10-18: Firmy energetyczne cierpią na niedostatek kadr. Niepewność w branży zniechęca do edukacji w tym kierunku
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne – Podlaskie
Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
120 studentów i absolwentów odbierze klucze do własnego lokum w ramach programu „Mieszkanie dla absolwenta” w Białymstoku. W ten sposób miasto chce zatrzymać w mieście najlepszych absolwentów i studentów kończących studia poprzez zapewnienie im preferencyjnych warunków najmu. Inwestycja pochłonęła 57 mln zł, z czego większość stanowiło dofinansowanie z Banku Gospodarstwa Krajowego.
Ochrona środowiska
Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
Według badania przeprowadzonego przez Honeywell większość firm planuje w ciągu najbliższego roku zwiększyć wydatki na inicjatywy związane ze zrównoważonym rozwojem, w tym na efektywność energetyczną i redukcję emisji. Choć obowiązek informowania o swoich działaniach z zakresu ochrony środowiska i społecznej odpowiedzialności biznesu dotyczy na razie największych firm, to rynek wymusza wdrażanie niektórych założeń ESG na mniejszych podmiotach. Wzrost presji ze strony swojego otoczenia biznesowego zauważa 65 proc. badanych przedsiębiorców.
Media i PR
Komisja Europejska stwierdziła poprawę stanu praworządności w UE. Ruszyła kampania informacyjna na ten temat
W Polsce 89 proc. badanych uważa za istotne, by wszystkie państwa członkowskie UE przestrzegały podstawowych wartości Unii, w tym praworządności – wynika z badań Eurobarometru. Choć o łamaniu praworządności w ciągu ostatnich pięciu lat wiele się mówiło, również w Polsce, za dobrze poinformowanych na temat praworządności uważa się 62 proc. Polaków. Komisja Europejska pod koniec października wystartowała z ogólnounijną kampanią informacyjną na ten temat. Ostatni raport KE wskazuje, że Unia coraz lepiej radzi sobie z wyzwaniami z obszaru naruszania praworządności.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.