Mówi: | Dariusz Kostaniak |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Metro Warszawskie |
Będą nowe inwestycje w transport publiczny związane z rozbudową II linii metra. Miasto planuje rozbudowę węzłów komunikacyjnych i linii tramwajowych
Zgodnie z harmonogramem, w 2019 roku mają być gotowe dwa kolejne odcinki II linii warszawskiego metra. Po trzy stacje na Woli i Targówku powstaną łącznym kosztem 2,2 mld zł. Stołeczny Ratusz pracuje obecnie nad zintegrowaniem miejskiej komunikacji z nowym środkiem transportu. W zachodniej części stolicy planowane są węzły komunikacyjne, które umożliwią mieszkańcom dojazd do metra, natomiast na Pradze rozbudowana zostanie sieć tramwajowa.
– Wokół centralnego odcinka metra bardzo rozwinęła się infrastruktura naziemna. Właściwie w okolicy każdej stacji toczą się procesy inwestycyjne w zakresie powierzchni handlowo-usługowo-biurowych i budownictwa mieszkaniowego. Miasto pracuje w tej chwili nad tym, żeby odpowiednio zintegrować komunikację miejską – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Dariusz Kostaniak, członek zarządu Metra Warszawskiego do spraw inwestycji.
Centralny odcinek II linii warszawskiego metra został oddany do użytku niemal równo dwa lata temu i od tego czasu przewozi średnio 110 tys. pasażerów dziennie. Rynkowi eksperci zgodnie zauważają, że metro spowodowało ożywienie na stołecznym rynku nieruchomości, a wokół powstało wiele nowych inwestycji mieszkaniowych. Rozwinął się również rynek biurowy. W ubiegłym roku oddano do użytku dwie sztandarowe inwestycje biurowe: Warsaw Spire położony w pobliżu stacji metra Rondo Daszyńskiego oraz wieżowiec Q22 niedaleko Ronda ONZ. Deweloperzy wciąż aktywnie poszukują terenów pod zabudowę biurową położonych w sąsiedztwie II linii metra.
W listopadzie rozpoczęła się z kolei rozbudowa II linii metra na zachód. Nowy odcinek podziemnej kolejki powstaje na Woli, a w ciągu najbliższych trzech lat turecka firma Gulermak wybuduje nieco ponad 3,4 km trasy i trzy nowe stacje podziemne (Płocka, Młynów i Księcia Janusza). Z kolei na warszawskim Targówku od kwietnia ubiegłego roku trwa budowa przedłużenia II nitki metra w kierunku północno-wschodnim. Na długości 3,12 km trasy powstaną kolejne trzy podziemne stacje (Szwedzka, Targówek i Trocka), które wybuduje włoski koncern Astaldi. Obie firmy wchodziły poprzednio w skład konsorcjum, które wybudowało odcinek centralny podziemnej kolejki.
– Po wykonaniu i oddaniu do użytku siedmiu stacji odcinka centralnego, w realizacji jest obecnie kolejnych sześć. Natomiast w fazie przygotowań projektowych jest jeszcze pięć stacji oraz zakończenie trzema ostatnimi przystankami metra na Woli i stacją postojową – mówił Dariusz Kostaniak w wywiadzie udzielonym podczas konferencji Infrastruktura Polska & Budownictwo, którą Executive Club zorganizował w ubiegłym tygodniu w warszawskim hotelu Westin.
Członek zarządu spółki Metro Warszawskie informuje, że stołeczny Ratusz pracuje obecnie nad zintegrowaniem miejskiej komunikacji z II linią metra.
– Planowany jest rozwój sieci tramwajowej na Pradze. Natomiast po zachodniej stronie w dużej części będą to inwestycje w węzły komunikacyjne, które stworzą mieszkańcom możliwość dojazdu do stacji metra i w marę możliwości ograniczą transport indywidualny. Warszawa stawia niezmiennie na transport zbiorowy – zaznacza Dariusz Kostaniak.
Termin realizacji wschodniego odcinka metra na Targówek to 38 miesięcy od daty podpisania umowy, czyli zgodnie z planem inwestycja powinna być gotowa w maju 2019 roku. Natomiast zachodnia nitka metra na Woli powinna zostać ukończona pół roku później, w październiku 2019 roku.
– Biorąc pod uwagę konieczność wprowadzenia dodatkowych badań związanych z samym transportem, czyli wprowadzeniem pociągów metra, potrzebujemy prawdopodobnie od trzech do pięciu dodatkowych miesięcy na to, żeby włączyć wszystkie sześć stacji do ruchu pasażerskiego – zaznacza Dariusz Kostaniak.
Budowane obecnie odcinki podziemnej kolejki to inwestycja warta łącznie 2,2 mld zł, z czego część środków Warszawa pozyskała z unijnego dofinansowania. Budowa zachodniego odcinka na Targówku będzie kosztować 1,46 mld zł, natomiast 1,04 mld zł to kwota kontraktu na budowę wolskiej nitki metra.
– Kompletna II linia metra będzie liczyć dokładnie 21 stacji, podobnie jak pierwsza. Budowa kolejnych stacji będzie kosztować jeszcze około 4 mld zł – informuje Dariusz Kostaniak.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-22: Doda: Podczas koncertów zawsze staram się robić jakieś ekstrashow, by wzbudzić emocje. Mam dużo pomysłów, natomiast wszystko zależy od funduszy i organizatorów
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-05-14: Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
- 2025-05-29: Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Wiceprzewodniczący PE: Polska prezydencja zapewniła UE stabilność w niepewnych czasach. Wiele inicjatyw dotyczyło obronności
Polska prezydencja zapewniła Unii Europejskiej stabilną pozycję polityczną i ekonomiczną – podkreśla wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego, który przyjechał do Warszawy na Konferencję Komisji do Spraw Unijnych Parlamentów Unii Europejskiej (COSAC). W trakcie sesji plenarnej podkreślono, że do tej pory udało się przyjąć szereg inicjatyw, z których najważniejsze są te z obszaru obronności. Niebawem stery w Radzie UE przejmie Dania, która zdaniem polityków powinna wśród priorytetów postawić ponownie na kwestie bezpieczeństwa, ale też szukanie nowych partnerów handlowych w związku z polityką gospodarczą Stanów Zjednoczonych.
Konsument
ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach

W odpowiedzi na postulaty organizacji pracodawców i związków zawodowych ZUS oficjalnie zatwierdził katalog standardów dotyczących dofinansowania posiłków pracowniczych. Po stronie pracodawcy ogranicza to formalności do minimum – świadczenia żywieniowe mogą być wyłączone z ZUS do kwoty 450 zł miesięcznie pod warunkiem, że firma wdroży określone rozwiązania. Z kolei dla pracowników oznacza to odczuwalne wsparcie domowego budżetu.
Transport
Bolt rozpoczyna szkolenia z bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Będzie wprowadzać także nowe funkcje bezpieczeństwa

W I kwartale br. na polskich drogach było bezpieczniej niż rok wcześniej, ale wciąż jest jeszcze wiele do poprawy – wynika z danych Policji. W poprawę bezpieczeństwa na drogach angażuje się Bolt, organizując szkolenia dla partnerów flotowych firmy, z których finalnie skorzystają kierowcy taksówek. Cykl zajęć poprowadzą eksperci Centrum Inicjatyw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Bolt podkreśla, że działania na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym to element wartego 100 mln euro globalnego programu inicjatyw na rzecz poprawy bezpieczeństwa przejazdów zamawianych przez aplikację firmy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.