Mówi: | Dariusz Kostaniak |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Metro Warszawskie |
Będą nowe inwestycje w transport publiczny związane z rozbudową II linii metra. Miasto planuje rozbudowę węzłów komunikacyjnych i linii tramwajowych
Zgodnie z harmonogramem, w 2019 roku mają być gotowe dwa kolejne odcinki II linii warszawskiego metra. Po trzy stacje na Woli i Targówku powstaną łącznym kosztem 2,2 mld zł. Stołeczny Ratusz pracuje obecnie nad zintegrowaniem miejskiej komunikacji z nowym środkiem transportu. W zachodniej części stolicy planowane są węzły komunikacyjne, które umożliwią mieszkańcom dojazd do metra, natomiast na Pradze rozbudowana zostanie sieć tramwajowa.
– Wokół centralnego odcinka metra bardzo rozwinęła się infrastruktura naziemna. Właściwie w okolicy każdej stacji toczą się procesy inwestycyjne w zakresie powierzchni handlowo-usługowo-biurowych i budownictwa mieszkaniowego. Miasto pracuje w tej chwili nad tym, żeby odpowiednio zintegrować komunikację miejską – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Dariusz Kostaniak, członek zarządu Metra Warszawskiego do spraw inwestycji.
Centralny odcinek II linii warszawskiego metra został oddany do użytku niemal równo dwa lata temu i od tego czasu przewozi średnio 110 tys. pasażerów dziennie. Rynkowi eksperci zgodnie zauważają, że metro spowodowało ożywienie na stołecznym rynku nieruchomości, a wokół powstało wiele nowych inwestycji mieszkaniowych. Rozwinął się również rynek biurowy. W ubiegłym roku oddano do użytku dwie sztandarowe inwestycje biurowe: Warsaw Spire położony w pobliżu stacji metra Rondo Daszyńskiego oraz wieżowiec Q22 niedaleko Ronda ONZ. Deweloperzy wciąż aktywnie poszukują terenów pod zabudowę biurową położonych w sąsiedztwie II linii metra.
W listopadzie rozpoczęła się z kolei rozbudowa II linii metra na zachód. Nowy odcinek podziemnej kolejki powstaje na Woli, a w ciągu najbliższych trzech lat turecka firma Gulermak wybuduje nieco ponad 3,4 km trasy i trzy nowe stacje podziemne (Płocka, Młynów i Księcia Janusza). Z kolei na warszawskim Targówku od kwietnia ubiegłego roku trwa budowa przedłużenia II nitki metra w kierunku północno-wschodnim. Na długości 3,12 km trasy powstaną kolejne trzy podziemne stacje (Szwedzka, Targówek i Trocka), które wybuduje włoski koncern Astaldi. Obie firmy wchodziły poprzednio w skład konsorcjum, które wybudowało odcinek centralny podziemnej kolejki.
– Po wykonaniu i oddaniu do użytku siedmiu stacji odcinka centralnego, w realizacji jest obecnie kolejnych sześć. Natomiast w fazie przygotowań projektowych jest jeszcze pięć stacji oraz zakończenie trzema ostatnimi przystankami metra na Woli i stacją postojową – mówił Dariusz Kostaniak w wywiadzie udzielonym podczas konferencji Infrastruktura Polska & Budownictwo, którą Executive Club zorganizował w ubiegłym tygodniu w warszawskim hotelu Westin.
Członek zarządu spółki Metro Warszawskie informuje, że stołeczny Ratusz pracuje obecnie nad zintegrowaniem miejskiej komunikacji z II linią metra.
– Planowany jest rozwój sieci tramwajowej na Pradze. Natomiast po zachodniej stronie w dużej części będą to inwestycje w węzły komunikacyjne, które stworzą mieszkańcom możliwość dojazdu do stacji metra i w marę możliwości ograniczą transport indywidualny. Warszawa stawia niezmiennie na transport zbiorowy – zaznacza Dariusz Kostaniak.
Termin realizacji wschodniego odcinka metra na Targówek to 38 miesięcy od daty podpisania umowy, czyli zgodnie z planem inwestycja powinna być gotowa w maju 2019 roku. Natomiast zachodnia nitka metra na Woli powinna zostać ukończona pół roku później, w październiku 2019 roku.
– Biorąc pod uwagę konieczność wprowadzenia dodatkowych badań związanych z samym transportem, czyli wprowadzeniem pociągów metra, potrzebujemy prawdopodobnie od trzech do pięciu dodatkowych miesięcy na to, żeby włączyć wszystkie sześć stacji do ruchu pasażerskiego – zaznacza Dariusz Kostaniak.
Budowane obecnie odcinki podziemnej kolejki to inwestycja warta łącznie 2,2 mld zł, z czego część środków Warszawa pozyskała z unijnego dofinansowania. Budowa zachodniego odcinka na Targówku będzie kosztować 1,46 mld zł, natomiast 1,04 mld zł to kwota kontraktu na budowę wolskiej nitki metra.
– Kompletna II linia metra będzie liczyć dokładnie 21 stacji, podobnie jak pierwsza. Budowa kolejnych stacji będzie kosztować jeszcze około 4 mld zł – informuje Dariusz Kostaniak.
Czytaj także
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-02: Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-24: Tegoroczne zmiany w podatku od nieruchomości budzą dużo pytań. Przedsiębiorcy apelują o doprecyzowanie przepisów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc
Polska coraz mocniej stawia na powroty swoich obywateli z zagranicy. Rządowa strategia współpracy z Polonią na najbliższe lata zakłada system zachęt dla osób powracających, ale też ułatwienia w uznawaniu wykształcenia i kwalifikacji, podejmowaniu studiów czy staży zawodowych. To w obliczu rosnących wyzwań demograficznych i zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowaną kadrę szansa na wzmocnienie rynku pracy. Napływ wykwalifikowanych specjalistów z doświadczeniem zdobytym za granicą może pomóc w modernizacji krajowej gospodarki.
Prawo
ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców

Choć rząd zgodnie z zapowiedziami realizuje szeroko zakrojone zmiany deregulacyjne, przedsiębiorcy alarmują, że brakuje w nich spójności, przewidywalności i realnej poprawy, zwłaszcza w kontaktach z administracją. Jako przykład ZPP podaje przypadek firmy British American Tobacco (BAT) i jej zatrzymanego przez izbę celno-skarbową zamówienia 200 tys. kartridży do e-papierosów. Dotknięte tą decyzją spółki liczą straty.
Konsument
Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory

Branża piwowarska pozostaje ważnym ogniwem polskiej gospodarki. Nowy raport CASE wskazuje, że generuje ona 3 proc. dochodów budżetowych i 85 tys. miejsc pracy w samych browarach i innych powiązanych sektorach. Dlatego kurczący się rynek piwa może mieć poważne reperkusje – już dziś nadwyżka mocy produkcyjnych przekracza 10 mln hl. Spadki są spowodowane m.in. znaczącym wzrostem kosztów działalności, spadkiem konsumpcji, a także uderzającymi w browarników zmianami regulacyjnymi.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.