Mówi: | Grzegorz Napieralski |
Funkcja: | senator |
Budowa infrastruktury cyfrowej przyciągnie do Polski nowych inwestorów. Jeśli nie będziemy innowacyjni, to kapitał popłynie gdzie indziej
Dokończenie projektów związanych z dostępem do szerokopasmowego internetu oraz ujednolicenie oprogramowania używanego przez administrację państwową to zdaniem senatora Grzegorza Napieralskiego obecnie najważniejsze zadania w zakresie cyfryzacji. Polityk podkreśla, że odpowiednia infrastruktura w połączeniu z właściwymi ramami prawnymi przyciągnie do Polski nowych inwestorów. Jeśli nie będziemy innowacyjni, to kapitał popłynie do innych państw.
– Przed rządem bardzo ważne zadanie. Po pierwsze, dokończenie tych wszystkich projektów, które dzisiaj są rozpoczęte, czyli dostarczenie jak największej liczbie ludzi szybki internet i stworzenie dostępu do taniego sprzętu, tak aby budować w Polsce nowy rynek – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes senator Grzegorz Napieralski.
Polityk podkreśla, że do realizacji celu potrzebna jest dobra wola ze strony polityków. Ma nadzieję, że nowa minister administracji i cyfryzacji Anna Streżyńska okaże się silną postacią w rządzie, która będzie wspierać realizację projektów związanych m.in. z komunikacją i internetem.
– Przede wszystkim potrzeba nam zmian w edukacji. Już w przedszkolu trzeba uczyć dzieci obcowania z maszyną, nowych technologii, pokazywać nowe mechanizmy i zagrożenia – dodaje Napieralski.
Jednym z najważniejszych zadań w zakresie cyfryzacji jest ujednolicenie oprogramowania, z którego korzystają organy administracji państwowej. Senator uważa za niedopuszczalne, aby każde z ministerstw używało do pracy rożnych systemów.
– Po drugie, to oprogramowanie musi być przyjazne i wszyscy muszą z tego korzystać, myślę też o urzędnikach. Po trzecie, jest wiele projektów, które w Polsce budowaliśmy dzięki pieniądzom z Unii Europejskiej. One muszą być skończone – stwierdza.
We współpracy z marszałkami województw należy ocenić, na jakim etapie realizacji są poszczególne projekty. Celem jest ich dokończenie, tak aby dostęp do szerokopasmowego internetu stał się faktem, a nie był jedynie koncepcją.
– Jeśli nie będziemy innowacyjni, to przegramy wyścig o inwestorów. Przegramy, bo jeśli nie będzie tu klimatu, infrastruktury i odpowiednich możliwości do inwestycji, to nie będzie także firm. Rząd musi być w dobrej relacji i z tymi małymi firmami, i z tymi dużymi firmami – tłumaczy Napieralski.
Obecnie trwa nabór wniosków w pierwszym konkursie dla firm telekomunikacyjnych na budowę szerokopasmowych sieci dostępowych w ramach I osi programu operacyjnego Polska Cyfrowa. Termin zgłaszania wniosków upłynąć miał z końcem ubiegłego roku, przedłużono go jednak do 31 stycznia 2016. Na realizację programu w ramach tego konkursu przeznaczonych zostanie 600 mln zł. Cały program jest wart ponad 1 mld zł.
Inwestycje w technologię cyfrową pozwolą na szybkie zaadaptowanie polskiej gospodarki do globalnych trendów.
– Do tego Polska musi być przygotowana, to tak naprawdę jest dzisiaj zadanie najważniejsze, bo w tych rankingach europejskich jesteśmy, niestety, bardzo daleko – podsumowuje.
W Europejskim Rankingu Innowacyjności przygotowanym przez Komisję Europejską Polska w 2015 roku została sklasyfikowana na 24. miejscu wśród państw unijnych, wyprzedzając tylko Litwę, Łotwę, Bułgarię i Rumunię.
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-05-30: Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-03-05: Sztuczna inteligencja usprawni załatwianie spraw urzędowych. Polski model językowy PLLuM zadebiutuje w mObywatelu
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.