Mówi: | Maciej Franta, właściciel i główny projektant, Franta Group Alexander Weiss, właściciel Weiss Sp. k. |
Kameralne inwestycje mieszkaniowe zyskują w dobie pandemii. Konsumenci coraz częściej wybierają bliskość natury
Dla 52 proc. nabywców mieszkań najważniejszą cechą jest dostęp do własnej przestrzeni zewnętrznej, czyli ogródka lub tarasu. Kluczową do tej pory bliskość transportu publicznego wyprzedzają m.in. bliskość parku i jakość powietrza – wynika z badania Obido i JLL. – Przez pandemię COVID-19 w potrzebach klientów zajdzie stała zmiana, żeby mieć jednak kawałek własnej zieleni – mówi inwestor mieszkaniowy Alexander Weiss. Dlatego jego najnowsza inwestycja to kameralny budynek na zielonym wzgórzu w zabytkowym Parku Redena w Chorzowie. Jej projektant Maciej Franta podkreśla, że deweloperzy z każdym rokiem przykładają coraz większą wagę do zagospodarowania terenów zielonych wokół inwestycji mieszkaniowych.
– W dobie masowych inwestycji mieszkaniowych i budowy potężnych osiedli w miastach obserwujemy coraz częściej, że inwestorzy zaczynają wchodzić jednak do mniejszych ośrodków, a klienci podnoszą swoje oczekiwania. Na rynku jest grupa klientów, którzy szukają ciekawych rozwiązań. Widzimy też, że sami inwestorzy naciskają na propozycje interesujących projektów, które są czymś więcej niż tylko budynkiem wyposażonym w odpowiednią liczbę mieszkań, okna i balkony. Staramy się odpowiadać na te oczekiwania, realizować lepszy program, oparty na lepszej architekturze. Widzimy coraz większe zainteresowanie tego typu inwestycjami – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Maciej Franta, właściciel pracowni Franta Group, projektant Villi Reden.
Takiemu podejściu sprzyja okres pandemii. Jak wynika z lutowego raportu „Preferencje nabywców mieszkań” serwisu Obido.pl i firmy JLL, w ubiegłym roku zaszło wiele zmian w preferencjach mieszkaniowych Polaków. Największa dotyczy zapotrzebowania na dostęp do własnej przestrzeni zewnętrznej, czyli ogródka lub choćby tarasu czy balkonu. Dla 52 proc. nabywców mieszkań ta cecha stała się najważniejsza przy wyborze mieszkania, podczas gdy przed pandemią wskazywało na nią 23 proc. badanych. 47 proc. kieruje się teraz dostępem do naturalnego światła (wcześniej 39 proc.), a 45 proc. – bliskością publicznych terenów zielonych (wcześniej 31 proc.). Znacznie większą uwagę klienci zwracają także na jakość powietrza oraz hałas w okolicy.
Co ciekawe, wszystkie te kryteria zepchnęły dopiero na 10. pozycję dotychczasowego lidera, czyli bliskość transportu publicznego.
– Bliskość natury staje się w tym momencie wyznacznikiem jakości. W tej chwili na rynku często możemy kupić czy wynająć mieszkania, które jedyne, co oferują, to trawnik przed budynkiem, a do parku często trzeba dojechać samochodem, tramwajem, metrem bądź innym środkiem komunikacji. Z całą pewnością projektowanie zrównoważone, korespondujące z naturą jest bardzo korzystne i ludzie to doceniają – mówi Maciej Franta.
– Ta zieleń i bliskość natury jest bardzo ważna. Pod wpływem pandemii COVID-19 w potrzebach klientów zajdzie stała zmiana, żeby mieć jednak kawałek własnej zieleni, blisko do lasu czy parku – mówi inwestor Alexander Weiss, właściciel Weiss Sp. k.
Na te aspekty postawili inwestor i projektant Villi Reden – butikowego apartamentowca, który powstał w zabytkowym Parku Redena z XIX wieku, w północno-wschodniej części Chorzowa. Jest to część większego zielonego kompleksu: ponad 600-hektarowego Parku Śląskiego. Jak podkreśla Maciej Franta, celem było pozostawienie na dostępnej działce możliwie największej liczby drzew.
– Mieliśmy ciekawą, ale niełatwą działkę, otoczoną przez piękny stary drzewostan, która stanowi bramę wejściową do Parku Redena i Parku Śląskiego. Wycinka była absolutnie minimalna, nie usuwaliśmy praktycznie żadnych drzew i pozostawiliśmy je w bardzo bliskim sąsiedztwie budynku. Dzięki temu drzew można dotknąć właściwie z balkonu – podkreśla architekt. – Maksymalizacja sprzedawanej powierzchni nie zawsze przekłada się na najwyższą rentowność inwestycji. Tak jest w tym przypadku – obiekt, który niekoniecznie eksploatuje działkę do maksimum, powoduje, że mamy wartość dodaną w postaci bliskości przyrody, co pozwala nam uzyskać bardzo dobrą rentowność.
Villa Reden składa się tylko z ośmiu apartamentów, które są przeznaczone na wynajem, każdy z obszernym tarasem. Dach i stropy są wykończone naturalnym drewnem, a narożniki budynku zostały zaokrąglone, przez co nawiązuje on do modernistycznych, międzywojennych willi znajdujących się w sąsiedztwie. Butikowy apartamentowiec sąsiaduje m.in. z drewnianym kościołem z 1935 roku i poprzemysłowym kompleksem Sztygarka z zabytkowym, betonowym szybem wyciągowym Prezydent, które w ostatnich latach zostały zrewitalizowane. Parter budynku został zaprojektowany jako strefa wejściowa i pusta przestrzeń, która ma pełnić funkcję części wspólnej dla wszystkich mieszkańców.
– Mieliśmy za zadanie zaprojektować obiekt nietypowy, który będzie dedykowany mieszkaniom pod wynajem dla młodych, ambitnych osób, pracujących, ceniących sobie wygodę i dobrą lokalizację – mówi Maciej Franta.
– Od początku było wiadomo, że ten projekt musi być czymś wyjątkowym. To urokliwe miejsce, obok pięknego parku. Stwierdziłem, że chcę zrobić coś, co odpowiada nawet najbardziej wygórowanym potrzebom klientów, którzy szukają mieszkań na wynajem – dodaje Alexander Weiss.
Jak informuje inwestor, liczba zainteresowanych klientów jest znacznie większa niż dostępność lokali w Villi Reden. W dużej mierze wynika to z faktu, że takich kameralnych, wysokiej klasy inwestycji przeznaczonych stricte na wynajem jest na polskim rynku relatywnie niewiele, szczególnie w takim regionie jak Śląsk.
– Ten budynek ma taki nastrój architektoniczny, że może być kojarzony ze Szwajcarią, Francją czy Wielką Brytanią. A jesteśmy w Chorzowie, w środku dużej aglomeracji, gdzie ceny nie są tak wysokie jak w największych ośrodkach, ale tu także jest miejsce na tego typu inwestycje – mówi Maciej Franta.
Architekt z pracowni Franta Group ocenia, że na rynku będzie coraz więcej projektów, w których inwestorzy i architekci będą stawiać na oryginalne rozwiązania i zagospodarowanie terenów zielonych wokół inwestycji mieszkaniowych.
– Oczekiwania klientów są coraz większe, podobnie jak świadomość architektów. Coraz lepiej i sprawniej umiemy stosować ciekawe rozwiązania. Ponadto w związku ze wzrostem cen i podażą mieszkań inwestorzy sami poszukują nowych rozwiązań, żeby móc zainteresować nimi klienta i wyróżnić się na rynku. Dobra architektura i ciekawe rozwiązania przestrzenne będą w cenie w najbliższych latach – podkreśla projektant.
Czytaj także
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-27: SUV-y dominują rynek motoryzacyjny. Hyundai wprowadzi latem do sprzedaży nowy siedmioosobowy model
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-06-13: 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.